Blommis skrev:
Det här verkar vara väldigt långt ifrån ämnet byggnadsvård, dvs underhålla hus med traditionella material och metoder.

Och jag kan lägga till att golvvärme i ett gammalt hus som har haft mullbänk är sådant man inte har. Det är inte god smak.
När är ditt hus ifrån Blommis?
Har du elektricitet och rinnande vatten?

Det har vi, i ett minst hundraårigt hus, således har vi förstört huset.

/ Fredrik
 
Tornhill skrev:
När är ditt hus ifrån Blommis?
Har du elektricitet och rinnande vatten?

Det har vi, i ett minst hundraårigt hus, således har vi förstört huset.

   / Fredrik
Jag håller helt med dig, Fredrik. Jag har ett torp från tidigt 1800-tal som jag renoverar med traditionella metoder, lerklining och så vidare. Men naturligtvis måste det vara okej att varsamt plocka in modern teknik i huset om man är försiktig med estetiken och ser till att man har koll på att gamla hus är byggda på ett annat sätt. Till exempel tycker jag definitivt att golvvärme som göms är att föredra framför radiatorer som sitter på väggarna och syns.
 
AlbinG skrev:
Håller med om att det blir att elda för kråkorna om isoleringen inte är tillräckligt god. Jag har provat denna variant själv och vi värmer o värmer... Visst så kommer en del av värmen uppåt, men råttorna under huset har nog aldrig varit så nöjda o glada som dom är nu.

På landet så valde jag den lite mer omständiga metoden. Bröt upp alla golv, plockade ut alla golvbjälkar (vissa var helt uppruttnade), och plockade bort resterna av stockarna som golvbjälkarna en gång vilat på. Sen var det gräva, städa, gräva, städa osv osv osv. När allt var ute och förhoppningsvis varje liten träflisa borta så täckte jag hela golvet med 15-20 cm singel. Ovanpå det så gjorde jag en grovgjutning för att få fast alla kvarvarande grundstenar som huset står på samt murstocken. Ovanpå grovgjutningen så ligger det 20 cm cellplast och därefter en 10-cm betongplatta med vattenburen golvvärme ingjuten. Utanför grundstenarna så står det numera fastmurade prefabriserade element bestående av cellplast med ett gjutet ytterskal. Denna är sedan putsad för att slippa den tråkiga ytan.
Hur som helst så är resultatet efter allt slit ett dragfritt golv som är varmt o skönt. Men trots det omfattande arbetet så upplever jag att en viss del av värmen i alla fall smiter neråt. Speciellt i den del där jag lagt flytande lamell-golv (trots att detta bara är 14 mm tjockt). Så golvvärme utan isolering är nog inte mycket att satsa på. Tofflor och element är nog melodin i så fall.
Lycka till!
Hej, kan du berätta lite mer i detalj hur du "grovgjöt för att få fast alla kvarvarande grundstenar"
Hur stårt är huset ditt, vad blev kostnaden för detta?
 
Tornhill skrev:
När är ditt hus ifrån Blommis?
Har du elektricitet och rinnande vatten?

Det har vi, i ett minst hundraårigt hus, således har vi förstört huset.

/ Fredrik
Hej!

Vem hävdar att ni har förstört ert hus? Vad har du läst som vi andra inte fått ta del av?
 
Sara_B skrev:
Hej!

Vem hävdar att ni har förstört ert hus? Vad har du läst som vi andra inte fått ta del av?
Det handlar nog om Blommis inlägg längre upp i tråden:

Blommis skrev:
Det här verkar vara väldigt långt ifrån ämnet byggnadsvård, dvs underhålla hus med traditionella material och metoder.

Och jag kan lägga till att golvvärme i ett gammalt hus som har haft mullbänk är sådant man inte har. Det är inte god smak.
 
Blommis skrev:
Det här verkar vara väldigt långt ifrån ämnet byggnadsvård, dvs underhålla hus med traditionella material och metoder.

Och jag kan lägga till att golvvärme i ett gammalt hus som har haft mullbänk är sådant man inte har. Det är inte god smak.
När är ditt hus ifrån Blommis?
Har du elektricitet och rinnande vatten?

Det har vi, i ett minst hundraårigt hus, således har vi förstört huset.

/ Fredrik
Först måste jag be trådstartaren om ursäkt, eftersom jag delvis svarar off topic.
Blommis: Byggnadsvård handlar om betydligt mer än att underhålla hus med traditionella material och metoder. Byggnadsvård handlar även om att husen ska få fortsätta leva. Måste det göras med icke-traditionella material; so be it. Så sent som igår fick jag rådet av en byggnadsantikvarie att gräva ur vår sågspåns-mullbänk och fylla med det icke-traditionella materialet lecakulor.

Vad golvvärme anbelangar handlar det väl knappast om smak när man diskuterar byggnadsvård. Att det inte är tillrådigt i äldre hus handlar om andra saker än "god smak" - till exempel risken för att förändra förutsättningarna för grunden, risken för läckage (om man har vattenburen golvvärme), att golvet byggs på och proportionerna förändras (takhöjd som minskas, fönster som blir ännu lägre etc), eller att hundraåriga golvplankor torkar sönder.

Det är också anledningen att man brukar rekommendera flyttbara radiatorer - de innebär minst ingrepp i huset.

Jag tycker vidare att det är direkt löjligt att säga att man har "förstört" ett gammalt hus för att man har dragit in el och vatten - i synnerhet om man därigenom ger alibi för andra ingrepp i huset. Har byggnaden andra användningsområden än museala är det i princip en förutsättning för att den ska kunna användas. Har det dessutom varit bebott under 1900-talet är det väl ändå både sannolikt och trovärdigt att man har dragit in både el och vatten (i mitt hus: 1930-tal respektive 1950-tal) utan att det därför är "förstört", snarare har det bidragit till en löpande historia i huset.


Nu vet jag inte om det är någon som har nämnt det, men har man ett massivt trägolv kan det vara vanskligt att lägga in golvvärme. För att det ska ha tillräckligt bra effekt uppåt måste man isolera grunden ordentligt. Och det är nog många som kan vittna om att det inte är jättebra med alltför välisolerade torpargrunder i gamla hus - de blir helt enkelt för kalla! Så problemet är inte värmeläckage neråt, det är att förändra grundens förutsättningar för att du ska få någon nytta av din golvvärme.
 
Skippa golvvärmen!

Jag instämmer med föregående talare -- dessutom kan man ju tillägga att det inte är bra för gamla trägolv att värmas upp av golvvärme heller. Satsa pengarna på att installera fina kakelugnar istället!
 
Vi har gjort ungefär samma sak som "Albin", dvs rivit upp hela skiten (+ skottat över en källare för hand) och gjutit platta med värmeslingor istället. Grunden var såååå fuktskadad och vi ville slippa framtida problem. Skönt att slippa kalla golv dessutom med småbarn och hundvalpar! :)
 
Torparna skrev:
Vi har gjort ungefär samma sak som "Albin", dvs rivit upp hela skiten (+ skottat över en källare för hand) och gjutit platta med värmeslingor istället. Grunden var såååå fuktskadad och vi ville slippa framtida problem. Skönt att slippa kalla golv dessutom med småbarn och hundvalpar! :)
Vad har du för typ av grundmur, la du en sockel inpå den samt isolerade du något utanför. Vad hade du för bjälklag innan, har du inte bjälklag mellan innerväggarna. Hur högt gjöt du?
 
aggen skrev:
Vad har du för typ av grundmur, la du en sockel inpå den samt isolerade du något utanför. Vad hade du för bjälklag innan, har du inte bjälklag mellan innerväggarna. Hur högt gjöt du?
Det var trossbotten förut. Vi utnyttjade den gjutna muren som syllen ligger på och gjöt mot den. Mot yttervägg isolerade vi med 10cm cellplast och under gjutningen har vi 33cm cellplast.
Ingen isolering utanför huset har vi lagt.
Grundmuren är gjuten som en kvadrat med ett kors i så alla väggar vilar på den.
En vägg har vi byggt till, men den är ovanpå nya gjutningen.
Hett tips är att notera nogrannt var ni lägger golvvärmeslingorna. ;)
Blir så mkt enklare om ni kommer på att ni vill sätta upp en ny vägg, dvs för att kunna skruva fast den i betongen. Jag var tvungen limma och klämma fast väggen vi satte upp. PL400 är alltid bra att ha. ;)
 
Okej. Vad menas med trossbotten, är inte det mellan blindbotten och golvet? Blev det tätt mellan grundmuren och cellplasten, är inte grundmuren murad med naturssten, stora bumlingar? Mina innerväggar ligger på en syll av timmer under golvnivån, undrar om man kan ta bort denna och palla upp med lecablock och sedan gjuta in dessa? Hur många gubbar var ni när cementbilen kom?

Ursäkta för så många frågor.... ;)
 
Trossbotten i detta fall var golvbjälkar med plank nertill isolerat med sågspån, sedan golvet ovanpå. Under det var det luft ca. 30-40 cm sen sand.
Inga större stenar i muren, inga som syntes iaf.

Vi var 3 st som skottade ut betongen, hade varit bra med dubbelt så många så man kan gå skift.
Tungt var det att skotta ut 3 kubik för hand.

Om det inte är nåt fel med syllen så låt den vara. Däremot kan du sätta byggplast mellan syll-stocken och betongen Då undviker du att fukten från betongen går in i syllen.

Ja, det blev tätt mellan cellplasten och muren, så tätt man kan begära iaf.

Ett litet tips för de som har gammalt hus som det är inlagt plastmatta, riv bort och kolla hur mkt fuktskada ni har.
Om ni har ett gammalt hus och funderar på att lägga plastmatta, tänk om!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.