Hej på er
Jag har skaffat en robotgräsklippare, Gardena Sileno life 1000 och funderar kring placering av laddstationen.
Jag har tänkt placera den enligt bilden nedan som dels gör att den är lite diskret placerad samt att det är fri yta på vänster sida.
Ja är lite fundersam om guidelinan kommer för nära avgränsningslinan på höger sida, avstånd ca 35 cm. Är det risk för att dom ligger för nära varandra och jag får störningar?
(
 
  • Robotgräsklippare vid hörn av trädgård, med markerade avstånd till guide- och avgränsningslinjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritad skiss av trädgårdsplan med robotgräsklippares laddstation, guidelinje och avgränsningslinje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kapten Bölja skrev:
Hej på er
Jag har skaffat en robotgräsklippare, Gardena Sileno life 1000 och funderar kring placering av laddstationen.
Jag har tänkt placera den enligt bilden nedan som dels gör att den är lite diskret placerad samt att det är fri yta på vänster sida.
Ja är lite fundersam om guidelinan kommer för nära avgränsningslinan på höger sida, avstånd ca 35 cm. Är det risk för att dom ligger för nära varandra och jag får störningar?
(
Om den alltid kommer använda guiden för att hitta hem spelar placeringen inte så stor roll, fast ditt förslag är lite märkligt annars. Rimligare att vinkla den bort från väggen och ev flytta ut den något.
 
N noupe skrev:
Om den alltid kommer använda guiden för att hitta hem spelar placeringen inte så stor roll, fast ditt förslag är lite märkligt annars. Rimligare att vinkla den bort från väggen och ev flytta ut den något.
Om jag vinklar ut laddstationen 90 gr mot väggen vilken var min första tanke kommer guidelinan väldigt nära begränsningslinan som ligger runt syrenen. Flyttar jag laddstationen åt höger enligt ritningen så kommer den nära en dörr.
 
K Kapten Bölja skrev:
Om jag vinklar ut laddstationen 90 gr mot väggen vilken var min första tanke kommer guidelinan väldigt nära begränsningslinan som ligger runt syrenen. Flyttar jag laddstationen åt höger enligt ritningen så kommer den nära en dörr.
Svårt att ge konkreta råd utan att se hela din skiss. Men för att svara rent allmänt så är det inget problem med korta avstånd mellan guide och begränsning. Man kan tom reducera lite från rekommendationen i manualen. Men det ligger där någonstans.
 
Nedan skiss över hela dragningen av linor samt detalj vid laddstationen
Blått= begränsningslinjen
Rött= guidelina
Kommer det att fungera utan störningar när avståndet mellan guide och begränsningslinjen är så litet som typ 30-35 cm?
Handritad skiss med blå och röd linje som representerar begränsnings- och guidelinor för laddstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Handritad skiss av trädgårdsplan med röda och blåa linor för att markera guidelina och begränsningslinje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kapten Bölja skrev:
Nedan skiss över hela dragningen av linor samt detalj vid laddstationen
Blått= begränsningslinjen
Rött= guidelina
Kommer det att fungera utan störningar när avståndet mellan guide och begränsningslinjen är så litet som typ 30-35 cm?
[bild]
Skrivit fel, så här ska det givetvis vara
Blått= guidelina
Rött= begränsningslina
 
Det bör inte vara några problem. Jag har ca 30 cm på ett ställe och det går bra.
 
  • Gilla
Kapten Bölja
  • Laddar…
Kolla i manualen, jag har en HQ 315x och 430x och där är det typ 30 cm. I någon tråd här hade någon använt 20 cm utan problem. Gardena är ju HQ i "botten" så det bör vara samma grundteknik - läs manualen.

Gällande din skiss: du kommer ändå få manuellt klippa bakom din laddstation (vid soptunnorna). Därför förstår jag inte varför det skulle vara ett problem att flytta fram laddstationen lite om det skulle vara ett problem med guide, husvägg etc. Skillnaden är att det tar 4 sekunder längre för dig att klippa den ytan bakom laddstationen.

Gällande "tarmen" till vänster om syrenen - jag vet inte vilken bredd det är på ingången till det området, men det är viktigt att förstå att hur intelligent och dyr en Husqvarna eller Gardena än är, så klipper den i princip med slumpen (viss intelligens med val av studsvinklar beroende på inställd komplexitet samt de med GPS-stöd har stor hjälp av det, dock ej för att hitta in i smala passager). Med detta vill jag ha sagt att om det är en smal passage in dit (typ 30-60 cm) och dessutom som det ser ut några meter lång så kommer klipparen mycket sällan att hitta in dit. Lösningen på sådana trädgårdar är att dra in guidekabeln dit (i detta fall tveksamt om det är lämpligt), eller ändra om på din trädgård.
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
N noupe skrev:
- läs manualen.
Ja just det RTFM.:D

Stickan
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Ja just det RTFM.:D

Stickan
Förstår inte riktigt vad din kommentar tillför men jag anar ett försök till humor men i så fall gick det mig förbi - tyvärr. Hade läst manualen innan jag ställde frågan men blev lite osäker pga otydlighet i manualen.Det står mycket riktigt i manualen 30 cm som avstånd mellan guide och begränsning och man talar också om vikten av fri yta till vänster om laddstationen men inget om höger sida så då antar jag 30 cm. När jagsedan läser i 3.9.3 om ett avstånd på 1,35 m mellan guide och begränsning. Detta är inte för mig solklart hur detta ska tolkas men det kanske du kan förklara. Som jag tänkt placera laddstationen har jag nämligen bara ca 30 cm mellan guide och begränsning på höger sida, på vänster inga problem.
Illustration i en handbok som visar placering av guidekabel för en laddstation, med markerat minsta avstånd på 1 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • En öppen manual med text och illustrationer som visar installation av en trädgårdsprodukt, markerad text och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stickan56
Jag kan bara jämföra med min Husqvarna och den går på vänster sida om guidekabeln om korridorbredden är satt till ett högt värde. Med ett lågt värde går den gränsle över guiden. För att kunna utnyttja korridorbredden fullt ut behöver den alltså mer utrymme på vänster sida.
RTFM är en förkortning för READ THE F***ING MANUAL!:D

Stickan
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Jag kan bara jämföra med min Husqvarna och den går på vänster sida om guidekabeln om korridorbredden är satt till ett högt värde. Med ett lågt värde går den gränsle över guiden. För att kunna utnyttja korridorbredden fullt ut behöver den alltså mer utrymme på vänster sida.
RTFM är en förkortning för READ THE F***ING MANUAL!:D

Stickan[/QUOTE
Läser alltid manualen men ibland är dom otydliga därav min fråga
 
Stickan56
Det är bra att du läser manualen.
Man får prova sig fram, de värden som är satta har troligen en marginal men när det inte fungerar så är det svårt att felsöka om man inte läst på innan.

Stickan
 
Jag har en handjagare med lithiumbatteri, klipper perfekt överallt varje gång, inget huvudbry samt skön motion !
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Jag har en handjagare med lithiumbatteri, klipper perfekt överallt varje gång, inget huvudbry samt skön motion !
En handjagare är en manuell gräsklippare dvs utan motordrift men du har ju batteridrift, alltså ingen handjagare.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.