Hej,

Vad är det för häck på bilderna? Någon hagtornsart? Kan nämna att den varken blommar eller ger några bär.

Ska plantera det på vår sida av tomtgränsen mellan oss och grannen. Det innebär att buskarna är på vår tomt men kan komma att växa över på grannens sida, vad gäller här?
 
  • Gröna blad och rödbruna grenar på en buske, möjligen en häckväxt av okänd art.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ett grönt blad mot en gräsbevuxen bakgrund, eventuell hagtornsart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön häck med lövverk och röda grenar som misstänks vara en hagtornsart, utan blommor eller bär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Ja, någon typ av hagtorn men sort eller hybridnamn vågar jag mig inte på. Ser ut att komma från den amerikanska kontinenten så någon av de häcksorter som säljs under namn som amerikansk hagtorn?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, någon typ av hagtorn men sort eller hybridnamn vågar jag mig inte på. Ser ut att komma från den amerikanska kontinenten så någon av de häcksorter som säljs under namn som amerikansk hagtorn?
No Idea! Hade hoppats på svar härifrån haha. Kan man på nått enkelt sätt beskära en del av befintlig häck och odla om i kruka tills den ger rötter? Och sen odla den utomhus i jorden så man får exakt samma art? Om man nu inte kommer fram till vilken det är exakt.
 
Claes Sörmland
Hagtorn brukar förökas med frö och inte med sticklingar. Om häckan har planterats de senaste 20 åren så kan man ju gissa att det är Eplantas häckhagtorn:

https://www.eplanta.com/show_vaxt.php?ID=30

Är häcken betydligt äldre så finns det många möjligheter vad det kan vara för art/sort. Så här skriver Tomas Lagerström om den utredning som gjordes för att välja ut denna sort:

"Denna art har länge producerats och använts under namnet Crataegus intricata, amerikansk hagtorn. När projekt Svenska Frökällor startade noterades att det rådde fullt kaos i vad som kallades och användes som amerikansk hagtorn till häckar i landet. Vi konstaterade att minst 4-5 arter förekom och att den bästa och mest pålitliga av dessa var en art som heter C. flabellata var. grayana.

De flesta hagtorn, som är eller har varit i kultur, härstammar från Nordamerika. Enbart i Kew Gardens i England växer 150 amerikanska hagtornsarter. Det är lätt att förstå att sammanblandningar har skett och att många arter har figurerat under samma namn. Häckhagtorn växer vild i ett stort område i nordöstra Nordamerika. E-materialet härstammar från en lång häck i Uppsala, som valdes ut i början av 80-talet."
 
  • Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
Vad avser bredden bör du absolut sätta häcken (vilken sort det än är) så långt in i trädgården att du kan sköta och klippa grannsidan utan att gå över tomtgränsen. Vissa häckar växer mer yvigt och då krävs det mer utrymme; andra går att tukta mycket hårt och då behövs kanske bara 70 cm till tomtgräns. Att dela häck med grannen kan stöta på problem - främst vad gäller önskad höjd eller att grannen säljer sitt hus.

Jag känner inte till just denna häcksort.
 
yonna yonna skrev:
Vad avser bredden bör du absolut sätta häcken (vilken sort det än är) så långt in i trädgården att du kan sköta och klippa grannsidan utan att gå över tomtgränsen. Vissa häckar växer mer yvigt och då krävs det mer utrymme; andra går att tukta mycket hårt och då behövs kanske bara 70 cm till tomtgräns. Att dela häck med grannen kan stöta på problem - främst vad gäller önskad höjd eller att grannen säljer sitt hus.

Jag känner inte till just denna häcksort.
Mellan gränsen och gången är det typ max 1 meter (radhus)... så finns inte mycket space om jag säger så.
 
Då får du anpassa häcken efter detta. I ditt fall kanske ändå det är lämpligare att du och grannen sätter upp någon form av staket mellan tomterna? Se gärna till att du då får skriftligt avseende skötsel och ägande!
 
yonna yonna skrev:
Då får du anpassa häcken efter detta. I ditt fall kanske ändå det är lämpligare att du och grannen sätter upp någon form av staket mellan tomterna? Se gärna till att du då får skriftligt avseende skötsel och ägande!
Får se hur det blir! Tack för input
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.