Hejsan

Jag är på gång att bygga ett attefallshus på min tomt (komplementbostadshus), och som grund kommer bli en platta på mark (400mm). Men jag har svårt att komma till ett beslut om hur jag bäst värmer upp det. Vad rekommenderar ni? Det står nog mellan luft/luftvärmepump eller vattenburen golvvärme? Det finns för och nackdelar såklart.

Vattenburen golvvärme verkar vara det som förespråkas när man gjuter platta.
Krånglig installation om man aldrig gjort det innan? Är nog det som får mig att tveka om jag ska vara ärlig.
Har tittat på en Värmebaronen minipanna MP 4 att driva systemet med, är det lämpligt eller finns det något bättre?

Luft/luftvärmepump kostar ungefär hälften så mycket att installera och inte lika komplicerat.
En nackdel är ju att man får ett fläktljud från inomhusdelen som man kanske stör sig på i ett sånt litet hus. En fördel kan vara att man kan köra AC på sommaren.

Tacksam för er input!

Mvh Joakim
 
Vi ska också bygga ett sådant i sommar, bygglovet precis beviljat, tyckte det vart alldels för litet med 24kvm, detta blir 33kvm plus 15kvm loft med full ståhöjd, platta på mark med 100m betong och 300mm isolering, vi kommer skippa golvvärmen, och lägga plastmatta i badrummet, samt köra med luft/luft värmepump, i ett så litet utrymme så räcker det med låg fläkthastiget, samt att man köper en värmepump som är av bättre fabrikat, vi kommer stt få tight med huvudsäkringen dock, vi har 16A.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.