Det finns väldigt mycket själv utnämnda experter där ute inom solel branschen. Jag möter dom dagligen i mitt yrkes praksis.. de flesta är säljare och projektörer som tycker det verkar lukrativt att sälja solel utan att fördjupa sig i hela processen.

Det är bra att du rådfrågar, tro inte på allt som folk säger..
tro på de som har lång erfarenhet och saker att jämföra med !

Mvh
 
Dojo Rising Dojo Rising skrev:
Det finns väldigt mycket själv utnämnda experter där ute inom solel branschen. Jag möter dom dagligen i mitt yrkes praksis.. de flesta är säljare och projektörer som tycker det verkar lukrativt att sälja solel utan att fördjupa sig i hela processen.

Det är bra att du rådfrågar, tro inte på allt som folk säger..
tro på de som har lång erfarenhet och saker att jämföra med !

Mvh
Vi ska bygga en komplementbostad på gården i sommar, tänkte sätta en 3kw anläggning i rakt söder på detta tak, vilket tak ska man välja? Vi har betong takpannor på huset, med solceller.

Hur sätter man paneler på papptak? Tänkte göra det billigt, kanske bara sätta upp tryckade reglar..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Vi ska bygga en komplementbostad på gården i sommar, tänkte sätta en 3kw anläggning i rakt söder på detta tak, vilket tak ska man välja? Vi har betong takpannor på huset, med solceller.

Hur sätter man paneler på papptak? Tänkte göra det billigt, kanske bara sätta upp tryckade reglar..
Vad menar du bara tryckta reglar?:)

Luftström under paneler är väldigt viktigt, eftersom ju högre temp anläggningen har ju mindre top effekt får du.. verkningsgraden sjunker alltså på paneler som ligger utan eller med minimal luftning.
Men, när man skapar luft och avstånd mellan panel och tak så blir det också mer utsatt för vind.
Jag har själv en lada med papp. Jag valde stockskruv som skruvas ner i takstol.. finns olika fabrikat på det.
Tillkommer lite justering men du får ett kraftigt och hållbart montage system.
 
Ja att man lägger tryckta reglar på taket, på huset har jag aluskenor och krokar.

Hittade skruvarna, såg smart ut! Tack för tipset.!
 
På en skola i närheten håller de på att monterar solceller.
Taket var tidigare täckt med Benders carisma, som de plockat bort där panelerna ska vara.
Men vad är det för plast som de monterat ovanpå läkten?
Såg lite smäckig ut när det blåste lite.
Tak under renovering med pågående installation av solceller, delvis täckt med plast ovanpå läkten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Montering av solcellspaneler på ett skoltak med synlig underliggande plast och läktkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske ett försökt till att göra takintegrerade paneler. Men om tunn plast verkar litet det litet tvivelaktigt. Men de är inte klara ännu. Jag undrar hur de tänker fästa panelerna och i vad?
Men de kanske bara lägger om taket eller reparerar vatteninläckage. Det är inte säkert de ska lägga solceller, eller är du helt säker på det?
 
Redigerat:
  • Gilla
Dojo Rising
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Kanske ett försökt till att göra takintegrerade paneler. Men om tunn plast verkar litet det litet tvivelaktigt. Men de är inte klara ännu. Jag undrar hur de tänker fästa panelerna och i vad?
Men de kanske bara lägger om taket eller reparerar vatteninläckage. Det är inte säkert de ska lägga solceller, eller är du helt säker på det?
Jo, det blir solceller såg lite kablar här och var och de har monterat aluskenor ovanför plasten
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Ja att man lägger tryckta reglar på taket, på huset har jag aluskenor och krokar.

Hittade skruvarna, såg smart ut! Tack för tipset.!
Alltså är säkert möjligt. Men personligen Så gör jag sällan macqyver lösningar.

Ok , inga problem ! Hur många behöver du? Jag har ett litet lager med olika system som ja kanske kan avvara lite ifrån. Du skrev 3kw? Ca 10 panel ?
I två rader är det strax över 5m stk
 
Husets tak är 6.8m långt, söker en panel som är så lång som möjligt, skippar alu reglarna, antingen sätter panelen kloss mot tak, tror inte det gör så stor skillnad i produktion.

Den övre delen på taket är strax över 2m om jag inte minns fel.

Tar gärna mot idéer, Mono paneler för att smälta in, och blir ev microinverter som tar 4st paneler, för att slippa dra DC och mer kablage in förråd/garage för växelriktare, lättare att endast säkra i lilla husets central och använda microinverter.
 
  • Arkitektoniska ritningar av ett hus visar fasaderna mot öster, norr, väster och söder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Husqvarna220Ac skrev:
Husets tak är 6.8m långt, söker en panel som är så lång som möjligt, skippar alu reglarna, antingen sätter panelen kloss mot tak, tror inte det gör så stor skillnad i produktion.

Den övre delen på taket är strax över 2m om jag inte minns fel.

Tar gärna mot idéer, Mono paneler för att smälta in, och blir ev microinverter som tar 4st paneler, för att slippa dra DC och mer kablage in förråd/garage för växelriktare, lättare att endast säkra i lilla husets central och använda microinverter.

Det gör skillnad !
Jag jobbar med det professionellt varje dag!
Luftning under panelerna är jätte viktigt för max effekt. Det är ganska logiskt.
Men visst, man får göra som man vill, men helt fel om du frågar...

Finns en mängd olika paneler med långt mått.
Tex jinko eller canadian solar har mono paneler som är 196x992, CaS är en 10mm längre på bredden.

Mvh
 
Läste nånstans hur mycket effekten sjönk, var såpass lite/grad, dessa del på taket kommer att synas såpass mycket, betydligt snyggare och få dem slimmad mot taket, har en liten anläggning på garagetaket med Alu skenor, inte jättesnyggt, och 6.5kw på hustaket, med samma tak som komplementbostaden, men dessa ser man aldrig, varken från tomten eller vägen..

Vart köper man dessa paneler du tipsade om till bäst pris?
 
Lånar tråden lite, ska bygga en carport oisolerad. Taket bör ju hålla tätt. Vad tycker ni som kan är den bästa lösningen om vi antar att vi har ”tomma takstolar” och tänkt lägga så många paneler som möjligt på taket. Integrerade borde ju vara svaret men det verkar ännu inte finnas så många och ännu är det lite dyra. Lindans är ju snygga men ser ut som lite klen effekt per kvm. Ska man ha plåt, papp eller vad finns mer för alternativ? Bäst vore ju om det fanns paneler som man bara la på reglar med tanke på luftning och åtkomst till felsökning från en öppen undersida...
Vad har ni för förslag?
 
leby leby skrev:
Lånar tråden lite, ska bygga en carport oisolerad. Taket bör ju hålla tätt. Vad tycker ni som kan är den bästa lösningen om vi antar att vi har ”tomma takstolar” och tänkt lägga så många paneler som möjligt på taket. Integrerade borde ju vara svaret men det verkar ännu inte finnas så många och ännu är det lite dyra. Lindans är ju snygga men ser ut som lite klen effekt per kvm. Ska man ha plåt, papp eller vad finns mer för alternativ? Bäst vore ju om det fanns paneler som man bara la på reglar med tanke på luftning och åtkomst till felsökning från en öppen undersida...
Vad har ni för förslag?
Titta gärna i denna tråd. https://www.byggahus.se/forum/threads/bipv-solelanlaeggning.193859/ Tråden är lite äldre så jag vet inte om det går att få tag på denna typ av paneler fortfarande.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.