Var kan man få tag i ett verktyg för att öppna denna typ av lyktstolpe? Den har en konformad säkerhetsskruv med 3 hål i.
 
  • Närbild på en lyktstolpe med en konformad säkerhetsskruv som har tre hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
polygriptang-481-7-teng-tools.jpg
 
  • Gilla
Jonsanell
  • Laddar…
M merbanan skrev:
säkerhetsskriv med 3 hål i
Specialskruv för att ingen ska gå in i stolpen, är det din stolpe eller för ljus på gatan och varför behöver du komma in
 
I de allra flesta fall så har man inte in att göra om man inte har nyckel..
Känns onekligen som att det är så här också.
 
J JLov skrev:
[bild]
Jo det är ju ett alternativ men risken är ju att jag då förstör skruven/bulten och jag vill ju ha kvar säkerhetsfunktionen. Troligtvis är de 20-30 år gamla om denna modell säkerhetsskruv är ovanlig.
 
Inget ovanligt , beror på i vilken huvudansvarig är för lyset på din plats, finns lite olika, gemensamhetsanläggning har insex och andra olika sorters säkerhetsskruv, frågar igen , varför in i den
 
Några förslag:
- sätta en don/syl/etc på snedden i ett hål och slå med hammaren på verktyget.
- såga ett spår i skallen, använda vanlig spårmejsel å skruva upp skruven.
- såga av skruvskallen
 
Jag har haft stora framgångar i att ta en sidavbitare som inte är slutkörd och sätta spetsarna i ett hål var o sen vridigt. Har bara misslyckats på en stolpe men där va skruven riktigt rostig så man fick kämpa lite med "originalnyckeln" också
 
Demmpa Demmpa skrev:
Några förslag:
- sätta en don/syl/etc på snedden i ett hål och slå med hammaren på verktyget.
- såga ett spår i skallen, använda vanlig spårmejsel å skruva upp skruven.
- såga av skruvskallen
Problemet är att jag har ca 50 st stolpar jag skulle vilja göra översyn på. Lite jobbigt att gå lös så här på alla. Men det kanske inte längre finns lämpliga verktyg att köpa? Isf kanske man måste sjösätta byte till en annan typ av säkerhetsskruv.
 
Svarta och gråa kombinationstång med öppna käftdelar på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Andy78 skrev:
Skruven heter NO-SAB
[länk]
Man tackar. Får bli till att beställa en sådan.
 
M merbanan skrev:
Problemet är att jag har ca 50 st stolpar
Då är det helt legalt för dig att gå in i dom , jag visste själv om nyckeln men nu har du info om den. Bara en liten fråga, vad är meningen med att öppna, har säkringar gått eller vad
 
Man vill väl se till dem nån gång? Enklare med lite service mitt i sommarn när det är varmt och skönt, än att skiten slocknar mitt i vintern.
 
J jonaserik skrev:
Bara en liten fråga, vad är meningen med att öppna, har säkringar gått eller vad
En lyktstolpe behövde underhåll. I denna var inkommande biledare kopplad till lyktstolpejord samt till ljuskällans nolla. Jag har svårt att få det att stämma (uppenbarligen verkar det ha fungerat dock) så jag vill titta på hur det ser ut i övriga lyktstolpar. Då jag är ytterst ansvarig så vill jag se över "min" anläggning för att kunna vidta lämplig åtgärd.

Sen principiellt ska ju jag kunna byta en säkring om det behövs men nu satte ju denna säkerhetsskruv stopp för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.