A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vad får du ut på PEM 40 slangen?

Tror inte du får ut så mycket mer än 35 l/min på på en 30 meters 3/4". Räknar jag lite snabbt så ska de ge typ 3-3.5 bar mottryck. Det stämmer rätt bra med kurvan.
Kortare slang, eller grövre slang.
Om du ska 2 spridare så är det bästa att sätta T kopplingen direkt på utkastaren.

Om du mäter direkt efter pumpen eller efter din PEM slang så får du reda på om sugledningen är ok om flödet där är ok.

Det förklarar saken, försöker sätta en y-skarv efter 30M 3/4 tums slang för att sätta på ytterligare 20meter 3/4 till en spridare till
 
Bättre med y-skarven vid utkastaren för flödet.
 
A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Bättre med y-skarven vid utkastaren för flödet.

Oki får prova :),
 
A
M mortimer skrev:
Jag har ett Blå björn filter med rensbar filterpatron; tyvärr 80micro täthet, 250micro är inte så lätt att få tag på
[länk]

Jag köpte denna https://www.fruugo.se/forfilter-180...MI-fab5u3K4gIVxuWaCh0Fhw0IEAQYAiABEgIUe_D_BwE

Ska klara 100/min vilket är långt ifrån vad jag har, men nu när jag slog ner spetsen längre har det inte kommit ett sandkorn så kör helt utan filter nu.

Iallafall när jag satte Y kran precis vid min PEM 40mm utkastare så har jag 30 meter 3/4 tums slang till varje spridare alltså 60meter.

Och blev helt annat har riktigt bra tryck i bägge två nu.
 
Framgår inte av länken vilken täthet filterpateonen har och om det är rensbart
 
A
M mortimer skrev:
Framgår inte av länken vilken täthet filterpateonen har och om det är rensbart

Måste vara fråga, fick faktiskt av min morfar en exakt lika dan pump jag har nu fast med en 25liters tank (pumpautomar)

Är det någon fördel att ha en sån istället för den jag har nu utan tank? Bättre tryck? Flöde?
 
Jag har ett liknande kärscherfilter för 6000 l/timmen. Har aldrig fått något vidare flöde när jag testat det. Trots att jag pumpat från en tunna på samma nivå som pumpen och spätt filter, pump och sugslang med vatten så har det inte funkat. Filtret har suttit på sugsida.
 
A
Väcker denna tråden till liv efter ett tag


Måste reda ut en fundering jag har.

ger en pumpautomat med trycktank bättre tryck om jag vill köra många spridare än om jag bara har pump utan tank enligt bild.



har den utan tank idag och är inte nöjd.

Ger en 50 liters trycktank någon tryckfördel förutom att den stannar själv när man stänger vattnet?
 
  • Diagram av en pumpautomat med trycktank jämfört med en pump utan trycktank för bevattningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenpump utan trycktank för bevattningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.