Hej!
Funderar på att köra med bara betongväggarna i källarutrymmet vi bygger om till bastu. Tillbygge byggt 1976, oisolerad platta. En yttervägg, dränerad och isolerad under mark. Två innerväggar 22cm tjocka (lättbetong?) En vägg som jag tänkte mura upp och sätta dörren i (mot dusch) aggregatet kan vara vid denna väggen. Luftspalt under dörren och obehandlat betonggolv med rejält fall ut till duschen. Jag vet att det tar extra tid att värma upp bastun med betongväggarna. Tänkte använda al till lav att sitta på och ryggstöd, annars bara betong på väggar och golv... Litet fönster i ytterväggen. Kan ta upp ventiler där det behövs. Tänkte att det blir enkelt och säkert mot fukt. Några synpunkter på det? Funderar på Pajalasauna aggregat, dvs inte så varmt men fuktigt.
 
Jag hade tidigare kaklade väggar i bastun. Det tog lång tid innan väggarna blev varma. Och under den tiden rann det vatten utför väggarna. Med tjocka betongväggar lär det ta ännu längre tid. Försäkra dig om att inte den fukten kan ställa till problem.
 
  • Gilla
Lars Arvidsson
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag hade tidigare kaklade väggar i bastun. Det tog lång tid innan väggarna blev varma. Och under den tiden rann det vatten utför väggarna. Med tjocka betongväggar lär det ta ännu längre tid. Försäkra dig om att inte den fukten kan ställa till problem.
Ok, rann det vatten på insidan av väggen? Det blir väl så när väggen kyler av den varma ångan. Spelar väl ingen roll om det blir blött på väggen tänker jag. Det rinner ju rakt ut i och med golvfallet. Det är ingen som oroar sig för att betonggolvet blir blött i ett garage till exempel.
 
Köp ett stort aggregat. Det kommer ta lång tid att värma när du ska basta annars
 
  • Gilla
Lars Arvidsson
  • Laddar…
Lars Arvidsson Lars Arvidsson skrev:
Det är ingen som oroar sig för att betonggolvet blir blött i ett garage till exempel.
Möjligen något fler som oroar sig för att betonggolvet blir blött i en källare. Men om du inte är en av dem är det bara att köra på.

Jag kanske bara är konservativ. Men jag vill ha träpanel i en bastu. Och det har jag numera efter att jag renoverade bastun.
 
  • Gilla
Lars Arvidsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.