Humlo
G golfgreen skrev:
Jag tror inte det, har nog aldrig sett en älg i närheten på 30 år..
Var bor du? :D
Här har vi älgar i trädgårdarna titt som tätt och råkar då något komma åkande emot dem så förvarar de sig. =)
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Hej förstår inte varför man envisas med klippare som som inte kan ta sig fram i lite kuperad gräsmatta och bryter av knivbladen,som ligger kvar i gräsmattan

lag kör min Robomow 312 för fjärde året utan problem har två knivar som följde med vid köpet,dom behöver bara lite rengöring ock putsa bort eventuella grader

OBS jag är privat person
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
HQ-originalblad som jag använt till min 330X har då aldrig brutits av i gräsmattan.
Har ingen nämnvärt kuperad terräng så där kan jag inte uttala mig.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Fast det är rätt roligt med er som klankar ner på automower, man får ju tänka på
Att det är någon procent eller promille av alla kunder som skriver nåt om sin klippare på nätet, det är oftast bara dom som har problem som skriver något, ofta är det handhavandefel. Dom allra flesta kunder är nog skitnöjda och då finns ingen anledning att skriva på nätet. Lustigt att ni aldrig tänker på det. Sen är tunna rakblad bättre för ett välmående gräs än en stor tillvässad järnbit.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Har säkert skrivit det förut i tråden, men för min pappa är robotklipparen enda räddningen för gräsmattan, trots att den nästan varje dag fastnar någonstans på övre delen. Han är helt enkelt för ledbruten för att orka klippa hela gräsmattan på en gång, så han hade delat upp den i 4-5 områden och klippte ett om dagen. Men var det en dag han inte klarade att klippa kom han ju efter, då den behöver klippas ungefär var tredje eller fjärde dag.

Själv har jag ca 600 kvm tomt, och gräsmattan är då max 350 (100 kvm hus, 35 garage, 80 stenläggning, 100 trädäck och klippa, så här klipps det med elektrisk sladdklippare. Fick köpa ny i höstas pga att den gamla var utsliten, kostade ca 600 kr, och den är nästan lika tyst som en robot, men klipper hela ytan på mindre än 45 minuter.

Har sagt till grannen att om hon får för sig att välja robot så köper vi in oss, annars får det vara.
 
C
X xdigger skrev:
Dom allra flesta kunder är nog skitnöjda och då finns ingen anledning att skriva på nätet. Lustigt att ni aldrig tänker på det.
Hur skall man tänka på det menar du? Skall man avstå från att skriva om negativa erfarenheter bara för att de som inte skriver något nog är skitnöjda?

Mitt stora handhavandefel är nog att jag är borta på jobb i veckorna och klipparen därmed blir stående ett antal dagar vid driftstopp. Annars har jag inte direkt något emot att behöva hjälpa den på traven lite då och då.

Körde sent omsider igång vår klippare i torsdags pga arbeten i trädgården och redan samma dag körde den upp på en jordsträng som hade plogats upp på gräsmattan i vintras och blev stående med båda hjulen i luften. Det är så klart sånt man får fixa till, men man skulle ju önska att den vore lite mer okänslig.
 
X xdigger skrev:
Fast det är rätt roligt med er som klankar ner på automower, man får ju tänka på
Att det är någon procent eller promille av alla kunder som skriver nåt om sin klippare på nätet, det är oftast bara dom som har problem som skriver något, ofta är det handhavandefel. Dom allra flesta kunder är nog skitnöjda och då finns ingen anledning att skriva på nätet. Lustigt att ni aldrig tänker på det. Sen är tunna rakblad bättre för ett välmående gräs än en stor tillvässad järnbit.
Stor järnbit kolla kolla först kvalliten på denna gedigna konsruktin innan du bedömer den och uttalar dig
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Elkludde Elkludde skrev:
Stor järnbit kolla kolla först kvalliten på denna gedigna konsruktin innan du bedömer den och uttalar dig
Jag hade en Stiga i 6 år som har en fyrtandad, riktig gräsklipparkniv. Nu har jag en Gardena som använder rakblad. Kan inte säga att jag märker någon skillnad alls mellan lösningarna och jag har hittills inte fått några rakbladsdelar kvar i mattan eftersom rakbladen inte har gått sönder.
Däremot märker jag stor skillnad på maskinen i övrigt, till Gardenans fördel.
 
C cpalm skrev:
Hur skall man tänka på det menar du? Skall man avstå från att skriva om negativa erfarenheter bara för att de som inte skriver något nog är skitnöjda?

Mitt stora handhavandefel är nog att jag är borta på jobb i veckorna och klipparen därmed blir stående ett antal dagar vid driftstopp. Annars har jag inte direkt något emot att behöva hjälpa den på traven lite då och då.

Körde sent omsider igång vår klippare i torsdags pga arbeten i trädgården och redan samma dag körde den upp på en jordsträng som hade plogats upp på gräsmattan i vintras och blev stående med båda hjulen i luften. Det är så klart sånt man får fixa till, men man skulle ju önska att den vore lite mer okänslig.
Okänsligare klippare finns nog, om man är beredd att betala. Skulle gissa att en Husqvarna 435 AWD eller 535 AWD inte fastnar lika lätt eftersom den är fyrhjulsdriven. Men då pratar vi ju om ett pris på 50000 också... att fixa till brister i trädgården är både billigare och ger i slutändan ett bättre resultat.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
HenFre HenFre skrev:
Märkligr svar. Så din gamla rykande och koldioxidproducerande gräsklippare skulle påverka mitt val av gräsklippare när den gamla tog slut? Jag tror inte ett ögonblick på att tillverkningen av en Automower skapar mer koldioxid än än tillverkningen av en Klippo. Det får du allt visa först.
Det lär gå åt betydligt mer energi att tillverka aluminium/plåt chassit samt motorn till en Fossilklippare, och sen ska vi inte prata om bullret och skiten den släpper ut! Nää fy fan, fattar inte ärligt att det säljs motorgräsklippare idag, på vår gata var vi först med Automower, nu av 13st hus så är det kanske 8st som har Automower.
 
Jag förstår inte varför roboten envisas med att vilja köra på skrå även i nedförsbackarna. Det ställer ju bara till det, eftersom det ökar sannolikheten för att roboten kommer fram till begränsningslinjen vilket sin tur leder till att roboten får backa i nedförsbacke. Och tack vare det det låga trycket på drivhjulen så leder detta till att roboten slirar.
 
Det är för att den rullar för snabbt ner om den kör rakt så det är programmerat så
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är för att den rullar för snabbt ner om den kör rakt så det är programmerat så
För snabbt? Varför skulle det vara ett problem? I min värld så ställer det till större problem när den kör skrå.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är för att den rullar för snabbt ner om den kör rakt så det är programmerat så
Tror du på det själv???
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
G golfgreen skrev:
Skulle gissa att en Husqvarna 435 AWD eller 535 AWD inte fastnar lika lätt eftersom den är fyrhjulsdriven.
Vid 4:50 kör denna Husqvarna 435 AWD fast på väg upp i backen och trots det försöker den fortsätta uppåt! Troligen behövs en uppdatering av programvaran för att den skall bli betydligt bättre.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.