janwide janwide skrev:
Vi har infällda spotlights i matrum och kök
Hur har ni placerat belysningen i matrummet?
Tips på hur man skulle gjort i vardagsrummet? Helt enkelt bara två rader längs hela? Att placera enligt hur man för nuvarande tänkt möblera känns ju vanskligt.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag har gjort det så att jag har en "huvudbrytare" för alla tak-uttag etc. i ett städskåp.
För ja, du vill ibland bryta strömmen och det är smidigt att inte behöva springa till proppskåpet.
Men den tänker jag inte på som "strömbrytare" då den inte är speciellt smidig att använda till vardags. :)
Det var ju rätt finurligt! Frågan är hur man gör det... låter invecklat :thinking:

De har ju något nytt nu med "Friends of Hue" där bl.a. dessa finns:
https://www.busch-jaeger.de/en/products/product-solutions/remote-control/friends-of-hue/

Synd inte Schneider är med i samarbetet!
 
janwide
M mickeforsberg skrev:
Hur har ni placerat belysningen i matrummet?
Tips på hur man skulle gjort i vardagsrummet? Helt enkelt bara två rader längs hela? Att placera enligt hur man för nuvarande tänkt möblera känns ju vanskligt./]
I vårt fall blev det två rader en bit ut från väggarna. Och sedan tre hängande lampor över bordet som ”ätbelysning”. Dessa lyser mest rakt ner för att inte blända när man sitter vid bordet. Det gav sig lite självt eftersom det är ett litet rum och möbleringsalternativen inte är så många. Annars tror jag inte att man ska tänka att det ska bli geometriskt riktigt i taket utan snarare sätta spottarna där man vill ha ljuspunkterna nere i rummet.
Litet matsalsrum med tre hängande lampor över bordet och två rader av spotlighter i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mickeforsberg och 1 till
  • Laddar…
Vi kom fram till att vi inte sänker taket något för att installera spottar utan jag insåg att vi har ett passande utrymme ovanför råsponten där ingen isolering finns, eller åtminstone bara väldigt gammal söndersmulad isolering. Tanken är väl att vi ska isolera extra i detta utrymme, men då får vi bara skydda armaturen när den dagen kommer :)

Det kommer bli 6 st infällda för extra belysning som komplement till taklampor.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
BirgitS
Vad bra!
Kom då bara ihåg att välja spottar som tål att ligga mot isolering.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad bra!
Kom då bara ihåg att välja spottar som tål att ligga mot isolering.
Tror det blir någon slags armatur med GU10 så vi kan ha Philips Hue-spottar, kan man bara lägga dessa i en sådan säkerhetsbox och sen isolering över?
 
BirgitS
Om man väljer GU10 så måste man göra det så att det klarar av att någon stoppar in halogenlampor också, som ju utvecklar mycket mer värme än LED. Du behöver läsa vad tillverkaren av armaturen skriver om avstånd till brännbart material etc.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om man väljer GU10 så måste man göra det så att det klarar av att någon stoppar in halogenlampor också, som ju utvecklar mycket mer värme än LED. Du behöver läsa vad tillverkaren av armaturen skriver om avstånd till brännbart material etc.
Gjorde faktiskt en tråd om detta för ett tag sedan, för jag hade tanken att det fanns regler för detta. De som svarade där verkade vara eniga om att det inte fanns några regler mer än att då följa specifikationen och anvisningarna för armaturen.

Jag har kikat på Philips egna armaturer ”Milliskin” och databladet säger att maximal styrka på ersättningslampa är 6.5W... men hur ska nästa ägare hålla koll på det?
 
Nyförsäljning av halogenlampor är förbjuden, så problemet att någon av misstag ska skruva in 20 eller 50 W halogen är ett försvinnande problem.
 
BirgitS
M mickeforsberg skrev:
Jag har kikat på Philips egna armaturer ”Milliskin” och databladet säger att maximal styrka på ersättningslampa är 6.5W... men hur ska nästa ägare hålla koll på det?
I många armaturer finns det små klisterlappar om maximalt anta Watt. Går det att klistra in något sånt?

E etompau skrev:
Nyförsäljning av halogenlampor är förbjuden, så problemet att någon av misstag ska skruva in 20 eller 50 W halogen är ett försvinnande problem.
Jovisst, men ett tag till får man nog räkna med att folk har kvar några halogenlampor i förråden och när en LED går sönder tar vad som råkar finnas hemma och som passar.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.