Ve och fasa, då kanske dom hade fått ha en ärlig prissättning..
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ahlsells modell gör det möjligt och enkelt för hantverkaren att använda tvivelaktig prissättning.
Eftersom systemet redan finns skulle jag tro att nya hantverkare som skaffar konto tänker att såhär gör nog alla andra.

Vill minnas att Ahlsell dessutom kan förse dig med en faktura på listpriset är ännu mer skevt...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vill minnas att Ahlsell dessutom kan förse dig med en faktura på listpriset är ännu mer skevt...
Det har jag aldrig hört talas om och tror inte på påståendet.
En utskriven faktura ska visa exakt belopp och får inte ändras efter den är utskriven.
Om Ahlsell skriver ut falska fakturor så ring skattemyndigheten då det är olagligt.
 
optimum
Vi har här i tråden sett olika priser på avloppsrör. Alla från olika företag inom hantverk.
Helt överens, men viss prisskillnad kan vara rimlig
13th Marine 13th Marine skrev:
Varför måste det finnas någon större skillnad i prissättning mellan stora och små inköp?
Det jag anser är helt sjukt olika priser då det är kunden som får betala helt sjuka priser.

Visst ska alla företag få tjäna på sin handel och tjänster men detta är sjukt. Så tok sjukt det kan bli.

Tack vare moderna medier och detta forum kommer skiten upp till ytan.
Det stinker. Ja ni kan säkert känna skitlukten på långt håll.

Ja ni kommer säkert ihåg Magnus Uggla, "Jag mår illa, jag mår illa...."

Med ödmjukhet ett sort tack till alla företagare i tråden som lagt ut sina priser på avloppsröret vi har som exempel.
 
  • Gilla
funderarn och 6 till
  • Laddar…
K
Trodde någon skulle göra så här:
Mitt pris på rinkabyrör:
Skärmbild från Rinkaby Rörs hemsida som visar markavloppsrör PP SN8 110x3m för 156,80 kr exklusive moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr får man scrolla ner lite men priset är 196 kr för 110x6000

Men rinkabyrör ligger minst 8 mil härifrån så jag får köpa någonannanstans
 
  • Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
F fixarpelle skrev:
Det har jag aldrig hört talas om och tror inte på påståendet.
En utskriven faktura ska visa exakt belopp och får inte ändras efter den är utskriven.
Om Ahlsell skriver ut falska fakturor så ring skattemyndigheten då det är olagligt.
Det var här på forumet för ett tag sedan, kan inte hitta den.

De kanske inte kallade det faktura utan följesedel eller något annat.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det var här på forumet för ett tag sedan, kan inte hitta den.

De kanske inte kallade det faktura utan följesedel eller något annat.
Har jobbat med faktureringssystem inom byggbranschen och det finns en hel del suspekt där, ju större spelare, ju skummare...
Det faktureras ofta nettopriser, trots grova rabatter.
Den exakta lösningen för att få det legalt varierar. I vissa fall helt enkelt genom att fakturan levereras utan synliga rabatter, med nettopriser. Belopp att betala givetvis korrekt, men då kan de visa raderna för kund.
Det finns även alternativ utan pris på raderna...
Men en ”favorit” är ett netto-pris (eller slutkundens förhandlade pris i samband med upphandlingar) och det ”fulla” priset på fakturan.
Följt av en bonus-faktura som krediterar byggföretagets rabatt...
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det var här på forumet för ett tag sedan, kan inte hitta den.

De kanske inte kallade det faktura utan följesedel eller något annat.
Kanske den här?
https://www.byggahus.se/forum/threa...nkoepspris-fran-grossist.307394/#post-2857793
Müssli Müssli skrev:
Vad det gäller offerten har de antagligen gjort den själva. Man kan logga in hos de flesta grossister och göra egna offerter där man väljer listpris som pris. Den ser ut att komma från grossisten med deras logga men görs alltså själv av kunden.
 
Jag mår illa av att återigen läsa om det här systemet. Jag har själv fått fakturor med ”rabatt på grossistens pris” och väldigt många andra med mig. Jag tror att det finns en del av er här på forumet som inte själva jobbar inom bygg som också fått sådana fakturor men inte vill kännas vid det, nu när ni vet bättre.

Man är inte dum om man tror på en hantverkare, man är oerfaren. Tyvärr dyrköpt läxa.

Jag har svårt att hitta en jämförelse med en annan bransch där man skulle tycka att det är OK. Det borde betyda att detta är på gränsen till bedrägeri.
 
  • Gilla
avdpos och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det var här på forumet för ett tag sedan, kan inte hitta den.

De kanske inte kallade det faktura utan följesedel eller något annat.
Följesedel är något helt annat och kan utformas hur som helst så där kan de göra så.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kanske den här?
[länk]
Jag vill minnas att där var bildexempel med och utan en extra kolumn som var rabatterat pris.
 
F fixarpelle skrev:
Följesedel är något helt annat och kan utformas hur som helst så där kan de göra så.
Oavsett är det ett system som endast finns till för att underlätta att lura kunden.
 
MrJay
Ahlsell är välkänt för att vara extremt dyrt, vill man ha någorlunda humana priser gäller det att förhandla till sig ett 90%+ rabatt vilket kräver stora inköp. En gång i tiden hade jag ett företagskonto hos de men inte längre då det finns bra bättre och billigare leverantörer och man slipper känna sig blåst vid varje köp. Solar är snarlikt Ahlsell, min elektriker hade 80% rabatt hos de och ändå kunde jag hitta specifika antennuttag ca. 30% billigare på Kjell&Co.

I TS fall hade jag vänt mig till Dahl som är VVS grossist (har ett företagskonto hos de), jag misstänker att de kan erbjuda ett likvärdigt eller bättre deal än Rinkabyrör.
 
Problemet är inte huruvida grossisten kan erbjuda en bra deal eller inte. Krävs det 90% rabatt för att komma ner i normal prisnivå så är det något som är fel.
 
  • Gilla
ibkcad och 5 till
  • Laddar…
MrJay
useless useless skrev:
Problemet är inte huruvida grossisten kan erbjuda en bra deal eller inte. Krävs det 90% rabatt för att komma ner i normal prisnivå så är det något som är fel.
I Dahl fallet behöver du nog inget 90% rabatt, jag är rätt säker på att man får bra pris från början. I Ahlsell fallet så handlar det om profit, profit och profit. Såsom många andra grossister satsar de på att bilda en gemenskap med frukostar och annat skräp med sina kunder för att hala in de och sedan ser de gärna till att få exklusivt avtal - jag har sett flera små byggfirmor åka runt i bilar med Ahlsell eller Beijer logga på, utöver sin egen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.