Jag monterade nyss ihop allt inför säsongstart - för första gången (nybliven poolägare).

Då jag startat systemet kollade jag runt överallt och noterade att det droppade vatten vid filtrets tömningsutgång.

Närbild av vattenfilter med droppande vatten vid tömningsutgång och anslutet vitt rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där det vita röret går ut från själva filtret droppar det en droppe var 10:e sekund.

Hur tätar man detta bra och enkelt?

Sedan undrar jag om mätaren ovanpå ska stå på 0?
Poolfilter med tryckmätare och inställningsvred, vattenläckage vid filtrets vit röranslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Manometern står på noll då pumpen inte är på.
Sen när du slår på pumpen så ökar trycket lite.
Ju smutsigare filtret blir desto större tryck får du.
Vid visst tryck så vet du när du ska backspola filtret.

Själv ser jag aldrig på mätaren utan har rutin på att backspola.
Kör man ut en del vatten kan man fylla på med nytt vatten, det mår poolen bra av.
 
Pumpen har varit på någon minut dá bilden är tagen - vid säsongsstart. Tar det kanske lite mer tid innan trycket ger utslag?

Hur tätar man lilla läckaget då det är ett plaströr? Det ser ut som det är silikon där nu.

Då jag bytt blandare hemma har allt varit metall, och jag har anänt gängtejp för att få tätt.
 
H
Endera är det lim skarv eller gängor och då använder du gängtape.
Risk är om den inte ger utslag när pumpen är på att den är trasig.
Min går upp till 0,1-0,2 bar när filtret är nyrent.
 
Hur byter man en limskarv? Hur får man loss och rent den gamla limskarven?
 
H
Svårt att få rent en limskarv utan att byta ut allt.
 
Det äe ju något fel på centralvenitlen, det ska inte komma något vatten där när filtret står i filter-läge, endast när du vridit spaken till ”waste”.

Om vattnet fortfarande är kallt tycker jag du ska vänta lite, det brukar droppa lite när vattnet är kallt och slutsr när du fått upp tempen lite.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det äe ju något fel på centralvenitlen, det ska inte komma något vatten där när filtret står i filter-läge, endast när du vridit spaken till ”waste”.

Om vattnet fortfarande är kallt tycker jag du ska vänta lite, det brukar droppa lite när vattnet är kallt och slutsr när du fått upp tempen lite.
Vattnet är riktigt kallt. 13 - 14 grader.

Men hur lång tid tar det att få upp värmen? Har 8 grr 4 meter. Två solpaneler och en värmeväxlare.
 
H
Ja jag ser nu att det verkar va waste slangen som läcker.
Då är något fel i ventilen
 
Jag vet inte riktigt hur mycket effekt du värmer med, solpanelerna gör nog vsrken till eller från just nu. Med en 9kW luftvärmepump och tak tar jag 2 grader per dygn, som referens. 40kubik vatten.
 
Jag förstår att du vill lösa felet, men för att sätta läckaget i proportion:

Var står filtret, är det ett dränerat utrymme? En droppe var 10e sekund är väldigt lite (typ 1-2 liter per dygn). Avdunstningen en sommardag är ca 10-150 liter. Om det regnar 10mm fylls poolen med 320 liter.

Jag har jobbat med pooler och det är väldigt vanligt att det droppar lite någonstans, givetvis bör man försöka lösa det, men det är normalt och inte hela världen om man inte lyckas. Det är tex inte värt att byta filter/centralventil för detta.
 
Redigerat:
Det kan ju eventuellt vara kondensdroppar också, kanske läge att vänta till dess vattnet blir varmare och se om det fortfarande läcker?
 
Sen uppföljning. Körde ett tag med gamla filtret. Det blev allt blötare i garaget, och allt sandigare i poolen. Anlitade en firma som installerade nya prylar eftersom vi ville få igång poolen innan halva semestern hade gått. Badar dagligen. 26 grader idag, nästan bara solvärme.
 
  • Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
Synd att jag missade denna tråd. Det är ett väldigt vanligt fel att det hamnat något sandkorn vid gummipackningen under ventilen. det ska vara helt rent där för att det inte ska komma förbi något vatten.
Menar du att det även spolade ut sand i din pool innan de fixade det så hade du ju givetvis betydligt mer fel än så, troligtvis en eller flera trasiga dysor i botten eller fel typ av sand.
 
Sand på oringen gör inte att det kommer vatten i waste när det är inställt på filtration. Då rinner det på andra ställen.....:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.