Hej

Vi har hamnat i en situation med vår granne.

Bakgrunden är att vi köpte huset från en annan för 3 månader sen men både vårat och grannens är byggt för ca 1 år sedan.

Där finns en höjdskillnad mellan våran tomt och deras där får är ca 30-40 cm högre. När vi köpte huset så sa säljaren att detta inte var några problem utan detta var godkänt enligt kommunen.

Grannen ville sen bygga staket mellan tomterna och ville få det gjort innan de la sin stengång. Vi hade ingen stress men vi sa ok och var överrens om att dela på kostnaden.

När plintarna var satta så började grannen även bygga en mur med 2 brickor i höjd mot vår tomt (på sin tomt) för att sen lägga plattorna mellan huset och muren.

Nu anser grannen att vi bör stå för hälften av muren då han var tvungen att få upp den mot vår höjdskillnad. Han påstår också att detta har kommunen sagt är delat ansvar.

Det som är mest beklagligt att de bygger först och vill ha pengar sen vilket satte oss lite på pottan. Grannarna är supertrevlig och vi vill inte förstöra grannsämjan men det är ändå en del pengar som bara ska ut. Den vi köpte av menar åsklart att detta ska vi inte bry oss om osv.

Ska såklart ringa kommunen men vad gäller här?
 
Redigerat:
Om grannen gör saker först och frågar sen så har han ju satt sig lite på pottan tycker jag. Såvida det inte finns ett regelverk eller avtal om detta så tycker jag ni bara ska säga att ni inte har beställt någon mur och därför inte tänker betala.
 
  • Gilla
David Nolander
  • Laddar…
F
Det brukar det vara den högre tomten som vill ha mur, i annat fall får dom ju (om man generaliserar lite) ta släntningen på sin mark. Jäkligt klumpigt av grannen att bygga först och fråga sen men generellt så är det ju önskvärt att vara överens med grannen och dela kostnaden.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Grannen kunde varit lite mera kommunikativ, men jag håller med föregående att ni utan muren får ta slänten på er tomt annars.

Och hur mycket pengar handlar det om?

Däremot kan stödmur en kräva lite mer underbyggnad om det är 40-50cm. Notera också att murar över 50 cm vanligen kräver bygglov.
 
  • Gilla
David Nolander
  • Laddar…
Notera att ALLA murar oavsett höjd numera kräver bygglov oavsett enligt Boverket.

Slänten skall vara på er sida, och ni är ansvariga att ta ha hand om regnvatten på lämpligt sätt så det inte rinner ner till grannen. Det brukar vara den som ligger högst som ansvarar för lösningen mellan tomtgräns, men det är ju såklart ok med en slänt. Sålänge man tar hand om regnvattnet via tex dräneringsslang. Sen om ni som grannar väljer att lösa det tillsammans är ju såklart upp till er.

Med det sagt så....

Oavsett vilket så har ni ju kommit överens med grannen att stå för halva staketet. Så det får nu ju stå för, om han sedan väljer att bygga en mur samtidigt utan att prata med er först är ju hans problem! Jag hade sagt som det är till honom, att hade ni pratat med oss först gällande kostnad för mur så hade vi kanske kunnat komma överens om att bekosta halva. Men du kan ju inte bygga vad som helst och ta för givet att vi ska bekosta det?

Sedan är ju inte två lager mursten en stor kostnad. Men det spelar ingen roll, ni har inte aktivt valt att dela på den!

Sen kan man ju fundera på om muren kan vara till fördel för er? Om ni lägger på ett eller två lager till kan ni kanske fylla på med jord och få större gräsmatta? Om han bekostar muren och ni framöver vill göra detta, kommer det nog kännas konstigt att nyttja Hans mur till detta. Då är det bättre ni delar på kostnaden ist.

Jag har byggt en 30meter lång mur ca 70cm hög mellan mig och grannen, den har jag fått bekosta själv! Var glad att du slapp dela på den kostnaden.... ;)
 
  • Gilla
David Nolander
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Notera att ALLA murar oavsett höjd numera kräver bygglov oavsett enligt Boverket.

Slänten skall vara på er sida, och ni är ansvariga att ta ha hand om regnvatten på lämpligt sätt så det inte rinner ner till grannen. Det brukar vara den som ligger högst som ansvarar för lösningen mellan tomtgräns, men det är ju såklart ok med en slänt. Sålänge man tar hand om regnvattnet via tex dräneringsslang. Sen om ni som grannar väljer att lösa det tillsammans är ju såklart upp till er.

Med det sagt så....

Oavsett vilket så har ni ju kommit överens med grannen att stå för halva staketet. Så det får nu ju stå för, om han sedan väljer att bygga en mur samtidigt utan att prata med er först är ju hans problem! Jag hade sagt som det är till honom, att hade ni pratat med oss först gällande kostnad för mur så hade vi kanske kunnat komma överens om att bekosta halva. Men du kan ju inte bygga vad som helst och ta för givet att vi ska bekosta det?

Sedan är ju inte två lager mursten en stor kostnad. Men det spelar ingen roll, ni har inte aktivt valt att dela på den!

Sen kan man ju fundera på om muren kan vara till fördel för er? Om ni lägger på ett eller två lager till kan ni kanske fylla på med jord och få större gräsmatta? Om han bekostar muren och ni framöver vill göra detta, kommer det nog kännas konstigt att nyttja Hans mur till detta. Då är det bättre ni delar på kostnaden ist.

Jag har byggt en 30meter lång mur ca 70cm hög mellan mig och grannen, den har jag fått bekosta själv! Var glad att du slapp dela på den kostnaden.... ;)

Staketet är ingen issue, den kostnaden är fine utan det gjorde vi för att vara tillmötesgående då det var grannen som ville ha upp den innan de stenlade och de fick bestämma material.

Staketet står uppe på slänten mot vår tomt och ”muren” står på grannens tomt nedanför för slänten, så vi har ingen ”extra” yta att expandera gräsmattan.

Kommer dra det med kommunen för vill se om det är vi som nuvarande ägare som är ansvarig för slänten eller om säljaren som byggde huset som är det eller vår granne.
 
F
D David Nolander skrev:
Staketet är ingen issue, den kostnaden är fine utan det gjorde vi för att vara tillmötesgående då det var grannen som ville ha upp den innan de stenlade och de fick bestämma material.

Staketet står uppe på slänten mot vår tomt och ”muren” står på grannens tomt nedanför för slänten, så vi har ingen ”extra” yta att expandera gräsmattan.

Kommer dra det med kommunen för vill se om det är vi som nuvarande ägare som är ansvarig för slänten eller om säljaren som byggde huset som är det eller vår granne.
Ok, det är annat än den bilden jag fick framför ögonen. Hur långt är det mellan muren och er tomtgräns? Och hur långt är det mellan mur och staket? Jag kanske läste för snabbt och drog egna slutsatser men när du skrev att muren är på grannens tomt så var ändå utsidan av muren direkt mot er fastighet (inom 0-10 cm eller nåt sånt) och staketet direkt på/vid mur. Ligger slänten på er eller på grannes tomt?

En enkel 2d sektionsskiss med lite mått ( inklusive höjd) kan förklara mycket.
 
Om muren ligger på grannens tomt så förstår jag inte ens vad vi/ni/grannen diskuterar. Det är väl klart att grannen får stå själv för kostnaden av en mur han byggt på sin egen tomt?

Plantera en häck på er sida och gå över och säg att ni ska dela på kostnaden och se hur det kommer gå..... så får du svaret på vad du ska göra! Jag vet vad grannen kommer svara. :rolleyes:

Säljaren av fastigheten har absolut inte med saken att göra, ni har ju köpt det i detta skicket och oavsett om det är färdigställt eller inte så var det uppenbart hur det såg ut och därmed ert ansvar att isf färdigställa.
 
harry73
Väldigt många tvärsäkra påståenden.
Grannen byggde mur på sin tomt, så bygglovsfrågan är ointressant för ts så länge han inte vill anmäla muren.
Enklast att bara anta att grannen ordnade bygglov tillsammans med husets bygglov.

Angående den generella bygglovsplikten för alla murar, undrar jag hur kommunen skulle reagera om man ansöker om bygglov för kantstenen bredvid uppfarten eller för en uppmurad odlingslåda.
 
F fsn skrev:
Ok, det är annat än den bilden jag fick framför ögonen. Hur långt är det mellan muren och er tomtgräns? Och hur långt är det mellan mur och staket? Jag kanske läste för snabbt och drog egna slutsatser men när du skrev att muren är på grannens tomt så var ändå utsidan av muren direkt mot er fastighet (inom 0-10 cm eller nåt sånt) och staketet direkt på/vid mur. Ligger slänten på er eller på grannes tomt?

En enkel 2d sektionsskiss med lite mått ( inklusive höjd) kan förklara mycket.
Slarvigt ritat.

Gul är plintarna vi har satt ner med ca 1,5m mellan. Står typ precis i början av slänten, lite längre ner lite längre upp beroende på vart. Slänten ör inte 100% i linje med tomtgränsen.

Grön är ”muren” som är 3 block hög. Släntens höjd är bara 2 block men de har lagt 3.

Röd är typ där tomtgränsen går.

Vi är till höger. De är till vänster.
 
  • Enkel handritad skiss som visar positionen för plintar (gul), en "mur" (grön) och en slänt med tomtgräns (röd linje).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som sagt, ser inte varför ni skulle betala hans mur annat än om ni kommit överens om det eller om ni bara vill vara snälla.

Att ni ska ta hand om regnvatten som inte rinner ner på hans tomt är en sak (om det ens är ett problem i nuläget...), men inget som kräver att det byggs en mur för den sakens skull.
 
F
D David Nolander skrev:
Slarvigt ritat.

Gul är plintarna vi har satt ner med ca 1,5m mellan. Står typ precis i början av slänten, lite längre ner lite längre upp beroende på vart. Slänten ör inte 100% i linje med tomtgränsen.

Grön är ”muren” som är 3 block hög. Släntens höjd är bara 2 block men de har lagt 3.

Röd är typ där tomtgränsen går.

Vi är till höger. De är till vänster.
Och hur långt avstånd är det från tomtgräns/staket till muren då?
 
D David Nolander skrev:
Hej

Vi har hamnat i en situation med vår granne.

Bakgrunden är att vi köpte huset från en annan för 3 månader sen men både vårat och grannens är byggt för ca 1 år sedan.

Där finns en höjdskillnad mellan våran tomt och deras där får är ca 30-40 cm högre. När vi köpte huset så sa säljaren att detta inte var några problem utan detta var godkänt enligt kommunen.

Grannen ville sen bygga staket mellan tomterna och ville få det gjort innan de la sin stengång. Vi hade ingen stress men vi sa ok och var överrens om att dela på kostnaden.

När plintarna var satta så började grannen även bygga en mur med 2 brickor i höjd mot vår tomt (på sin tomt) för att sen lägga plattorna mellan huset och muren.

Nu anser grannen att vi bör stå för hälften av muren då han var tvungen att få upp den mot vår höjdskillnad. Han påstår också att detta har kommunen sagt är delat ansvar.

Det som är mest beklagligt att de bygger först och vill ha pengar sen vilket satte oss lite på pottan. Grannarna är supertrevlig och vi vill inte förstöra grannsämjan men det är ändå en del pengar som bara ska ut. Den vi köpte av menar åsklart att detta ska vi inte bry oss om osv.

Ska såklart ringa kommunen men vad gäller här?
Har ni något avtal? Om inte kan han inte kräva er på pengarna
 
Redigerat av moderator:
Det är ett vanligt missförstånd att den högre tomten ska ta upp nivåskillnaden mellan två fastigheter.

Finns det ingen överenskommelse mellan fastigheterna är det den fastighet som förändrar marknivån som ska ta upp nivåskillnaden på sin sida av tomtgränsen/bekosta stödmur.

Det lättaste sättet att ta reda på vem som har ändrat nivån är att titta på nybyggnadskartorna för fastigheterna där man kan se höjderna innan bebyggelse.

För att återkoppla till TS problem. Ni har kommit överens om att bygga ett staket emellan era fastigheter. Att grannen sedan väljer att även bygga en stödmur på sin sida är något som ni inte bör betala för.

I slutändan får man välja sina strider, har du någon nytta av stödmuren? Är det mycket pengar det handlar om? Vad är det värt att ha en bra relation till sin granne? Måste dock understryka att det är fult av grannen att först bygga och sedan kräva att ni betalar. Det bästa är i slutändan att sätta sig ner med grannen och diskutera det hela.

Glöm inte stt återkoppla i tråden hur ni löste det hela!
 
D09
Varför passade man inte på att ta bort slänten när ändå en mur byggdes?

Uppfattade det som att slänten var på grannens sida
 
  • Gilla
Kenson99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.