H HLen skrev:
Den verkar så ”kontrollerad”. Massiva rötter, men bara ett par buskar som inte verkar sprida sig!
Tyvärr kan den sprida sig genom ytlig vandring med tunna rötter i marken. Gräv lite utanför området och se om du hittar svarta rötter som är rätt sega, lite tjockare än en vanlig fiskelina.
 
Det har varit en improduktiv tid, med jobb-uppdrag på annan ort och lite tid till huset. Men nu är jag ledig i tre veckor och planen är att ta bort all gips från innerväggarna och få upp golven i två rum med lite assistans. Jag har haft kontakt med några snickare, en föreslog igengjutning av grunden och satte riktpris på det jobbet till ungefär 1 miljon. Kändes inte helt rimligt för ett hus på en ort där snittpriset för en villa ligger på runt 1.4 miljoner. Men nu är jag back to basic med en samarbetsvillig firma som ska göra en modern mullbänk. Jag passar också på att fixa till grundmuren och skicka in lite geopolymer i marken så jag kan vara nåt sånär säker på huset inte sjunker iväg för mig, de kanske till och med lyckas höja lite där det satt sig. Jag letar också efter nån som kan gräva upp en plätt jord för jordvärme och håller ögat öppet efter en sisådär 15 äldre radiatorer.

Och bekämpar parkslide, den delen går sådär... funderar på att salta ihjäl den, det ska ju ändå bli grusat när allt är klart.
 
Hur ser den moderna mullbänken ut?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Hur ser den moderna mullbänken ut?
Hasopor, om det finns nog med utrymme och lite linullsisolering på toppen. Är det för lite utrymme får det bli kreativt :)
 
Följer med intresse.
 
Äntligen har det hänt lite, två rum är nu frilagda, eller ja, lite envist gips/bruk är kvar på väggarna i ett rum. Positivt är att det mesta av timret ser bra ut, lite röta men mest ytligt och går nog att i princip skrapa bort. En lagning behöver göras, men snickarna hade någon tanke på hur som lät rimlig, så jag låter dem fixa det. Väggen mellan de båda rummen, hjärtvägg enl snickarna, har lite dålig bärighet så de kommer förstärka där. I ena rummet var det slarvigt iordninggjort i grunden under 2018 (rummet som är utgrävt), det kändes ändå bra att ta upp det när hela bottenvåningen ska göras i ordning. Och tur var det, känner jag. Bubbelplast låg som tätning för hål i muren och mycket återvunnet trä i varierande skick var använt. Jag är helt för återvinning, men det känns inte helt hundra att använda halvruttet trä i ny konstruktion.

Jag har kommit fram till att det enklaste blir att att inte fylla igen grunden utan bygga upp nytt bjälklag och trossbotten med isolering. Men vad? Vilka lager? Täta muren något och vindskydds, plast i botten (eller är det helt upp åt väggarna?), lite hasopor, luft och sedan linisolering under golvbrädorna?

Så nu ska jag skotta jord, musskit och gammalt vete, knacka bort all cementbruk från grunden, skrapa bort dåligt trä från stockarna och dreva där mossa fallit ur springor mellan stockarna.

Sen är det i princip klart :)

Renoveringsarbete i ett rum med frilagda timmerväggar och gipsrester på golvet, samt byggsäckar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med trägolv, målade väggar i rött och blått, fönster med utsikt och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med frilagda timmerväggar, utgrävd jordgolv och spår av rivningsarbete i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt med upprivet golv och synliga äldre bjälkar i rötningsprocess, behov av lagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med frilagt bjälklag och delvis kvarvarande väggmaterial i två färgglada rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Så där ja! Nu är bollen i rullning på riktigt.
Glada och mustiga färger på väggarna. Lite cirkustält över det hela. :)

Hoppas alla gnagare har nigit, bugat och bockat som tack för den excellenta bostaden/kvarteret. Det visar med all önskvärd tydlighet den förödande kombinationen otätt (fusk-)bygge & isoleringsull.

H HLen skrev:
Jag har kommit fram till att det enklaste blir att att inte fylla igen grunden utan bygga upp nytt bjälklag och trossbotten med isolering. Men vad? Vilka lager? Täta muren något och vindskydds, plast i botten (eller är det helt upp åt väggarna?), lite hasopor, luft och sedan linisolering under golvbrädorna?
Det går att ändra till krypgrund med trossbotten, men det behöver ju då grävas ur en hel del. Sedan en helt vanlig trossbotten.

Själv skulle jag inte gå den vägen, utan täta muren med lämpligt bruk och fylla upp med hasopor eller lecakulor. Ingen annan typ av isolering. Ev ett tunt lager med lerbruk på toppen (under golvplanken).
 
Oldboy Oldboy skrev:
Så där ja! Nu är bollen i rullning på riktigt.
Glada och mustiga färger på väggarna. Lite cirkustält över det hela. :)

Hoppas alla gnagare har nigit, bugat och bockat som tack för den excellenta bostaden/kvarteret. Det visar med all önskvärd tydlighet den förödande kombinationen otätt (fusk-)bygge & isoleringsull.



Det går att ändra till krypgrund med trossbotten, men det behöver ju då grävas ur en hel del. Sedan en helt vanlig trossbotten.

Själv skulle jag inte gå den vägen, utan täta muren med lämpligt bruk och fylla upp med hasopor eller lecakulor. Ingen annan typ av isolering. Ev ett tunt lager med lerbruk på toppen (under golvplanken).

Åhhh, alltså själva rivandet och byggandet är ju ingenting jämfört med alla beslut som ska fattas. Och det finns inget helt givet när man ska få till det här. Grunden är inte byggd för att vara tät, även om tidigare ägare gjort sitt bästa med betong... ska man ändå tänka att man gör den tät? Den enda nackdelen jag ser med att fylla igen med hasopor är om det blir problem i grunden, då måste man ju få ut allt igen.

I den gamla isoleringen verkade mössen använt olika delar för olika användningsområden, ex matförråd, toalett etc. rätt intressant!
 
Om du gör en mullbänksgrund så ska sockeln vara tät. Helt tät. Varje spricka ger kalla golv och drag.
Om det är en krypgrund ska den vara ventilerad, så då är det ok med sten utan bruk mellan. Däremot är det lämpligt att hålla springorna tillräckligt små för att inte gnagare ska kunna komma in.

H HLen skrev:
Den enda nackdelen jag ser med att fylla igen med hasopor är om det blir problem i grunden, då måste man ju få ut allt igen.
Är det inte bättre att stå inne i huset och jobba med grunden än att ligga platt som en silverfisk i en låg "krypgrund" och försöka gräva? (Om ngt mot förmodan skulle gå snett senare.)

H HLen skrev:
I den gamla isoleringen verkade mössen använt olika delar för olika användningsområden, ex matförråd, toalett etc. rätt intressant!
Jodå, etologi är intressant. Om man kan frikoppla från ljudet av de små j...arna när de gnager loss på huset inne i golv, väggar och tak. Husfridens psykopatologi.
 
Nu är två rum grovutgrävda och därmed fyra kvar. Satan vad mycket sten, något bökigt att baxa upp. Hittat mycket lite intressant i grunden, mest små skelettdelar. Sakta men säkert går det framåt. Nu tar jag ned gips från väggen i rum tre inför att golvet ska upp. Körde på slägga och glömde helt bort andningsskydd så nu får halsen återhämta sig lite. En skadedjursperson har också varit här i förra veckan och kikat på lite träskador men menade att angreppen ger sig när det blir tätt och torrt. Jag har också plockat upp en gammal kakelugn i dalarna som ska upp i blivande arbetsrummet/biblioteket. Imorgon kommer snickarna och förstärker en innervägg, sen kommer de inte tillbaka förrän mitten på juni när nytt bjälklag ska byggas. Marken under huset ska förstärkas med geopolymer i början på juni, känns helt vettigt efter att jag upptäckt att sättningen i ena hörnet på huset beror på att hörnstenen sjunkit ner i marknivå troligtvis beroende på den förbannade leran som jag hittar överallt i grunden. Under många års lopp har tidigare ägare byggt på små stenar på hörnstenen, dock inte helt i fas med pågående sättning. Efter markförstärkningen kommer jag veta att huset är nåt så när still. Nu blir game of thrones och imorgon...hugga gips.
Delar av en gammal kakelugn upplagda på en presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenar och bråte från utgrävning med gammalt trävirke på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grovutgrävd mark i ett rum under renovering med synliga stenar och rörligt verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsrum med blåa väggar och söndertaget gips på golv och vägg, synliga stenstrukturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gud_ och 6 till
  • Laddar…
Jag gräver, gräver och gräver. Och försöker tukta gräsmattan som mer sanningsenligt är äng. Hittade en knepig betongkant längs två väggar, kan säga att nedersta stocken bakom betongkanten är rätt körd (kanten syns något på bilden med blå-målat gips och tegel). Förstår inte syftet med kanten då ingen vägg vilade på den. Kan den möjligen varit för att ge golvet stöd? Om jag nånsin behövt skäl för att inte låta trä komma i kontakt med betong har jag def det nu. Lite porslin, en strimma tapet och en del skelett i grunden, men annars mest sten och sten och sten. Tre golv kvar när detta är färdigt. 10 juni börjas det bygga bjälklag och 50 kubikmeter hasopor levereras och då behöver det finnas plats för att fösa in det :).
Närbild på trä och avsliten tapetrest vid blåmålad betongkant i en renoveringsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upprivet golv med synliga stockar och en betongkant i en rumshörna, vit dörr och blå vägg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävd inomhusgrund med en synlig betongkant, stora stenar och byggavfall på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En elektrisk gräsklippare på en delvis klippt äng med träd och en rapsfält i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete med synlig betongkant, skadad mur och blåmålat gipsvägg där delar rivits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark och 8 till
  • Laddar…
Just nu är jag helt ledig och kan köra på med utgrävning och annat på heltid. Är oerhört imponerad av de som lyckas med den här typen av projekt och samtidigt jobba, jag hade inte orkat.

Fick en infektion i käken av en arg tand och såg under några dagar ut som hälften hamster/hälften människa. Feber fick tempot att sjunka något och jag har halkat efter lite i min tidsplan. Nästa vecka måste fyra rum bli helt klara då snickarna kommer veckan efter det och börjar bygga bjälklag. Så, pappa är inkallad imorgon för att hjälpa till lite och i nästa vecka kommer en kompis några dagar för grävjobb. Jag har aldrig sett henne i något annat än kjol så det blir helt klart intressant att se val av arbetskläder och också se om hennes entusiasm för grävjobb håller i praktiken. Man kan iofs hitta en del kul i jorden... konserverad mus och tidningar.

Snickaren insisterade på att ta bort del av vägg där det var tegel. Det kändes rimligt då teglet gick att lyfta ut, murbruket var som sand. Tidigare har de tagit bort en halv vägg, men sparat tre stockar högst upp (på planlösningen rödmarkerad vägg). De har också svarat på min fråga ”och huset kommer inte rasa?” en sisådär trettio gånger.

Imorgon ska en gammal kamin bort, en garderob ska bli mindre (syns till höger på nedplockad-tegel-vägg-bilden) samt att entrégolvet ska bort. Sen ska samtliga hittills utgrävda rum bli som det fina på bilden.
 
  • Renoveringsarbete i ett rum med murbruk och tegelstenar som ligger utspridda, vit dörr och en del av en vägg som är delvis riven.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis nedmonterad tegelvägg i renoveringsprojekt med synligt träbjälklag och grusgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av entréplan i ett hus med markerade arbetsområden och noteringar om byggarbeten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utgrävt rum i renoveringsprojekt med jordgolv, stenar, trästockar, dörr och stege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt i hus med delvis nedtagen tegelvägg, träbjälkar och rörigt golv fullt av byggavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En konserverad mus som hittats i jorden under utgrävningen för ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av en bostad med markerad röd vägg som ska ändras och måttangivelser för rummens layout.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla tidningssidor delvis täckta med jord och sand, på ett utgrävt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Filuran och 7 till
  • Laddar…
Ser att ngn golvbjälke till innervägg ser lite fuktangripen ut, men misstänker att minst 50% fortfarande är i gott skick? Man inser vilket fantastiskt kvalitetsvirke de använt om man betänker med vilken hastighet nytt brädgårdsvirke mösar ihop om det har kontakt med marken.

Gamla hus ser så eländiga ut när man blottlägger stommarna så här, men ändå, när man känner på dem, så är de otroligt stabila och gedigna.
Vi råkade lägga en stor gran över taket på ett grannhus, som är >100 år gammalt. När vi såg att granen var på väg att falla fel så trodde vi allihopa att hela huset skulle braka ihop. Men icke. Det enda som hände var att en tjock gren gick som ett spjut genom både ytter- och innertak, samt att ett gäng tegelpannor gick sönder. Bara att lappa ihop igen.
Senare hade vi en skadedjursfirma som inspekterade huset inför försäljning. De anmärkte på att takstolarna var försvagade av strimmig trägnagare och en antydan till röta i ngn enstaka ytterände, (ngn cm mot spåntaket), av hanbjälkarna. Tyckte vi borde byta eller förstärka. :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Ser att ngn golvbjälke till innervägg ser lite fuktangripen ut, men misstänker att minst 50% fortfarande är i gott skick? Man inser vilket fantastiskt kvalitetsvirke de använt om man betänker med vilken hastighet nytt brädgårdsvirke mösar ihop om det har kontakt med marken.

Gamla hus ser så eländiga ut när man blottlägger stommarna så här, men ändå, när man känner på dem, så är de otroligt stabila och gedigna.
Vi råkade lägga en stor gran över taket på ett grannhus, som är >100 år gammalt. När vi såg att granen var på väg att falla fel så trodde vi allihopa att hela huset skulle braka ihop. Men icke. Det enda som hände var att en tjock gren gick som ett spjut genom både ytter- och innertak, samt att ett gäng tegelpannor gick sönder. Bara att lappa ihop igen.
Senare hade vi en skadedjursfirma som inspekterade huset inför försäljning. De anmärkte på att takstolarna var försvagade av strimmig trägnagare och en antydan till röta i ngn enstaka ytterände, (ngn cm mot spåntaket), av hanbjälkarna. Tyckte vi borde byta eller förstärka. :crysmile:
De flesta stockarna är helt okej, det är primärt de längst ned som i en del fall behöver bytas. Framför allt de som legat mot de knepiga kanterna av betong jag hittat i flera rum. I övrigt tar jag bort dåligt trä och hoppas det blir mindre framtida problem när huset får mer torrt klimat. Jag har tur med mina snickare som säger samma som du, att mycket inte behöver bytas. Mitt nojiga jag hade legat farligt till om de varit mer angelägna om att skaffa sig extra jobb. Intressant det du skriver, det känns orimligt att byta det som fungerat i 100/200 år och förmodligen klarar sig ytterligare 50/100 år mot nytt, snabbväxande trä som inte har samma hållfasthet. Typiskt konsumtionssamhälle...
 
Jag hade besök av några vänner i början på veckan och en av de håller på med en större renovering av ett torp. Jag och min vän har ung samma låga kunskapsnivå kring renovering i praktiken, men hon kör sitt projekt med en snickerikunnig sambo. Han blir projektledare och hon följer. För mig blir det tvunget att driva, då det (oturligt) inte finns nån annan. Fördelen är att jag kommer kunna huset utan och innan på ett som aldrig hänt om jag haft en kunnig partner.

Men, jag har en kunnig pappa :). Och idag har en kamin blivit grill och ett golv till en stenfylld hall har tagits upp. Så nu finns det ett nytt rum att gräva i!
Renoveringsprojekt med en kamin omvandlad till grill och uppbrytet hallgolv i ett torp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En fristående kamin omvandlad till en grill på en gräsmatta med en stapel tegelstenar intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingångsparti till ett torp med grönt golv och väggar, två vita dörrar, fönster och snickarverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rum under renovering med en uppbruten stengolv och utspridda byggmaterial, gröna väggar och en vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.