Hej,
Vi bor i villa och vill ha hjälp med gavlar. Ställning krävs. Om vi anlitar en firma på löpande, ansvarar vi för deras säkerhet?
 
nej
 
I tillägg till tergos svar så finns det en lurig fallgrop, det är om du har fler entreprenörer på plats samtidigt så att det blir en delad entreprenad.

Från https://www.av.se/produktion-indust...ansvar-vid-byggnads--och-anlaggningsarbete/#8

Privatperson
När privatpersoner beställer ett byggnadsarbete som en total- eller generalentreprenör gäller särskilda regler enligt konsumenttjänstlagen. Det innebär att byggherrens arbetsmiljöansvar automatiskt övertas av den entreprenör som gör arbetet, om inte annat finns avtalat. Det krävs inget skriftligt avtal, utan bara att entreprenören kan anses som självständig.

Byggnadsarbetets omfattning kan vara alltifrån ett mindre arbete såsom att måla, renovera ett badrum till att bygga en hel villa. Om entreprenaden är delad har byggherren (privatpersonen) däremot alltid kvar sitt arbetsmiljöansvar.
 
På löpande tror jag inte betraktas som totalentreprenad, eller ens delad.....där är väl entreprenörens ansvar typ noll, eller? Vi köper in en resurs mer eller mindre....
 
Jag förstår inte din fråga riktigt men jag tycker att texten jag klippte in från amv är svår att misstolka.
 
W witten skrev:
Jag förstår inte din fråga riktigt men jag tycker att texten jag klippte in från amv är svår att misstolka.
Helt lätt att tolka är den ju inte för en ”lekman” på området. Man får ju applicera det på verkliga scenarion istället för att prata om byggherre och totalentreprenad är min mening. Tex Herr Larsson 62 år tar in en firma för att måla om hela huset invändigt och en annan för att samtidigt slipa golv. Eller en firma för att slipa golv och en för att olja dem därefter. Vad gäller med hans arbetsmiljöansvar? Vad definierar vad som ingår i en ”entreprenad” och hur avgränsas det i tid och rum?
 
Är det att betrakta som total eller generalentreprenad om man enbart betalar en resurs löpande?
 
Vi har tidigare anlitat AB på Totalentreprenad. Men det är enligt mig något annat. Då projekterar de, ansvarar för egna UL. Då känns de rimligt att de ansvarar för arbetet. Jag tror tom jag läst att de kan neka beställaren tillträde.

Det känns inte som att den avtalsformen funkar om vi anlitar En resurs löpande räkning. Eller?
 
Redigerat:
N noupe skrev:
Helt lätt att tolka är den ju inte för en ”lekman” på området. Man får ju applicera det på verkliga scenarion istället för att prata om byggherre och totalentreprenad är min mening. Tex Herr Larsson 62 år tar in en firma för att måla om hela huset invändigt och en annan för att samtidigt slipa golv. Eller en firma för att slipa golv och en för att olja dem därefter. Vad gäller med hans arbetsmiljöansvar? Vad definierar vad som ingår i en ”entreprenad” och hur avgränsas det i tid och rum?
Nu går du in på hårklyverier jag inte kan svara på. Det jag lärt mig på en kurs är att man som privatperson slipper arbetsmiljöansvaret så länge man bara anlitat en hantverkare (=entreprenör) men så fort fler jobbar på samma ställe och det är du som anlitat olika så går ansvaret över till dig som byggherre. Det finns en rätt logiskt förklaring till det och det är att man anser att entreprenören inte längre har full kontroll över arbetsplatsen. Men i ditt exempel med en som slipar och en som oljar så arbetar de ju inte samtidigt. Men om de gör det så har du arbetsmiljöansvaret.

Bara för att vara tydlig så var TS fråga redan besvarad i andra inlägget, entreprenören har ansvaret. Jag uppmärksammade bara ett specialfall.
 
  • Gilla
noupe
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Vi har tidigare anlitat AB på Totalentreprenad. Men det är enligt mig något annat. Då projekterar de, ansvarar för egna UL. Då känns de rimligt att de ansvarar för arbetet. Jag tror tom jag läst att de kan neka beställaren tillträde.

Det känns inte som att den avtalsformen funkar om vi anlitar En resurs löpande räkning. Eller?
Ja det är precis som du säger, entreprenören har arbetsmiljöansvaret för sina underentreprenörer, det slipper du.

Betalningsformen, löpande räkning, har inget med entreprenadformen att göra direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.