Ja sling finns så det räcker. Så antar att man kontakterar en ny kontakt ”bara”. Matrl verkar vara billigt iaf men sen vet man ju hur påläggen är och arbetstid på det.
 
J Jocke Best skrev:
Klädde ni om möblerna på väggen? Skulle aldrig låta en tapetserare tapetsera där hemma. Men det förklarar ju varför han var ovan vid fiber.
Är det lika illa att kalla en målare för tapetserare, som att kalla en förskollärare för dagisfröken?

(Vet att en tapetserare sysslar med möbler)

On topic, står inte målaren för grejer som han gjort sönder?
 
Jo han lär få betala o det verkar han inställd på. Bara att det är en bekant och jobbat lite ”off” så vill jag hjälpa till på det billigast sättet.
 
Jobbar som servicetekniker hos en bredbandsleverantör och vi debiterar löpande. Tid, material och resa.
 
  • Gilla
putte22
  • Laddar…
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Jobbar som servicetekniker hos en bredbandsleverantör och vi debiterar löpande. Tid, material och resa.
Har du något hum mellan tummen o pekfingret vad det skulle kunna kosta och typ byta tailpig? Sen ska ju nätägaren har sin % på det oxå
 
putte22 putte22 skrev:
Har du något hum mellan tummen o pekfingret vad det skulle kunna kosta och typ byta tailpig? Sen ska ju nätägaren har sin % på det oxå
Piggen kostar ca 50kr ut till kund, skarvhylsan ca 10kr, resa till ytterkanten v vårt område (45 min) ca 600kr. Arbete 30 min ( 540kr/tim).

Så ca 930kr.
 
  • Gilla
putte22
  • Laddar…
Se till att den som utför arbete har någon form av licens. Strular man till det och det blir blåsning av ny fiber ökar kostnaden.
 
  • Gilla
putte22
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Inte hundra procent säker på att det svetsas där utan att det kontrakteras på plats. Bäst är nog att låta fiberleverantören göra detta så det blir som de vill ha det.
Jag tror att man väldig sällan kontakterar i fält. Allt jag har varit med om de senaste 20 åren har varit svetsade pigtails.

Jag gissar att man klipper den gamla skarven och svetsar dit en ny pigtail.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Hos mig gjorde det det iaf. Ingen svets att släpa på. Har inte sett den varianten förut men såg smidigt ut. Troligen inte hundra procent men beroende på hur långa sträckor det gäller kanske man tar en stor förlust i slutänden om intallationskostnaden kan sänkas ordetntligt.
 
Släpa på är väl att ta i. Ca 10 kg för allt som behövs. Så jag gissar på att det handlar om pengar, billigare utrustning. De fibrer som skadas i fält och måste skarvas/svetsas ligger i de allra flesta fall vid farbar väg. Att det går att ta sig fram med fordon brukar vara en förutsättning för att det ska bli avbrott. Någon har kört fram med en maskin som orsakat skadan.
 
E Enplanaren skrev:
Släpa på är väl att ta i. Ca 10 kg för allt som behövs. Så jag gissar på att det handlar om pengar, billigare utrustning. De fibrer som skadas i fält och måste skarvas/svetsas ligger i de allra flesta fall vid farbar väg. Att det går att ta sig fram med fordon brukar vara en förutsättning för att det ska bli avbrott. Någon har kört fram med en maskin som orsakat skadan.
Dom va här och skarvade/svetsande på en pigtail så får se vad kalaset kommer kosta sen. Fick ett stort leende när jag frågade vad det kommer kosta.
 
A
putte22 putte22 skrev:
Dom va här och skarvade/svetsande på en pigtail så får se vad kalaset kommer kosta sen. Fick ett stort leende när jag frågade vad det kommer kosta.
Låter ju seriöst att inte kunna lömna besked om prissättningen
 
De som utför är sällan de som prissätter och fakturerar
 
A AndersS skrev:
De som utför är sällan de som prissätter och fakturerar
Typ ungefär sånt svar fick jag.
 
De gjorde helt rätt, oftast har de inte mandat att ens gissa pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.