När jag trycker ner gaspedalen tar det emot lite med ett klick vid typ 80%. Har fotat och ser att det sitter ett plaststopp med en 2a på enligt bild som gör hacket/stoppet innan man kommer till 80-10å% gas. Någon som vet vad detta är och vad det är bra för? Q5 från 2014.
Ingen aning. Det är sällan jag kör fort och trycker full gas, men det händer vid omkörning tex och då känns det konstigt att det lixom tar emot lite sista biten. Jag tycker inte det ser ut som någon elektronisk brytare heller.P PatrikJo skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 819 inlägg
Jag har för mig att det är något bilindustrin kompromissat dit för att man inte skall gasa så hårt. Den skall spara bränsle och miljö är tanken.
Om det stämmer blir ju den självklara följdfrågan, hur får man bort den? Spara bränsle och miljö känns ju spontant fel, hur ofta ligger man längre tid på 80% lixom, omkörning är ju bara några sekunder och då vill jag fan ha plattan i mattan!R Robert-san01 skrev:
Bästa svaret
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 897 inlägg
Det är rätt, kickdown. Står garanterat om i manualen. Är bilen i t ex eco-läge med saktare gasrespons och man trycker ner förbi kickdown får man full respons, oavsett körläge t ex vid omkörning. Finns i princip alla moderna bilar och funnits ett tag. Ta inte bort den....H henkepenk skrev:
You live and you learn. Då vet jag vad det är. Det är en 3.0 tdi automat. Har haft bilen i 9000 mil men märkte detta nuandr.ljung skrev:
Liknande trådar
-
Brytare på baksidan av spis Elux EKE 6100 ?
El -
Lucka på "baksidan" av skorstensmur
Ved, Pellets, Flis -
Slutbleck som tar i karmen på baksidan av blecket
Fönster & Dörrar -
Vad göra med brant slänt på baksidan av hus?
Fråga trädgårdsdesignern söndag 7 april 20-22 -
Siemens frys blir för varm, möjligt fel på baksidan?
Vitvaror