När jag trycker ner gaspedalen tar det emot lite med ett klick vid typ 80%. Har fotat och ser att det sitter ett plaststopp med en 2a på enligt bild som gör hacket/stoppet innan man kommer till 80-10å% gas. Någon som vet vad detta är och vad det är bra för? Q5 från 2014.
 
  • Plaststopp märkt med en '2a' på gaspedalens mekanism i en bil, orsak till hak vid 80% nedtryckning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du fartbegränsare i bilen? Har kört någon bil där fartbegränsaren kopplades ur när man tryckte fullgas, det kändes ungefär som du beskriver.
 
  • Gilla
Julamannen
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Har du fartbegränsare i bilen? Har kört någon bil där fartbegränsaren kopplades ur när man tryckte fullgas, det kändes ungefär som du beskriver.
Ingen aning. Det är sällan jag kör fort och trycker full gas, men det händer vid omkörning tex och då känns det konstigt att det lixom tar emot lite sista biten. Jag tycker inte det ser ut som någon elektronisk brytare heller.
 
Jag har för mig att det är något bilindustrin kompromissat dit för att man inte skall gasa så hårt. Den skall spara bränsle och miljö är tanken.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Jag har för mig att det är något bilindustrin kompromissat dit för att man inte skall gasa så hårt. Den skall spara bränsle och miljö är tanken.
Om det stämmer blir ju den självklara följdfrågan, hur får man bort den? Spara bränsle och miljö känns ju spontant fel, hur ofta ligger man längre tid på 80% lixom, omkörning är ju bara några sekunder och då vill jag fan ha plattan i mattan!
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Automat? Kick-down
 

Bästa svaret

H henkepenk skrev:
Automat? Kick-down
Det är rätt, kickdown. Står garanterat om i manualen. Är bilen i t ex eco-läge med saktare gasrespons och man trycker ner förbi kickdown får man full respons, oavsett körläge t ex vid omkörning. Finns i princip alla moderna bilar och funnits ett tag. Ta inte bort den....
 
  • Gilla
Julamannen
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Det är rätt, kickdown. Står garanterat om i manualen. Är bilen i t ex eco-läge med saktare gasrespons och man trycker ner förbi kickdown får man full respons, oavsett körläge t ex vid omkörning. Finns i princip alla moderna bilar och funnits ett tag. Ta inte bort den....
You live and you learn. Då vet jag vad det är. Det är en 3.0 tdi automat. Har haft bilen i 9000 mil men märkte detta nu :)
 
R
Då vet jag vad det var för skit jag kände på min förra A4:a. Kändes helskumt att trycka pedalen förbi ”botten”.
Faktisk aldrig känt det så tydligt på någon annan bil än Audi.
 
  • Gilla
Julamannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.