snaggletooth snaggletooth skrev:
Förra året tröttnade jag fullständigt på att släpa runt på 50m förlängningskabel vareviga gång trimmern skulle fram, har iofs inte behövt göra detta mer än 1..2 ggr per säsong, men p.g.a. lite ändringar på tomten så blev jag tvungen att bli betydligt flitigare.
Så det blev ett impulsköp av en Ryobi rlt1825mll13, ingick två 18V 1.3Ah "One+" batterier, låter lite klent men den blir lätt och smidig med dessa batterier, räcker uppskattningsvis för ca 20..25 minuter, jag hade sedan tidigare ett par One+ verktyg så batterierna får alternera lite fram och tillbaka.
Maskinen är starkare och smidigare än den gamla 230V Klippon från sent 90-tal jag hade innan och nu är det (nästan) roligt att trimma :)
Grannen har en större Husqvarna med ett gigantiskt batteri, den kändes effektivare givetvis, men var inte alls så smidig att hålla, snudd på att man behövde sele till den.
Lutar åt denna ryobin fast med kraftigare batteri :D blir nog snart impulsköp idag hehe:cool:
 
Hade One+ Ryobin i typ 5år till förra huset. Gjorde sitt jobb, men efter 5år började den låta rätt illa från lagren. Kan dock inte säga något annat än att den var helt klart värd sina 1000kr eller vad det nu var jag gav för den. Lilla batteriet som följde med räckte gott till en 600m2 tomt.

Nu lutar det mot en Makita (när det blir någon gräsmatta) då jag har rätt mycket Makita redan och då Festool inte gör några grästrimmers. ;)
 
  • Gilla
erik832995 och 1 till
  • Laddar…
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Vad har du för batterisystem idag?
Jag har faktiskt inget alls idag. Har funderat på bosch blå serien när det är dags för för elverktyg.
 
M mxjolle skrev:
Jag har faktiskt inget alls idag. Har funderat på bosch blå serien när det är dags för för elverktyg.
nackdelen är att bosch har 2 olika batteri typer ,batterierna till bosch blå serien passar inte till deras grästrimmers
 
Blev en Ryobi RLT183240F från jula, 1499:-
Hade jag slått till för en vecka sen hade vi fått den för 1280:- i en annan affär men där var de nu tyvärr slut :rolleyes:

Såg ju att bara laddare och 4ah batteri går loss på 1k...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Problemet med säsongsprylar som går på batteri är ju att det blir ett långt uppehåll då batteriet inte används/laddas.

Det är bara att köpa fler nakna ryobimaskiner nu när du har laddare + batteri (y)
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja, ett halvdussin maskiner och tre-fyra batterier villhöver man alltid. Minst. Cirkelsåg kändes exempelvis löjligt att ha batteridrivet, men nu åker den alltid med vid varje besök till brädgården, utifall att. Vinkelslip är mitt mest omotiverade batteriverktygsköp hittills.
 
Såg att du köpt redan men för andra som läser så rekommenderar jag faktiskt Meec röda 18V serie från Jula. Har ett par maskiner ink en trimmer och de är bra för det låga priset. När ett batteri gav upp efter 2.5 år var det bara att hämta ut ett nytt, detta var dessutom uppdaterat och verkar hålla laddningen bättre. Har en video när grabben kör trimmern (med tråd inte plastknivar)
 
  • Gilla
nevinator och 2 till
  • Laddar…
Feedback kring ryobin jag köpte.
Lite plastig men den gör sin sak. Gått ner 1plutt på 4ah batteriet efter körning runtomkring tomten.
 
C
M mxjolle skrev:
Är skeptisk till de där plastknivarna som finns på bla Gardena. Hur funkar dem? Går de inte sönder direkt om de kommer emot en sten eller trall? Eller funkar det ändå att klippa?
Vi har en Bosch med plastknivar och det är väl sådär. Framför allt är de rätt dyra. De går inte sönder om man trimmar mot t.ex. en sten, däremot lossnar de gärna och flyger iväg och om inte annat sliter det så klart mycket på "kniven". Det positiva, och det är väl också anledningen till att de används i batteriklipparna, är att de är mycket mer effektiva än tråd. Dvs. du får ut mer klipptid på en given batterikapacitet.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag har 2 elanslutna trådklippare (Gardena och Bosch) som jag avskyr eftersom tråden jämt fastar/ska bytas. Jag vill ha en batteridriven med utbytbara plastskär. Det verkar som om ingen härinne är nöjd med denna typ ... de befintliga används med glädje av den yngre generationen när de hjälper mig i trädgården. Jag vill bara ha en enkel grej för finputsning. Tips?
 
Mina föräldrar hade en Bosch med plastknivar, sjukt störande med knivar mot tråd. Jag tog hem en Husqvarna 115li som personalköp och dom är supernöjda!

Jag ska köpa en själv snart, alla med kniv/glasspinne går bort. Får se om det blir meec, Husqvarna, makita eller något annat.. svårt att slå pris/prestanda på Meec maskinerna tror jag

Angående batteristorleken så innebär ju bara ett större batteri att man kan hålla på längre mellan laddningarna. För en "stadsvilla" ger det ju bara en tyngre maskin.
 
yonna yonna skrev:
Jag har 2 elanslutna trådklippare (Gardena och Bosch) som jag avskyr eftersom tråden jämt fastar/ska bytas. Jag vill ha en batteridriven med utbytbara plastskär. Det verkar som om ingen härinne är nöjd med denna typ ... de befintliga används med glädje av den yngre generationen när de hjälper mig i trädgården. Jag vill bara ha en enkel grej för finputsning. Tips?
Ryobin som mxjonne köpte skulle jag rekommendera. Även den med lilla batteriet är ett bra val då den räcker typ 15min och det trimmar man rätt mycket med. Automatningen av tråd funkar riktigt bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.