Har handlat av butikschefen på ahlsell här i stan och har flera ggr kommit otroligt nära riknkabyrörs priser.
Så nog kan dom om de vill. Min erfarenhet är bara att prata med "rätt" person.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
K KristoferA skrev:
Bortse får Ahlsells prislista den kan jag inte förklara eller fö
Tråden handlar om Ahlsells hitepåprislista, så det är svårt att bortse ifrån den.
Sen tror jag att Storel, Solar, Dahl, etc har liknande upplägg (har inga konton där så kan inte kolla).
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
K KristoferA skrev:
Bortse får Ahlsells prislista den kan jag inte förklara eller försvara.
Men det är ju deras - och andra företag som gör likadants, prislista som är själva diskussionen här.

Bruttoprislistan är grossisten verktyg för att kunna prissätta 100000 artiklar med olika inköpspriser/villkor och hanteringskostnader.
Jag har jobbat i många branscher under mina dagar, jag vet hur det fungerar NORMALT.. leverantören har en prislista man tar ut till kund som är prissatt ungefär som konkurrenternas prylar, sedan betalar man som återförsäljare en annan summa.

Exempelvis när man jobbade med kontorsmaskiner, en pryl som gick sönder ofta kunde säljas med nollmarginal, medans exempelvis tonerpatroner kunde ha 1000% marginal. Poängen är dock att man höll samma priser som övriga branchen, och det var priser som kunden accepterade som acceptabla.
Man försökte aldrig lura kunden med en prislista som hade påslag på 300% bara för att sen erbjuda en rabatt på 150%.

Det är så exempelvis ahlsells lista fungerar, den innehåller rena fantasipriser.

En stor order kräver ett mindre påslag för att täcka kostnader och ge vinst än en liten order, därav volymrabatter.
I praktiken inte, och volymrabatterna räknas inte per order utan på totalt inköp per avtalsperiod.


Jag har aldrig stött på bonusar i den storleken du skriver ovan.
Strunta i summan, det var ett exempel, det är existensen av kickbackprogrammen som är problemet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag har inget emot att hantverkaren får en bonus av grossisten så länge jag får betala ett marknadsmässigt pris.
 
T TreeView skrev:
Hej, jag har fundering. Jag har skaffat ett konto på Ahlsells och sprang in köpte en del till avloppet, smidigt då det ligger nära där jag bor.

Priset för denna del är 180 kr på Rinkaby Rör samt 199 kr på Bauhaus, inkl moms.

Hur är det då möjligt att Ahlsells listpris är 419 kr exkl moms, 523 inkl moms? Sen ger dom mig en rabatt på 56%, vilket ger att mitt pris hamnar på 228 kr.

Rabatten är alltså helt oförhandlad och jag är en ny kund som aldrig handlat på Ahlsell någonsin.

Sker detta för att hantverkarna ska ha ett "officellt pris" de ska kunna visa sina kunder, har hört att visa kör att dom delar på rabetten med kunden?

Varför vill Ahlsells ha listpriser som är 290% högre än Rinkaby Rör?
Du gick in på fel ställe.
Prisskillnaden illustreras bäst av Bosch:s två olika serier av verktyg. Frånsett några få skillnader som kostat tillverkaren c:a 75-100 kr och byte av färg på vektygen säljs dera *professionella' verktyg för betydligt mer än så bara för att de heter så.
Samma sak avseende Ahlsell. Pga dålig ekonomisk kontroll hos byggbolag och pga avdragsrätten för omkostnader för bolagen kan Bosch ta ut betydligt än grejorna egentligen är värda och därefter vältra över kostnaden på den som köper det byggda objektet alt. dra av som omkostnader. Skillnaden mellan 199:- och 4i9:- illustrerar bara den extra kostnad bolagen har möjlighet att skriva av skattemässigt och på-kunden-övervärltingsmässsigt". Ett av de kanske inte så få fall där kostnaden för grejorna inte spelar någon roll för köparen. Om man inte är privatkund, vill säga. Stäng ditt konto hos Ahlsell. De bara äter dina skattade kronor.
Mvh Per Funke
 
Jag hoppas Ahlsell går i konken. Onda företag bör inte få finnas och när man medvetet har prismodeller för att luras är man ond.
 
Krilleman
Verkar inte inträffa inom närstående tid med KK.

406,823,000:- i vinst 2017:

Diagram över nyckeltal för 2017, visar omsättning, resultat, årets resultat och summa tillgångar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Verkar inte inträffa inom närstående tid med KK.

406,823,000:- i vinst 2017:

[bild]
Nej det tror jag inte heller men de är inte värda att finnas.
 
T
X xhosa skrev:
Du gick in på fel ställe.
Prisskillnaden illustreras bäst av Bosch:s två olika serier av verktyg. Frånsett några få skillnader som kostat tillverkaren c:a 75-100 kr och byte av färg på vektygen säljs dera *professionella' verktyg för betydligt mer än så bara för att de heter så.
Samma sak avseende Ahlsell. Pga dålig ekonomisk kontroll hos byggbolag och pga avdragsrätten för omkostnader för bolagen kan Bosch ta ut betydligt än grejorna egentligen är värda och därefter vältra över kostnaden på den som köper det byggda objektet alt. dra av som omkostnader. Skillnaden mellan 199:- och 4i9:- illustrerar bara den extra kostnad bolagen har möjlighet att skriva av skattemässigt och på-kunden-övervärltingsmässsigt". Ett av de kanske inte så få fall där kostnaden för grejorna inte spelar någon roll för köparen. Om man inte är privatkund, vill säga. Stäng ditt konto hos Ahlsell. De bara äter dina skattade kronor.
Mvh Per Funke
Nu var ju inte frågeställningen huruvida jag ska ha konto där eller ej, men för info så kommer jag ha det kvar då de (tyvärr) är det närmaste alternativet för mig.
 
Polacoloco Polacoloco skrev:
Och om man jobbar med hissar får man ett annat pris
[bild]
Vad ahsell har för tanke med sina listpriser kan vi bara spekulera om.
Då handlar jag bara för husbehov på mitt firmakonto (aktiv i annan bransch)
Skärmdump av en produkt från Ahlsell med specifikationer och pris på PVC-rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ahlsell inriktar sig till Din hantverkare som inte får rabatt förrns den dras på fakturan. Detta lämnar dig som kund till hantverkaren helt i dennes våld avseende om han ska debitera det rabatterade priser eller det fulla... Gissa vilket dom väljer till???
Ahsell säljer ju bara till företag och helst på faktura.
 
T TreeView skrev:
Det var det dummaste jag hört. Det tog 30 sekunder att hitta 2 billigare leverantörer. Men i din värld kanske Ahlsells kunder antingen är väldigt lata eller pantade, eller i allafall de trogna kunderna för alla andra lär ju ha gått till annan leverantör?!
Hoppas du inte tar illa upp men inlägget var enligt mig ironiskt menat!
 
useless useless skrev:
I vilket land kostar ett sånt här rör motsvarande 3250 kronor?

[bild]

Kan ni inte inse/erkänna att prismodellen är till för att blåsa kunderna?
useless useless skrev:
I vilket land kostar ett sånt här rör motsvarande 3250 kronor?

[bild]

Kan ni inte inse/erkänna att prismodellen är till för att blåsa kunderna?
 
  • Gilla
Jjjonas5420
  • Laddar…
Alla vet att denna prismodell finns till för att hantverkarna ska kunna skinna sina kunder på pengar på inköpta varor.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Alla vet att denna prismodell finns till för att hantverkarna ska kunna skinna sina kunder på pengar på inköpta varor.
Jag har väldigt svårt för det argumentet då de som har stora påslag hade haft det oavsett Ahlsells prislista.
Tror du att de som kryddar fakturorna hade haft lägre priser mot kund om Ahlsell haft ett lägre listpris?
Vad gör dessa hantverkare om de handlat någon annanstans? Har de mindre påslag då?
 
  • Gilla
Hjulius och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.