@Joakim9191 det som går att räkna hem är att tilllägsisolera. Alternativt FTX-ventilation beroende på förutsättningar. Sen med solceller så är det vad man som privatperson kan göra för att minska elkostnaderna. Men att tro att det skall göra någonting på vintern är inte realistiskt. För att få värme på vintern från solen så är det solfångare man måste ha (och troligtvis vattenburet värmesystem). Kostnaderna för solfångarna och dess svårighet att härleda lönsamhet på en investering ger att jag endast skulle rekommendera dessa om man redan har ett lämpligt värmesystem att koppla in dessa i eller en pool man vill värma upp.

Om man dock tittar i spåkulan så kommer batterilösningar om 10år att vara så pass bra och kostnadseffektiva att det kommer att löna sig att lagra el för att sedan konsumera denna under tider på dygnet då solen inte skiner. Alltså inte från sommar till vinter utan från mitt på dagen till kväll.

Så för att göra en energikarriär så måste man ju börja någonstans. Som det ser ut nu så är solceller en lönsam investering som med rätt förutsättningar betalar sig på 10 år. Och om man har tur så finns det batterilagring som fungerar efter den tid. Men att till exempel tilllägsisolera taket slår nog solceller om man vill minska energiåtgången på vintern.
 
Betydligt bättre att sälja elen, Vi får 40öre plus spotpris ( ca 45öre) plus 60öre på skatten..

Vi använder så lite el så möjligt som vi producerar, men blir ca 800kwh/år.
 
tycker det låter som att ni behöver se över er LLVP, och hur mycket värme ni får från den kontra elementen när det är som kallast.
 
Batterilager förstår jag ej, när skall detta löna sig? Totalt iskallt idag, ev långt fram i tiden då man får dåligt betalt för såld el, ser man för oss, när huset ej behöver värmas, så förbrukas ca 2-3kwh när solen ej lyser.

Har funderat på batterier, bara för att jag vill göra nåt, men omöjligt att räkna hem.

Automowern fick en egen solcellsanläggning istället, med 160w solcellspanel och batterier.
 
F
D Daniel 109 skrev:
Fsn: Det blir ju samma sak som att de säger att du får 30öre/kWh och får köpa samma mängd för 30öre/kWh. Skillnaden är bara att du inte får ut pengarna i mellanperioden. Jag ser det som ett fastprisavtal. För leverantören motsvarar det ett fastprisavtal. Uppenbarligen har marknadsavdelningen lyckats bra. Inbilla dig inte att det sparas mer vatten på grund av det här.
D Daniel 109 skrev:
Fsn: Det blir ju samma sak som att de säger att du får 30öre/kWh och får köpa samma mängd för 30öre/kWh. Skillnaden är bara att du inte får ut pengarna i mellanperioden. Jag ser det som ett fastprisavtal. För leverantören motsvarar det ett fastprisavtal. Uppenbarligen har marknadsavdelningen lyckats bra. Inbilla dig inte att det sparas mer vatten på grund av det här.
Du förutsätter av nån konstig anledning att överproducerad el under sommaren, jämnt fördelad på 6 vintermånader täcker behovet, så behöver det naturligtvis inte vara. Då köper man el till rådande spootpris + tillägg. Jag har aldrig sagt att det är ett bra avtal och jag anser inte att deras marknadsavdelning har lyckats i nån större omfattning, eventuellt att nån microorienterad miljöpartist faller för det, vad vet jag? Men allt som faller utanför ramen, överproducerat eller köpt hanteras på spot så nåt fastpris är det inte.
 
Det enda som lönar sig är standard isolering, luft luftl och kamin, resten önskedrömmar. Men har du hyffsat teknik intresse och lite pengar över, så kör på solceller. Det är massa tjat i tråden om att "tänk om avdraget försvinner" etc.. som vanligt. Men det är samma sak med elskatten, "tänk om den dubblas...". Man kan bara förhålla sig till nuet och vad man tror kommer hända de närmaste åren, resten är bara trams.
 
  • Gilla
Edgarsven och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker du bör beskriva mer om vad du faktiskt har. Vad är det för värmepump?

Luft-luft eller luft-vatten?
Hur är isoleringsstandarden på huset?
Var ligger huset någonstans?
Ålder på befintlig värmepump etc?
 
Bergvärme är inte bara ekonomi - det är också komfort.
Det kommer ofta bort i diskussionen.
Ingen brännare eller pelletsskruv eller något som kräver service.
Decennier med pålitlig värmeproduktion till låg kostnad.

Solceller ger ingen värme på vintern, och är på våra breddgrader bara lönsamma så länge som staten subventionerar dom, och elbolagen ställer upp och betalar för producerad el på sommaren när de redan har överskott.
Det kommer inte att vara
 
  • Gilla
sijo 50
  • Laddar…
Jag skulle också titta på eran luftvärmepump först, jag bor i ett hus på 140kvm byggt -65 i mälardalen och har 8 000 kWh per år med två L/L (inga elelement behövs på vintern) Då har jag även ett garage som håller 8 gr. Så ni verkar ha hög elförbrukning? Har ni golvvärme någonstans? SPA-bad?
 
sunnis
J Joakim9191 skrev:
Hej! Vi har ett hus på boyta 100kvm + 56 bi arena, enplanshus.

Idag har vi direkt el med luftvärmepump. Vi använder ca 18000kwh/år vilket inte är jätte mycket men elräkningarna på vintern drar iväg och vill få ner detta.

Vi ska bo här till vi blir gamla och vi är idag ungdomar :)

Frågan är, grannen har dragit in solceller.

Ska man sätta in bergvärme och konventera om alla element till vattenburet eller ska man installera solceller?

Har även funderingar på installera braskamin som stöd på vintern för mys och värme.

Räknar man på bergvärme så är återbetalningstiden nästa för lång mot installationskostnader då vi måste byta element?

Vad tkr ni? Vad har ni för råd? Vill ha då simpel lösning som möjligt men dra ner elkostanden på vintern.
Känner ni spontant att ni har hittat rätt hus så skulle jag definitivt satsat på bergvärme och byggt om till vattenburet som steg 1. Steg 2 är ju att se över isolering och ventilation med ftx. Steg 3 är ju solceller om man vill kapa ner topparna på vintern genom att kvitta överskottet från sommaren. Steg 1 och 2 kan ju göras samtidigt eller omvänt också. En kamin är perfekt också om man vill kapa topparna en smula och för komforten skull såklart.

Har själv solceller vilket är toppen när man har en anläggning som motsvarar typ den egna förbrukningen över ett år.
 
  • Gilla
Joakim9191
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.