Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är på helt kommersiella grunder där avsikten är att lura dig att vara trogen kund genom stora rabatter. Det finns inga som helst skäl att misstänka att Ahlsells gör det för att underlätta för hantverkarna att blåsa sina kunder – och på så vis bli trogna kunder hos Ahlsells.

Noll skäl att tro det. Inga. Cirkulera, det finns inget att se här.

Det finns ingen seriös firma som använder sig av ahlsells listpris gentemot en privatperson. Man ska veta att det skiljer väldigt mycket på dom olika grossisternas prislistor, och ahlsell är absolut i en helt egen klass. Idag ska man som kund istället förhandla ett upplägg med % påslag på företagets inköpspris, normalt påslag är 8-12%.
 
D Daos69 skrev:
...kanske bättre att diskutera underliggande problemet - den globala ekonomiska systemet som heter 'fria marknaden'..
Huvudet på spiken.
 
  • Gilla
2 loud
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Finns ett ord för detta "Ocker"


Visst kan det vara befogat att storkunder får viss rabatt om de köper stora volymer men knappast i de nivåer vi här sett här på ett markavloppsrör.

Dessa priser och rabatter är inte till för annat än att driva upp byggpriser i Sverige.
Sjukt.

Fast så ser det inte riktigt ut i verkligheten. Upphandlingar och större jobb beräknas utifrån inköpspriser inte ifrån en påhittade prislistor. Det företaget som använder sig av prislistorna kommer aldrig räkna hem ett större jobb.
 
D Daos69 skrev:
istället för att gå runt runt med (mest anekdotiska) snack om leverantörer, kanske bättre att diskutera underliggande problemet - den globala ekonomiska systemet som heter 'fria marknaden'. så kanske kommer vi framåt.
Ok.

I den gamla onda världen med oinformerade kunder hjälpte grossisterna hantverkarna att lura slutkunden genom låtsaspriser.

I den nya globala ekonomin med spridd kunskap om sakers värde blir det allt svårare.

Hurra för det globala ekonomiska systemet!

Bra så?
 
  • Gilla
mniku och 3 till
  • Laddar…
En mycket bra och intressant tråd. Det ger en stor insikt om varför det finns en klausul i alla entreprenadavtal (Abt och AB mfl) att kunna göra pålägg på varor som tillhandahålls av kunden med ca10% och varför den är så viktig för entreprenören. Det är här man kan ta ut de största marginalerna.
 
  • Gilla
beneri och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag ser inget som helst problem i din beskrivning, så vad menar du? Att det är trist om man som hantverkare inte längre kan skära emellan lika mycket på priset mot slutkund?

Nätpriset går näthandlarna rimligen runt på. Finns det ingen stordriftsfördel i kundledet finns det heller inget skäl till differentierade priser.
Vad jag menar är att skillnaden mellan stora inköp och små är för liten. Många av näthandlarna är inte lönsamma eller har svag lönsamhet. Jag tror att grossistmarknaden kommer förändras stort inom några år. Det kommer inte leda till lägre priser men säkert jämnare priser.
 
  • Gilla
beneri
  • Laddar…
Varför måste det finnas någon större skillnad i prissättning mellan stora och små inköp?
 
tidigare för ca 20-30 år sedan hade ahlsell i bromma något man kallade pluskonto om jag inte minns fel ,, där kunde du handla vitvaror och electronik sk kapitalvaror och få omdöpta till något helt annat ,, gick aldrig att spåra tillbaka till den egentliga produkten ,, det här med att blåsa är inte nått nytt hos ahsell utan här pratar vi TRADITION ,, och jag kan inte för mitt liv förstå att man kan fortsätta leva vidare ,,, att INTE hitta billigare priser på allt dom har i sitt sortiment tror jag inte är möjligt
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Polacoloco Polacoloco skrev:
Och om man jobbar med hissar får man ett annat pris
[bild]
Vad ahsell har för tanke med sina listpriser kan vi bara spekulera om.
Många större företag har olika konton med olika rabatter för olika sektioner istället för ett väl förhandlat avtal.
Med hissar kommer jag att tänka på Otis som har en massa olika konton, jag skulle hämta något hos Ahlsell en gång åt dom men det slutade med att jag hämtade ut på mitt eget konto då de hade riktigt dåliga rabatter.
Jag har det vanliga kontot för bygg och betalar 218kr.
Markavloppsrör i PVC, 110x6000mm, SN8, EN1401 och PB5211 specifikationer, pris 218 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
950 kr ex moms är mitt pris, men SJUKT nöjd att jag får en rabatt på 1639 kronor, jag sparar ju massor att handla på Ahlsells jämfört med andra ställen, har aldrig fått 63% rabatt någon annanstans!
 
  • Skärmdump från Ahlsells webbsida visar PVC markrör med specifikationer och ett rabatterat pris på 950,53 SEK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
mniku och 6 till
  • Laddar…
K KristoferA skrev:
Fortfarande är grossistprislistan inte till för prissättning mot slutkund.
Vill du förklara vad den är till för ?

Välj hantverkare som kör med påslag på sitt netto och slipp oroa er.
Grossisterna har en lösning för att blåsa kunden ändå, nämligen så kallad kickback.

Typ:

Listpris: 1999:-
Pris på fakturan: 999:-
Återbetalas till hantverkaren i slutet av året utan att kunden vet det: 599:-

Ta en titt på de svenska grossisternas bokslut. Jag anser att de gör en rimlig vinst för den service de håller i branschen.
Ja, för att INGEN betalar listpriserna, jag handlar som sagt mycket på både ahlsells och andra stora leverantörer i mitt arbete och priserna är väldigt bra för det mesta, problemet är låssasprislistorna när jag tar hem en hantverkare som i sin tur använder dessa prislistor för debitering.

Utan grossisterna så skulle byggandet bli vansinnigt mycket dyrare och ta betydligt längre tid.
Den logistikapparat/lagerhållning som grossisterna har går inte att ersätta, många har försökt och misslyckats.
Det finns INGEN i tråden som ifrågasätter detta.

Det är ju tragiskt att somliga tycks tro att en bransch som omsätter hundratals miljarder varje år går ut på att lura en konsument.
Grossisterna lurar inte konsumenten, grossisterna tillhandahåller verktygen som gör att hantverkaren kan lura kunden.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 10 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Vill du förklara vad den är till för ?
I Ahsells fall är det troligtvis för att kunna lämna stora rabatter vilket ser bra ut på papper när avtalen sluts.
Det gör det även svårare att jämföra vilka priser olika avtal har utan att kontrollera stickprov.
GlennB GlennB skrev:
Grossisterna har en lösning för att blåsa kunden ändå, nämligen så kallad kickback.

Typ:

Listpris: 1999:-
Pris på fakturan: 999:-
Återbetalas till hantverkaren i slutet av året utan att kunden vet det: 599:-
Alla grossister har inte kickback (bonus), jag har inte en ända grossist jag får kickback hos förutom om jag handlar på clas ohlsson eller bauhaus osv där man får presentkort med ett viss belopp var år precis som alla får som är med i deras kundklubb.
Jag har ingen bonus hos ahlsell.
En del Byggvaruhus kan ha bonus men det är mellan 2-5% om jag minns rätt och kan aldrig komma i närheten av ditt exempel.
 
F fixarpelle skrev:
I Ahsells fall är det troligtvis för att kunna lämna stora rabatter vilket ser bra ut på papper när avtalen sluts.
Trro du att det finns något företag som bryr sej om rabatten mer än faktiskt pris dom får betala ?

Det är två saker som är intressanta, priset och hur enkelt det är att handla.

Det gör det även svårare att jämföra vilka priser olika avtal har utan att kontrollera stickprov.
Du menar för att lura kunden ? :)

Riktigt stora företag har ju dessutom ofta avtal med "alla" leverantörer, och kanske till och med ett internt beställningssystem som jämför alla priser automatiskt, så har vi det på jobbet och om jag matar in en
lista med saker jag behöver hos exempelvis ahlsell kommer systemet att påpeka att "dessa två saker var billigare hos solar, denna var billigast på elfa och dessa tre var billigare hos elektroskandia, resten var billigast på ahlsell" och jag kan bara klicka okej eller möjligen gå förbi prisjämförelsechecken om jag har en specifik anledning (exempelvis om ahlsell har prylen på lager och de andra har en ledtid på en vecka)

Alla grossister har inte kickback (bonus), jag har inte en ända grossist jag får kickback hos förutom om jag handlar på clas ohlsson eller bauhaus osv där man får presentkort med ett viss belopp var år precis som alla får som är med i deras kundklubb.
Jag har ingen bonus hos ahlsell.
En del Byggvaruhus kan ha bonus men det är mellan 2-5% om jag minns rätt och kan aldrig komma i närheten av ditt exempel.
Nej, alla har det inte och storleken varierar säkert, men att systemet ens finns är enbart för att hantverkaren ska kunna blåsa kunden enklare.
 
GlennB GlennB skrev:
Vill du förklara vad den är till för ?



Grossisterna har en lösning för att blåsa kunden ändå, nämligen så kallad kickback.

Typ:

Listpris: 1999:-
Pris på fakturan: 999:-
Återbetalas till hantverkaren i slutet av året utan att kunden vet det: 599:-



Ja, för att INGEN betalar listpriserna, jag handlar som sagt mycket på både ahlsells och andra stora leverantörer i mitt arbete och priserna är väldigt bra för det mesta, problemet är låssasprislistorna när jag tar hem en hantverkare som i sin tur använder dessa prislistor för debitering.



Det finns INGEN i tråden som ifrågasätter detta.



Grossisterna lurar inte konsumenten, grossisterna tillhandahåller verktygen som gör att hantverkaren kan lura kunden.
Bortse får Ahlsells prislista den kan jag inte förklara eller försvara.

Bruttoprislistan är grossisten verktyg för att kunna prissätta 100000 artiklar med olika inköpspriser/villkor och hanteringskostnader.

En stor order kräver ett mindre påslag för att täcka kostnader och ge vinst än en liten order, därav volymrabatter.

Jag har aldrig stött på bonusar i den storleken du skriver ovan.
 
GlennB GlennB skrev:
Trro du att det finns något företag som bryr sej om rabatten mer än faktiskt pris dom får betala ?

Det är två saker som är intressanta, priset och hur enkelt det är att handla.
Jag VET att inköpsavdelningar på företag hellre ser stora rabatter än lägre slutpris.

Vi tekniker/ingenjörer ska inte förhindra priser med leverantörer utan det ska inköpsavdelningen göra. Flera gånger har pris på varan blivit högre än vad vi tekniker har kommit överens om med leverantörernas tekniker.
 
  • Gilla
Flamman och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.