Svetsa ihop fiber i fiberboxen vad kan det kosta? Haft en tapetserare idag som va lite våldsam och råkade slita av fiber i boxen typ 10cm från den blå kontakten som går vidare till mediakonvertern. Det finns sling kvar i boxen så det räcker.
 
2000 ville Svensk infrastruktur ha av mig.
 
Ok. Borde nog finnas flera aktörer som gör det antar jag. Både firmor o privata.
 
Inte hundra procent säker på att det svetsas där utan att det kontrakteras på plats. Bäst är nog att låta fiberleverantören göra detta så det blir som de vill ha det.
 
Ja så gör dom nog. Eftersom det finns sling kvar o nära kontakten så kontakteras det direkt. Tänkte försöka hålla leverantören utanför. Låter enklast o billigast
 
Kan det påverka garantierna om du låter någon annan än fiberleverantören göra jobbet?
 
Garantierna har nog gått ut sen länge.
 
Påverka reklamationsmöjligheter?
 
Ja så kan det vara iof.
 
J
Klädde ni om möblerna på väggen? Skulle aldrig låta en tapetserare tapetsera där hemma. Men det förklarar ju varför han var ovan vid fiber.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
förtydligande då. Det var en målare som tapetserade väggen.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Har inget tips om fiber svetsare, men det ska helst klippas vid svetshylsan och sedan sätta dit en ny piggtail, inga nya skarvar
 
Misstänkte att så va fallet. Det är typ vid skarven där pigtail sitter
 
Finns det sling så det räcker så är det en baggis. Materialet kostar max 100kr sen 30 min arbete. Sen vet jag inte om någon extern gör jobbet i någons annans nät. Jag hade inte gjort det om det inte varit till mig själv.
 
Ring nätägaren och felanmäl, man brukar inte göra jobb i andras nät utan att nätägaren beställt det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.