sunnis
M Mattias_Eson skrev:
Jag jobbar för en "mindre firma" som snickare. Jag börjar 06:45 och slutar 16:00. All tid däremellan skriver jag på min lönelapp. Oavsett om jag åker och hämtar 2 skruv eller 2lass med gips.
Jag utgår från hemmet så jag kunde (enligt facket) åka från mitt hem till kund klockan 06:45.
Men jag åker alltid samma tid 06:30 oavsett vart jag jobbar. Jag har ju trots allt sökt jobb till en Skövde firma för att jag bor där. Ska jag då resa på min fritid till jobbet 45minuter bort?
Hur funkar det egentligen med materialbiten? En annan beställer ju allt som ska ingå till kunderna innan jobbet startar men då är jag inte snickare heller, när jag snickrar hemma brukar jag beställa lastbilsutkörning och få allt material uträknat samt allt som tillkommer, lim, skruv, etc. Kostar 400kr plus moms. Säger typ att jag ska regla en 4m lång vägg så får jag ett plastat paket med reglar, byggskivor, gips, skruv, bandad skivskruv, dörrkarm, dörr ja allt som behövs för väggen.

Jag är nyfiken då ett lass gips och reglar kan kosta typ 2-3000kr för hantverkare om man räknar på bil, ersättning och timpris samt moms i frakt. Är det inte bättre o beställa utkörning på allt istället direkt ut till kunderna?

Får inte ihop att man behöver åka o hämta ett paket med skruv på bygghandeln, har man inte sånt i servicebilen och beställer mer och fyller på när det börjar bli dåligt?
 
  • Gilla
johnniemalm
  • Laddar…
N nmeden skrev:
Alltså. Vad den anställde får betalt för, och vad företaget debiterar kunden för har inget med varandra att göra.
Hur tänker du nu? Kostnad för företaget = debitering hos kunden på ett eller annat sätt, gäller oavsett bransch annars går man minus.
 
T Tribaliztic skrev:
Hur tänker du nu? Kostnad för företaget = debitering hos kunden på ett eller annat sätt, gäller oavsett bransch annars går man minus.
Företaget kan ta 1000 or timman på plats och inget för restid. Eller 900 på plats och restid. De kan ta betalt för inköparens direkta tid, eller inte. Sällan tar man betalt för lönekontorets direkta tid.
Liknande kan man ta höga marginaler på material och gå förlust på timmarna om man så vill, och lyckas sälja det.
För företaget är det såklart ett behov av att alla pengar totalt in blir högre än pengarna totalt ut.
Inget av detta påverkar vad någon av dessa personer får för lön, eller för vilka moment. Yrkesarbetare kan få betalt för restid och löneadminstratören för sin tid, även om det inte syns direkt på fakturan.
 
N nmeden skrev:
Företaget kan ta 1000 or timman på plats och inget för restid. Eller 900 på plats och restid. De kan ta betalt för inköparens direkta tid, eller inte. Sällan tar man betalt för lönekontorets direkta tid.
Liknande kan man ta höga marginaler på material och gå förlust på timmarna om man så vill, och lyckas sälja det.
För företaget är det såklart ett behov av att alla pengar totalt in blir högre än pengarna totalt ut.
Inget av detta påverkar vad någon av dessa personer får för lön, eller för vilka moment. Yrkesarbetare kan få betalt för restid och löneadminstratören för sin tid, även om det inte syns direkt på fakturan.
På vilket sätt har det här med mitt inlägg att göra?
 
sunnis sunnis skrev:
Hur funkar det egentligen med materialbiten? En annan beställer ju allt som ska ingå till kunderna innan jobbet startar men då är jag inte snickare heller, när jag snickrar hemma brukar jag beställa lastbilsutkörning och få allt material uträknat samt allt som tillkommer, lim, skruv, etc. Kostar 400kr plus moms. Säger typ att jag ska regla en 4m lång vägg så får jag ett plastat paket med reglar, byggskivor, gips, skruv, bandad skivskruv, dörrkarm, dörr ja allt som behövs för väggen.

Jag är nyfiken då ett lass gips och reglar kan kosta typ 2-3000kr för hantverkare om man räknar på bil, ersättning och timpris samt moms i frakt. Är det inte bättre o beställa utkörning på allt istället direkt ut till kunderna?

Får inte ihop att man behöver åka o hämta ett paket med skruv på bygghandeln, har man inte sånt i servicebilen och beställer mer och fyller på när det börjar bli dåligt?
Jo man kunde ju önska att det fungerade så på alla jobb. Men de flesta jobb vi gör är inte nybyggnation.

I de flesta fall har man ju en buffert med skruv i bilen också.

Men sen får jag åka på många jobb där arbetsbeskrivningen är "dörren går trögt kan du kolla på det"
Eller "Det läcker in någonstans"
Då är det svårare att förbereda
 
  • Gilla
Tribaliztic och 1 till
  • Laddar…
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Måste fråga vad som är brukligt - för vilken tid tar hantverkare betalt? Alltså, bara för tiden den utför arbete eller även för restiden (både timpenning och resekostnad för restide
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Måste fråga vad som är brukligt - för vilken tid tar hantverkare betalt? Alltså, bara för tiden den utför arbete eller även för restiden (både timpenning och resekostnad för restiden)?
all arbetad tid och utgifter med påslag , hur hade du själv gjort? Bjussat på nån h varje dag?
Köpt för dyrt hus kanske? Eller vem ska jobba gratis åt dig? Sossestolle!
 
  • Arg
  • Ledsen
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
För många hantverkare gäller principen att varje timme som inte är tydligt fritid efter jobbet ska faktureras. En heltidsanställd som inte jobbar övertid ska alltså täckas av 40 h fakturerade till kunder.
Vem tycker du ska betala för tiden det tar att byta däck på firmabilen? Tycker du hantverkaren ska jobba gratis med det? Göra det på sin fritid som välgörenhet? 😉
 
S
S Skopan skrev:
För många hantverkare gäller principen att varje timme som inte är tydligt fritid efter jobbet ska faktureras. En heltidsanställd som inte jobbar övertid ska alltså täckas av 40 h fakturerade till kunder.
Vem tycker du ska betala för tiden det tar att byta däck på firmabilen? Tycker du hantverkaren ska jobba gratis med det? Göra det på sin fritid som välgörenhet? 😉
Byta däck går inte att belasta kund, men resor ska belastas kund, mycket riktigt :)
 
  • Gilla
CCPusher
  • Laddar…
J jho145q skrev:
all arbetad tid och utgifter med påslag , hur hade du själv gjort? Bjussat på nån h varje dag?
Köpt för dyrt hus kanske? Eller vem ska jobba gratis åt dig? Sossestolle!
Dra åt pipsvängen med din värdering! Jag har bara ställt en simpel fråga.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.