lunarayo lunarayo skrev:
@anders07 Hur gick det?
Inte mycket mer har hänt... Jag har anmält det till Konsument Europa som har tagit över från finska konsumentombudsmannen.
Det har inte kommit någon ny faktura sedan januari fakturan (där december var med, men då var ju abonnemanget enligt Telia uppsagt från november så jag bara bestred allt och ifrågasatte hur Sergel kan fortsätta driva in abonnemang som inte finns men har inte fått någon återkoppling om det).
 
  • Gilla
lunarayo
  • Laddar…
Jaha, då var denna surdeg äntligen avslutad och Konsument Europa har "dömt" till min fördel och alla krav, avgifter och fakturor är krediterade och ärendet avskrivet hos både Telia Finland och Sergel Finland!
Det var väl det bästa brev jag fått på länge där Sergel meddelade att de avskriver samtliga krav... :D

Konsument Europa skrev i sin bedömning att även om Telia/Sergel kunde bevisa ursprungskrav och avtal (från 1997) har de inte kunnat bevisa att de mottagit betalningar eller någon användning av abonnemanget sedan år 2000.
De har även sedan år 2000 vid fyra tillfällen justerat avtalet och lagt till "data" 2002 vilket inte var avtalat om i ursprungsavtalet men efter 2002 fanns inte något mobilabonnemang utan data enligt Telia.
Telia kunde inte bevisa att jag accepterat avtalsförändringarna och därför anses att avtalet bör ha avslutats 2002 och de betalningar som Telia då har innestående mellan 2000-2002 är jag förvisso betalningsskyldig för men de kan inte kräva in något äldre än tre år så jag går "fri" ur processen.

Rätt skrämmande ändå att om Telia INTE hade justerat avtalet på eget bevåg skulle jag troligen ha förlorat och varit tvungen att betala. Sjukt att ett företag kan komma med krav efter så lång tid...
 
  • Gilla
  • Älska
13th Marine och 13 till
  • Laddar…
Scanna in brevet och spara online, på usb, hårddisk ja överallt, även på papper å in i en pärm.
Skönt att det är över.
 
Härligt, har svårt att se att du hade behövt betala nåt i alla fall, du har ju uppenbarligen inte utnyttjat tjänsten heller, så det torde ha tolkats som att du anser det vara uppsagt.
 
Att man inte använder en tjänst betyder inte att man har sagt upp avtalet. Men hela den här historien är lite suspekt, så det är tveksamt om TS hade behövt betala något oavsett teknikaliteten med ändringen i tjänsten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.