Hej,

har försökt söka svar på detta i forumet utan framgång. Jag håller på att bygga in en hall, och golvet kommer bli (nerifrån och upp):
- betongtrappa (urbilad för isolering, mest sten och grus kvar i mitten)
- avjämnas med sand
- 120 mm XPS s200 (uppdelat i två skikt med förskjutna skarvar, limmas mot varandra?)
- plastfolie (ev. under cellplasten i stället) som fuktspärr
- vattenburen golvvärme
- ev. stegljudsisolering
- Forbo Marmoleum klickgolv

Nu mitt problem: jag har försökt läsa på mycket och var helt säker på att spårade cellplast- eller hellre spånskivor skulle gå bra att lägga flytande på detta. Jag vill komma iland med detta snart och är inte intresserad av flytspackling eller gjutning. Nu har jag haft kontakt med en golvvärmeleverantör, och de säger att jag måste flytspackla in slingorna när jag har cellplast som isolering. Anledningen ska vara att cellplast mot cellplast kan knarra och krympa olika, och att spånskivorna måste fästas i reglar. De säger att om jag lägger spårade cellplastskivor flytande mot cellplastisolering gäller inte garanti(?). Jag har sett exempel på andra håll när man lagt spån flytande på cellplast, och där verkar det vara okej.

Kan någon ge snabb input på detta, jag trodde jag visste precis vad jag skulle ha, och så kommer någon och ställer allt på ända...

Mvh
/Magnus
 
Tidigare har vi haft cellplast direkt på plattan med golvspån flytande ovan på detta. Nu när vi gör en större ombyggnad så har vi rivit bort allt golv ner till plattan. Eftersom plattan visade sig vara mycket ojämn på sina ställen passade vi på att flytspackla denna för att golvet inte skulle svikta. Det har sviktat endel tidigare men denna flytspackling är egentligen inte relevant för frågeställningen. När vi nu återställer det hela så kommer byggarna att lägga följande nerifrån räknat:

- Plast (som fuktspärr, saknades tidigare men aldrig haft problem)
- Frigolit (precis som innan)
- Papper (?) (för att undvika gnissel/knarr mellan frigolit och nästa lager, precis som innan)
- Spårad golvspånskiva med värmeslingor flytande på frigoliten (precis som innan fast nu spårade med slingor)
- Trägolv (Kährs parkett)

Det verkar vara samma sak som du tänkt göra. Skulle detta vara helt fel så är även jag intresserad av att få veta mer.
 
Redigerat:
Precis så jag skulle vilja göra! Vad skönt att jag inte är helt uppe på läktaren i alla fall...

Jag tänker mig att tillräckligt hög klass på cellplasten blir ett stabilt underlag, och spånskivorna läggs flytande men limmas i sponten för att bli ett stabilt skikt på detta. Verkar vara ett etablerat sätt att lägga "vanliga" spångolv, så jag förstår egentligen inte gv-leverantörens invändningar...
 
När du skriver "gv-leverantören" menar du tillverkaren av systemet eller firman som gör installationen. Är det tillverkaren så borde dom ju veta vad som gäller för deras produkter. Kan det skilja mellan olika system tro?

För vår del så var det denna lösning som föreslogs av konstruktören, tillika KA för bygget. Antagligen valde han denna lösning för att det liknade det som vi hade innan. Skulle vi isolera på annat sätt hade vi ju fått bila bort hela plattan. Men sedan har ju detta även passerat VVS-konsulten som gjorde både energiberäkningar och VVS ritningar till bygget samt stadsbyggnadsingenjören som beviljade bygglovet (han tittade f.ö. noga på just isoleringen). Just nu ligger det på våra egna byggare och rörmokare för uförande. Ingen i kedjan har ifrågasatt denna lösning så helt orimligt kan det ju inte vara. Jag tror att våra värmeslingor blir av fabrikatet Thermotech.
 
Jag menar nätbutiken som säljer systemet och även bistår med teknisk kunskap, installationen kommer jag göra själv. Det är LK som är tillverkaren, och de har beskrivning på hur spånskivor läggs på detta sätt på "bärande golv" alternativt reglar, så jag tolkar det som att LK anser att det är okej så länge underlaget är tillräckligt bärande och plant enligt AMA osv.

Jag kommer köra på detta, tror det blir bra.
 
Hej Nikoneer.

Hur blev det?
Jag har samma "problem", vill lägga golvvärme på bärande betongbjälklag från LK men behöver bygga upp lite med extra cellplast.

Jag hade tänkt från bjälklaget:

EPS 200 skivor 30mm
EPS spårskiva 50mm från LK
Dubbel golvgips
och sist klinker

LK killen som jag hade i luren idag sa att allt detta var bra utom dubbel cellplast och att deras garanti inte gäller då.
Min tanke är ju att limmar man ihop dessa lager så borde det bli bra?

Mvh Kongolasse
 
Det blev (uppifrån och ner):

- Marmoleum linoleum-klickgolv (flytande)
- värmeslang i plåtar
- spårad spånskiva, limmad i sponten och flytande på underlaget
- ett lager XPS
- PE-folie som gnisselskydd (slutar en bit innanför väggen för att inte stänga in ev. fukt)
- ett lager XPS (förskjutna skarvar mot övre lagret)
- heltäckande PE-folie som fuktspärr
- sand - avjämning

Jag provade först att bara lägga XPS mot XPS, och det gnisslade alldeles förskräckligt när man trampade på det... Med ett lager folie blev det knäpptyst. Spånskivor valde jag för stabiliteten, och det blev verkligen stumt med allt på plats (valde extra stabil XPS bara för att...) Inkopplingen av värmen blir efter eldningssäsongen, rummet är så pass isolerat att det inte behövs så mycket värme...
Än så länge verkar det ha blivit riktigt bra.
 
Ok, då borde även det fungera så som jag hade tänkt. Fast då med någon typ av folie mellan XPSen Tack för svaret! ;-)
 
N Nikoneer skrev:
Det blev (uppifrån och ner):

- Marmoleum linoleum-klickgolv (flytande)
- värmeslang i plåtar
- spårad spånskiva, limmad i sponten och flytande på underlaget
- ett lager XPS
- PE-folie som gnisselskydd (slutar en bit innanför väggen för att inte stänga in ev. fukt)
- ett lager XPS (förskjutna skarvar mot övre lagret)
- heltäckande PE-folie som fuktspärr
- sand - avjämning

Jag provade först att bara lägga XPS mot XPS, och det gnisslade alldeles förskräckligt när man trampade på det... Med ett lager folie blev det knäpptyst. Spånskivor valde jag för stabiliteten, och det blev verkligen stumt med allt på plats (valde extra stabil XPS bara för att...) Inkopplingen av värmen blir efter eldningssäsongen, rummet är så pass isolerat att det inte behövs så mycket värme...
Än så länge verkar det ha blivit riktigt bra.
Hej!
Tråden är många år nu men tänkte höra hur det fungerade för dig i längden?
Blev det stabilt och bra?
 
sir_erken sir_erken skrev:
Hej!
Tråden är många år nu men tänkte höra hur det fungerade för dig i längden?
Blev det stabilt och bra?
Det funkade fint, har inte märkt vare sig några sättningar eller hört något gnissel från cellplasten. Det går snabbt att reglera värmen om man vill, eftersom det är väldigt lite material som är uppvärmt.
Ungarnas skor och blöta kläder torkar snabbt och katterna tycker om värmen på vintern... Mycket nöjd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.