Kollade på länken och oj vad mycket furu de kunde pressa in. Blev besviken när det inte var furu inne i toaletten... Hoppas innerligt att nästa ägare går all in och sätter upp panel och klär det med glas för att få en bättre helhet.
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
Lite off topic, men jag tittade på stugan som var till salu. Får flashbacks från min barndom och hade lätt kunnat tänka mig att köpa nått liknande, men som "fullbelånad" Stockholmare får det nog bli till att hyra inom den närmaste framtiden. Ser på din profil att du är Stockholmare, hur ofta är ni i stugan själva? går den att hyra ut när ni inte är där och delfinansiera kostnaderna? Det är konstigt egentligen men jag gillar faktiskt furustilen här, den passar så bra in på denna typ av fritidshus i fjällmiljö. Men hemma skulle jag aldrig orka med att ha det så :)
 
S surfarn skrev:
Lite off topic, men jag tittade på stugan som var till salu. Får flashbacks från min barndom och hade lätt kunnat tänka mig att köpa nått liknande, men som "fullbelånad" Stockholmare får det nog bli till att hyra inom den närmaste framtiden. Ser på din profil att du är Stockholmare, hur ofta är ni i stugan själva? går den att hyra ut när ni inte är där och delfinansiera kostnaderna? Det är konstigt egentligen men jag gillar faktiskt furustilen här, den passar så bra in på denna typ av fritidshus i fjällmiljö. Men hemma skulle jag aldrig orka med att ha det så :)
Ser nu att den som är till salu har ett ledande bud över 2milj! Det är en hel del mer än vad vi gav för 5 år sedan. Vi försöker vara här så mycket som det går. Ett typiskt år brukar bli 1,5v över nyår, sportlov, påsklov, nån vecka på sommaren beroende på väder eller andra semesterplaner, en långhelg i september (vackraste årstiden här) och en sväng på höstlovet. Utöver det så försöker vi klämma in ytterligare ett par långhelger om det går. Det här året kommer det bli mer iom bygget. Nu har vi ju en del barn så det har funnits föräldrardagar och föräldrarledigheter som har gjort att vi kunnat vara här mer än vad man kanske kan med bara sina semesterdagar. Vi hyr inte ut via förmedling då vi vill hålla det personligt med våra grejer framme som kläder, sängkläder, mat etc. Vi hyr dock ut till släkt och vänner + ett par som hyrde stugan varje år innan vi köpte den. Det blir ett litet bidrag till årskostnaden iaf.
 
2 miljoner låter som mycket pengar, särskilt som att det inte fanns väg enda fram till huset :). Funderade ni nått på att bygga ut med timmerstomme? Timmer med dess avsaknad av diffspärr tycker jag verkar passa perfekt på fritidshus som man kanske inte värmer upp till 20 grader konstant över året. Dock så kan man kanske inte självbygga huset då
 
Vädret har inte riktigt varit på min sida. Hann få upp lite mer vägg idag innan det började regna strax innan lunch. Gick över i snö för en stund sedan och nu har det redan lagt sig ca 5cm. De 15 som kom natten till igår hade precis smält undan... Pågående bygge av träväggstruktur med kvarvarande snöfläckar på marken och mörka moln ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Linuslin och 1 till
  • Laddar…
Blåste hårt i natt så partytältet jag har över sågbänken låg som ett plockepinn imorse. Med lite vägpinnar och silvertejp fick det nytt liv!
Söndrigt grön-rött partytältstomme ligger på en grusyta med en byggnad och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blir nog inget kvällspass :thinking:
Pågående byggprojekt av trästomme täckt av snö med skog och en byggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
2 miljoner låter som mycket pengar, särskilt som att det inte fanns väg enda fram till huset :). Funderade ni nått på att bygga ut med timmerstomme? Timmer med dess avsaknad av diffspärr tycker jag verkar passa perfekt på fritidshus som man kanske inte värmer upp till 20 grader konstant över året. Dock så kan man kanske inte självbygga huset då
Vi hade timmer uppe som alternativ men det föll på GDS-biten samt att det skulle bli dyrare. Då det aldrig kallställs helt utan kommer vara min 10 grader så ska det inte vara några problem med ångspärr. Faktum är att stugan har ångspärr idag då det sitter 70mm glasull innanför timret. Har klarat sig bra i 40 år så den biten bekymrar mig inte. Men visst vore det mysigt med riktigt timmer!
 
  • Gilla
surfarn
  • Laddar…
Fredag bjöd på mer regn men vid 15 så kom solen så det var bara att köra på. På förmiddan åkte jag ner till XL för att hämta lite mer 145 reglar och passade då på att kolla närmare på timmerpanelen. Tror nog det blir den istället för vildmarkspanel. Tror den kommer matcha befintligt ganska bra?
Nytt ljus timmerpanel på en byggnad, potentiell matchning för befintliga strukturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klockan 22 gav jag upp. Det som är kvar nu innan måndag då jag får traktorhjälp med nockbalk är tre limträstolpar som ska upp. Justera lite höjd på fönster och en och annan kortling.
Konstruktion av en trästomme till ett utbyggnadsprojekt bredvid ett mörkt timmerhus, i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mr.Ola och 2 till
  • Laddar…
Bra jobbat (y)
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
Imponerande att du får så mycket gjort trots bitvis skitväder!

Jag tror det kommer bli jättebra med timmerpanelen :)
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
Knutarna jag köper finns i Vemdalen
//Mathias
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
Mathias12 Mathias12 skrev:
Knutarna jag köper finns i Vemdalen
//Mathias
Ok! Är det Fresks där också?
 
T tlundberg skrev:
Imponerande att du får så mycket gjort trots bitvis skitväder!

Jag tror det kommer bli jättebra med timmerpanelen :)
Tror också det kommer bli bra! Enda nackdelen är att den inte går att spika dolt men tror inte det gör så mycket.
 
  • Gilla
husdrömmar89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.