F fsn skrev:
Förstår inte vad du menar med att Solar inte har samma modell? Det är ju liknande rabatter på 80-90% där med.

Du fick väl helt enkelt tag i en hantverkare som ansåg att han levde bra på sin timdebitering.
Eftersom hantverkaren skickade med kopia på fakturan från Solar så kunde jag se listpris och elektrikerna pris efter rabatt (eventuell kickback kan jag givetvis inte se)
I de stickprov jag tog så låg Solar listpris på det ”ordinarie” pris som näthandlarna hade på Schneider/Hager prylar.

Ahlsell prismodell går ut på att ha listpris som är långt över vad ”ordinarie” pris är enligt tillverkare. Så även om elektrikern hade kört med Solars listpris + 10% så hade det ändå varit långt bättre än Ahlsel
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
optimum
Finns ett ord för detta "Ocker"


Visst kan det vara befogat att storkunder får viss rabatt om de köper stora volymer men knappast i de nivåer vi här sett här på ett markavloppsrör.

Dessa priser och rabatter är inte till för annat än att driva upp byggpriser i Sverige.
Sjukt.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Problemet är inte de priser hantverkarna de facto betalar. Problemet är att man har en prislista där alla måste ha minst 85% rabatt för att det över huvud taget ska gå att sälja något

Att en del hantverkare använder grossisternas prislistor som pris till kund är ett känt faktum.
[länk]
Ja det förekommer och det är fel. Just Ahlsells lista är förmodligen den högsta i branschen. Det har delvis med åldern på prissystemet att göra. Ett prissystem håller ett antal år sedan behöver det göras om från grunden. Mig veterligt är Ahlsells över tio år gammalt.
 
F
N noone70 skrev:
Eftersom hantverkaren skickade med kopia på fakturan från Solar så kunde jag se listpris och elektrikerna pris efter rabatt (eventuell kickback kan jag givetvis inte se)
I de stickprov jag tog så låg Solar listpris på det ”ordinarie” pris som näthandlarna hade på Schneider/Hager prylar.

Ahlsell prismodell går ut på att ha listpris som är långt över vad ”ordinarie” pris är enligt tillverkare. Så även om elektrikern hade kört med Solars listpris + 10% så hade det ändå varit långt bättre än Ahlsel
Ok, skall genast kolla en elpryl mellan Solar och Ahlsell då. Väljer nån Hager jordfelsbrytare och jämför.
 
T TreeView skrev:
Det var det dummaste jag hört. Det tog 30 sekunder att hitta 2 billigare leverantörer. Men i din värld kanske Ahlsells kunder antingen är väldigt lata eller pantade, eller i allafall de trogna kunderna för alla andra lär ju ha gått till annan leverantör?!
Det är PRECIS så som du säger. När en hantverkare hämtar produkter där för att montera in i ditt hus så kan han bifoga en egen prislista som baserar sig på det "brutto" priset medans han själv sedan betalr brutto minus 50-80 % i rabatt. Det är så att säga hans marginal = förtjänst.
 
optimum optimum skrev:
Finns ett ord för detta "Ocker"


Visst kan det vara befogat att storkunder får viss rabatt om de köper stora volymer men knappast i de nivåer vi här sett här på ett markavloppsrör.

Dessa priser och rabatter är inte till för annat än att driva upp byggpriser i Sverige.
Sjukt.
Problemet är att priset på nätet motsvarar vad som är en bra rabatt. Grossisterna har skjutit sig själva i foten när de lät näthandeln handla ifrån dem.

Alltså skillnaden mellan någon som handlar för miljoner och Kalle som skall köpa en vatette koppling är för liten idag.
 
  • Gilla
Assar29
  • Laddar…
Prissättning utifrån kundens köpkraft och medvetenhet är inget nytt...
Men Ahlsells har lyckats få det till nivån; löjligt och patetiskt.
Funkade nog 1985 innan det fanns nätbutiker, byggforum och sociala medier.
 
  • Gilla
Johan_F och 6 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ok, skall genast kolla en elpryl mellan Solar och Ahlsell då. Väljer nån Hager jordfelsbrytare och jämför.
Ja gör det, ska bli intressant.
Kolla även nån produkt som tex väggströmbrytare, sådana produkter är ju lite mer prispressade
 
Inte förvånad. Rinkaby rör har vi handlat från när vi själv installerade bergvärme i mammas villa. Men beakta att Rinkaby rör informerar kunderna att dom inte kan konsultera sin kunder, du måste exakt veta vad du vill köpa. Vet ej om Ahlsell har någon konsultation i priset för sina kunder.

Rinkaby rör är bra att handla ifrån är vår erfarenhet.
 
  • Gilla
Flamman
  • Laddar…
Som upphandlare inom området kan jag förmedla verkligenheten.

Listpriserna är i en upphandlares värld helt ointressant. Du ska även som privatkund alltid betala nettopris (ink rabatter och kick backs) + påslag på 10-25%

Om en hantverkare får för sig att ha rabatter till dig på listpriset handla inte från han.

I övrigt är det ganska synd att listpriserna finns, hade säkert varit problem annars också men jag har hört såna skräck exempel på fusk just på grund av att transparensen i prislistorna är så dåliga att det uppmuntras till kreativa lösningar (fusk). Det som kanske är mest bekymmersamt är att det finns en större acceptans inom fusk på detta område men hade man gjort det inom sjukvård eller liknande då hade man burat in dom
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag är den förste att erkänna att jag inte förstår Ahlsells priser. I andra branscher kan vi inte hitta på ett låtsaspris och sen ge alla riktiga kunder stora löpande rabatter ned till faktiskt marknadspris. Det måste vara oerhört svårt att jämföra pris/prestanda när man vet att man kanske betalar 10–30 % av listpris, det slår ju oerhört mycket.

Det här är heller inget nytt eller någon defekt i systemet, i alla fall ingen ny sådan. Det har varit såhär i tiotals år.

Dock finns det inget skäl att vi slutkunder sitter och ömkar oss, utan vi har faktiskt makten i vår hand. Vid köp av material via hantverkare är det bara att alltid kräva inköpspris + X %. Kommer någon då med listpriser från Ahlsells som inköpspris är det bara att bestrida fakturan och meddela att det var sista jobbet de fick.

Det är tråkigt men välkänt att det finns en hel del opportunister i hantverksbranscherna. Det är inte konstigare än att vissa restauranger skörtar upp turister; det finns ingen långsiktig relation, så då kan de passa på. Information om skäliga priser finns dock vid var mans dator och kunskapen om att det finns oärliga hantverkare är också stor. Man måste som sagt inte acceptera rollen som offer.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
istället för att gå runt runt med (mest anekdotiska) snack om leverantörer, kanske bättre att diskutera underliggande problemet - den globala ekonomiska systemet som heter 'fria marknaden'. så kanske kommer vi framåt.
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
K KristoferA skrev:
Problemet är att priset på nätet motsvarar vad som är en bra rabatt. Grossisterna har skjutit sig själva i foten när de lät näthandeln handla ifrån dem.

Alltså skillnaden mellan någon som handlar för miljoner och Kalle som skall köpa en vatette koppling är för liten idag.
Jag ser inget som helst problem i din beskrivning, så vad menar du? Att det är trist om man som hantverkare inte längre kan skära emellan lika mycket på priset mot slutkund?

Nätpriset går näthandlarna rimligen runt på. Finns det ingen stordriftsfördel i kundledet finns det heller inget skäl till differentierade priser.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
optimum
Motsvarande dessa fantasipriser vore om hantverkare säger sig ha ett timpris på 4000kr/tim men du som snäll kund får 75% rabatt.

Nog väldigt få husägare som skulle gå på något sådant.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Problemet blir ju att för småjobb sitter troligen många inte och jämför priser eller frågar om detta. Som när man beställer en kopp kaffe frågar man kanske inte alltid vad den kostar... oftast är det rimligt (om än inte billigt) har man otur och handlar på tex en flygplats kan kaffet kosta 100 spänn.

Tänk om caféet hade kaffe, 200 spänn, men för stamkunder 20 spänn. Visst skulle de kanske lura en och annan förbipasserande som inte frågade om priset men det är inget annat än ocker och lurendrejeri...
 
  • Gilla
ingenmansland och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.