Hit me!

Söker er som har erfarenhet av någon/några batteridrivna trimmers. Tanken är att ha någon sådan till småjobb runt altan, träd etc där multiklipparen inte når (i framtiden där robotgräsklippare inte når)

Är skeptisk till de där plastknivarna som finns på bla Gardena. Hur funkar dem? Går de inte sönder direkt om de kommer emot en sten eller trall? Eller funkar det ändå att klippa?

Annars står väl ryoby på listan då de har hederlig trimmertråd... Dock gillar jag gardenas design och smidiga arbetsställning med diverse justeringsmöjligheter. Inte lika plastig och inte lika tung.

Finns såklart fler märken, tips?
 
Jag köpte en från makita, främst då jag har batterier och laddare sen förut. Fungerar fint till enklare jobb
 
Här en Ryobi, funkar utmärkt. Hade tidigare en Bosch med plastknivar, inte så bra
 
  • Gilla
mxjolle
  • Laddar…
Har en Gardena med Batt och plastknivar, svaga om det är långt gräs, knivarna funkar bra, efter 4år så är batteriet tokslut, släng bort! Bensin trimmer alla ggr..
 
  • Gilla
mxjolle
  • Laddar…
Korvgubbe
Vad har du för batterisystem idag?
 
Någon mer med info? Vi har inga andra enheter så är fria än sålänge när det kommer till batteri.
 
Jag har en sådan, fungerar kanon till allt då den har sågklinga, plastkvivar och vanligt snöre. Stort plus är backen när man kört in massa skit i huvudet så kastar den bort de igen. Jag har 2st 5 ah batterier och klarar hela slänten och runt tomten utan problem.

Tyvärr blir den dyr med dubbla batterier och snabb laddare som jag kör med som tar två batterier.

Jag köpte 2st 4ah batterier med men de behövs inte.

Har kollat på flera och provat några billigare och går inte att jämföra med billiga alls enligt mig. Mvh Thomas

https://www.proffsmagasinet.se/verk...RmkjnKcY09PP3B4To5m4_vEoWxz6ZS1UaAjdOEALw_wcB
 
  • Gilla
mxjolle
  • Laddar…
Här kommet en länk på laddpaketet jag köpte. Laddare, batterier och snygg låda.

För information så ville jag köra med milwaukee då jag har alla min maskiner i m18 serien med många laddare och batterier men den tyckte jag inte kändes lika bra, plus att makita hade många flera bra maskiner för trädgården för framtiden så satsade på makita för trädgården.

https://www.proffsmagasinet.se/mask...h-laddare/laddpaket/makita-197629-2-laddpaket
 

Bästa svaret

Jag skulle som flera andra varit inne på fundera på om du vill ha flera batteridrivna grejer i närtid och i så fall satsa på en serie med mycket olika verktyg med samma sorts batteri. Därtill skulle jag satsa på tråd snarare än plastknivar. Har man så mycket man behöver röja att man behöver knivar skulle jag satsa på en bensindriven trimmer utöver kantklipparen.

För egen del kör jag Ryobi på batterimaskinerna, vilket funkar bra. Men det är förstås en viss skillnad mot premiummärkena.
 
  • Gilla
mxjolle
  • Laddar…
Jag har en bosch art 23-Li, med plastknivar och 14v-batteri.
Mycket nöjd med mina andra boschar, batteriklippare, häcksax, skruvdragare och sticksåg, men den här är inte bra.
Den är trött och plastknivarna klipper dåligt längs kantsten och gungställningar. På större ytor av glest gräs klipper den nog bättre, men där har jag ju en annan klippare...
Klipper jag längs några meter kantsten måste jag byta blad för de slits riktigt snabbt mot sten.
Skulle inte köpt en likadan till. Den är dock ganska bekväm att hantera.
Tänkte kolla om man kan byta ut knivarna mot ett huvud med snöre istället, men det har inte blivit av ännu..
 
  • Gilla
mxjolle
  • Laddar…
Ryobis röjsåg och trimmer har jag. Trimmern är lite svag när det kommer till högre gräs, så jag använder nästan bara röjsågen.
 
  • Gilla
mxjolle
  • Laddar…
Husqvarna alla dagar i veckan! Grym. (y)

Aldrig testat något annat dock... ;)
 
  • Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
Förra året tröttnade jag fullständigt på att släpa runt på 50m förlängningskabel vareviga gång trimmern skulle fram, har iofs inte behövt göra detta mer än 1..2 ggr per säsong, men p.g.a. lite ändringar på tomten så blev jag tvungen att bli betydligt flitigare.
Så det blev ett impulsköp av en Ryobi rlt1825mll13, ingick två 18V 1.3Ah "One+" batterier, låter lite klent men den blir lätt och smidig med dessa batterier, räcker uppskattningsvis för ca 20..25 minuter, jag hade sedan tidigare ett par One+ verktyg så batterierna får alternera lite fram och tillbaka.
Maskinen är starkare och smidigare än den gamla 230V Klippon från sent 90-tal jag hade innan och nu är det (nästan) roligt att trimma :)
Grannen har en större Husqvarna med ett gigantiskt batteri, den kändes effektivare givetvis, men var inte alls så smidig att hålla, snudd på att man behövde sele till den.
 
  • Gilla
mxjolle
  • Laddar…
T Thoridde skrev:
Jag har en sådan, fungerar kanon till allt då den har sågklinga, plastkvivar och vanligt snöre. Stort plus är backen när man kört in massa skit i huvudet så kastar den bort de igen. Jag har 2st 5 ah batterier och klarar hela slänten och runt tomten utan problem.

Tyvärr blir den dyr med dubbla batterier och snabb laddare som jag kör med som tar två batterier.

Jag köpte 2st 4ah batterier med men de behövs inte.

Har kollat på flera och provat några billigare och går inte att jämföra med billiga alls enligt mig. Mvh Thomas

[länk]
Hmm... Vi har ju lite syren så man kanske skulle fundera på något kraftigare som detta. Dock försvinner hela idén med att ha något litet smidigt som snabbt snyggar till gräset där klipparen inte når av både mig och frun.
Blir rätt tröttsamt att kånka ut en större kraftigare röjsåg för att ta lite gräs.

Vi har en bensindriven röjsåg men den åker knappt aldrig fram just pga detta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.