Är det bara lite så är det ingen fara. Men har röret tryckts ihop till mindre än hälften, då är det inte bra. Antar att det är 90-rör. ;)

:D Grattis på födelsedagen den 3/2, ifall jag skulle glömma det den dan. ;D
 
vad har du för längd på röret? jag har för mig att sotarn sa att gränsen för 90-rör ligger på 7m innan man ska gå upp på en grövre dimension. Om du nu dessutom fått ditt rör ihoptryckt lite så minskar detta avstånd en bit.
 
Det är väl bara nibe som har luftintag på sina kaminer?
 
Jag har en Jötul 18 med luftintag genom spirorör. Jag använder 125-rör (stor kamin).
Jag har märkt att kaminen blir lite strypt av detta men jag tror det beror på ett för litet nät/galler på väggen.
Det kan ju bli lite skräp eller snö i insektsnätet.

Jag tror att det tillbucklade röret kommer att räcka, men se till att eventuellt nät i änden inte blir igensatt.
 
Hur fungerar det här med tilluft utifrån till braskaminer. Det rekommenderas att man gör så men ingenstans har jag hittat info om vad man bör tänka på eller vilka alternativ det finns om/när man skall installera detta?

Ni som vet kanske kan berätta detta???
 
Luftintag till braskamin i grund. jag vet att detta är relativt vanligt, men förmodar att detta borde leda till en kallare grund vinter tid. Tycker att man borde dra ut spiroröret ända ut till en ventil exempelvis. Eldar man dessutom på hösten där det då är varmar och fuktigare än i grunden, då tar man luften utifrån detta borde innbär större risk för kondenbekymmer i er grund, bara att tänka på. Nu kom man in på en ny tråd men väl värt att upplysas om .
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
dymlingen skrev:
Jag har en Jötul 18 med luftintag genom spirorör. Jag använder 125-rör (stor kamin).
Jag har märkt att kaminen blir lite strypt av detta men jag tror det beror på ett för litet nät/galler på väggen.
Det kan ju bli lite skräp eller snö i insektsnätet.

Jag tror att det tillbucklade röret kommer att räcka, men se till att eventuellt nät i änden inte blir igensatt.

Kan man inte ha ett lock el. dyl. på detta röret utanpå nätet som man kan ta av när man skall elda?
Då slipper man ju t.ex. skräp/snö Spindlar mm, mm :p samt att det inte blåser in kalluft.
 
Rimic
Jag tror ingen av oss som skrivit här menar att luften ska tas under huset. Röret ska givetvis dras ut utanför grunden. Det var väl där det blev tillbucklat för Elin som startade tråden.

DragonLady
Jag funderar på att sätta dit ett större nät så gör det inget om det blir lite skräp. Ytan räcker till ändå.
 
Ja det vanligaste på hus med platta på mark är att man drar ut spiroröret i grundisoleringen till kanten på plattan. Ett grovmaskigt galler ytterst gör det hela lite säkrare ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.