S
Om jag har förstått Ahlsells prismodell korrekt så har de en enhetlig prislista på alla sina delar oavsett land. Dvs listpriset på en vara ska vara samma oavsett Sverige, Norge, Estland eller Ryssland. För att sedan anpassa prislistan till den lokala marknaden använder sig butikerna av rabatt. Att allt är snordyrt i Norge vet vi alla sedan längre. Mitt korta svar på din fråga kan helt enkelt vara så att marknadspriset för just den delen du tittade på är 419 kr i Norge. I Sverige är priset däremot 56 % lägre, därmed får du 56 % rabatt prutat och klart. En byggfirma kan sedan ha ytterligare 20% genom mängdrabatt. Systemet är därmed inte uppbyggt för att lura konsument utan helt enkelt en bieffekt av (en korkad tanke om) centraliserad prislista.
 
  • Haha
  • Gilla
uuu och 1 till
  • Laddar…
Det finns inget samband med Ahlsells listpris och marknadspris för en produkt.
Ahlsell är ofta dyrare än andra leverantörer men de sänker priset om man påpekar att det finns till bättre pris.
Ahlsell har lite olika rabatter beroende på vilken bransch det ansökande företaget jobbar i och de varor som inte tillhör din bransch blir ofta väldigt kostsamma.
De som inte jobbar inom VVS eller el brukar hamna under byggavtalet men vill man göra klipp så får man kontrollera priser innan man handlar då andra inköpsställen ofta erbjuder lägre priser.
Ahlsells listpris stämmer inte heller med tillverkares rekommenderade priser utan verkar snarare påhittade efter att kunna lämna en procentuellt stor rabatt.
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
TCG och 18 till
  • Laddar…
Jo men det vet väl precis alla! Där handlar inga privatpersoner! Och hantverkaren lämnar till kund 25% rabatt, det tycker man låter bra, men i själva verket har han 80% på listpriset, och hamnar i samma prisklass som näthandeln..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Jo men det vet väl precis alla! Där handlar inga privatpersoner! Och hantverkaren lämnar till kund 25% rabatt, det tycker man låter bra, men i själva verket har han 80% på listpriset, och hamnar i samma prisklass som näthandeln..
Det är inte riktigt sant, en del hantverkare har påslag på nettopriset istället.
Ahlsell med rabatt kan fortfarande vara betydligt högre än priser vid näthandel.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Har själv inga stora rabatter hos Ahlsell och handlar bara där när jag inte kan få tag på samma artikel någon annan stans.
Har dessutom ingen kick back eller liknande.
Föredrar Solar och Malmbergs.
Malmbergs är den enda grossen jag känner till med rak prislista.
 
Handlar genom företaget genom Ahsell där vi har bra rabatt, och brukar ligga ganska nära näthandel inkl frakt, Malmbers känns långt ned på skalan i kvalitet, och tar då hellre Jula, eller Kjell och Co som säljer samma grejor, samt till samma pris, köpte ett kopplingsur där som vart bytt flera ggr, sen pengarna tillbaka..
 
Jag förstår inte varför vissa (hantverkare själva ?) sitter och förnekar att ahlsells listpriser ENBART är till för att blåsa kunder ?

Försök förstå, ahlsells (med fleras) listpiser är priser *INGEN* i hela världen betalar, precis som TS upptäckte, inte ens nya små kunder gör det.

Sen är det sant att alla har olika rabatter, jämförde priser i nåt forum förut där fem personer hade tillgång till ahlsells via avtal på våra jobb, alla hade olika priser på exakt samma pryl. Detr gör inte saken bättre, prislistan är bluff!

Med det sagt så handlar jag ganska mycket hos ahlsells på jobbet, med den feta rabatten vi har, fri frakt och blixtsnabba leveranser är det väldigt bekvämt. Även Solar och Elektroskandia är jäkligt smidiga att beställa från.
 
  • Gilla
TCG och 5 till
  • Laddar…
S Erlingson skrev:
Om jag har förstått Ahlsells prismodell korrekt så har de en enhetlig prislista på alla sina delar oavsett land. Dvs listpriset på en vara ska vara samma oavsett Sverige, Norge, Estland eller Ryssland. För att sedan anpassa prislistan till den lokala marknaden använder sig butikerna av rabatt. Att allt är snordyrt i Norge vet vi alla sedan längre. Mitt korta svar på din fråga kan helt enkelt vara så att marknadspriset för just den delen du tittade på är 419 kr i Norge. I Sverige är priset däremot 56 % lägre, därmed får du 56 % rabatt prutat och klart. En byggfirma kan sedan ha ytterligare 20% genom mängdrabatt. Systemet är därmed inte uppbyggt för att lura konsument utan helt enkelt en bieffekt av (en korkad tanke om) centraliserad prislista.

I vilket land kostar ett sånt här rör motsvarande 3250 kronor?

Skärmdump från Ahlsell webbsida som visar prisinformation för ett markavloppsrör i PVC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan ni inte inse/erkänna att prismodellen är till för att blåsa kunderna?
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
pruzze och 34 till
  • Laddar…
Upptäckte nåt liknande när jag jobbade på ett stort läkemedelsföretag och köpte provvialer till analysinstrument från en stor leverantör (inte Ahlsells). Vi drog tiotusentals såna om året. Kostade 18 kr/st, men inköpsavdelningen hade lyckats pruta till 9 kr/st. Jobbar nu på ett mindre företag och samma vialer kostar nu drygt 2 kr/st. Fick det förklarat att inköpsavdelningen fick bonus baserat på hur mycket rabatt de kunde få och leverantören kunde ta överpris. Alla nöjda och glada ;)
 
  • Gilla
Staffan_V och 3 till
  • Laddar…
Det är klart att det finns fördelar med Ahlsells. Det är trots allt ett företag som omsätter tiotals miljarder och har ett väl utbyggt leveranssystem i stora delar av Sverige.

Men det ändrar inte det faktum att de har en prismodell som är som gjord för att oseriösa hantverkare ska kunna lura sina kunder. Det är möjligt att det inte är skälet till att modellen ser ut som den gör, men den funkar ändå så.
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
I vilket land kostar ett sånt här rör motsvarande 3250 kronor?

[bild]

Kan ni inte inse/erkänna att prismodellen är till för att blåsa kunderna?
Du har för dålig rabatt, på Rinkabyrör kostar motsvarande för 245kr inkl moms...

På jobbet köper vi väldigt många meter sådana rör varje år, trots det betalar vi betydligt mer än vad de kostar på Rinkabyrör...
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag tycker det påminner lite om de stora optikerkedjorna. "Få din ålder i rabatt" etc. Jag har köpt mina glasögon på ett ställe som inte ger dessa rabatter och ändå är klart billigare. Kan man ge 80% rabatt som standard så är grundpriset fel enligt mitt sätt att se det.
 
  • Gilla
Tommynorskens och 8 till
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
På jobbet köper vi väldigt många meter sådana rör varje år, trots det betalar vi betydligt mer än vad de kostar på Rinkabyrör
Varför köper ni dom inte där dom är billigast?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför köper ni dom inte där dom är billigast?
I mitt fall är det en offentlig upphandling som styr det hela där flera företag har lämnat pris enligt vår kravspecifikation. I korthet är det som man betalar för är servicen med lagerhållning av de produkter vi använder och leveranser nästkommande dag. I vårt fall har vi även ett lokalt lager på vårt område med scanningssystem och automatisk påfyllning av varor enligt ställda tröskelvärden.

Edit: Vill förtydliga är jag anser att det är helt fel med dessa påhittade listpriser och extrema rabatter. På vissa typer av produkter har vi över 90% rabatt men betalar ändå ett högre pris plus moms än vad jag kan köpa samma produkt på Rinkabyrör inkl. moms.
 
Redigerat:
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.