Vi har köpt ett begagnat växthus vars gummilister är stenhårda. Vi hade därför tänkt köpa nya.

MEN, det är en specialvariant som skall sitta i ett speciellt spår (se bild) och tydligen så köper man det metervis - men jag har fortfarande inte hittat någon butik (lokalt eller på nätet) som säljer det.

Någon här som känner till var det går att köpa? Växthuset har texten "Royal" på dörren


Närbild på en hand som håller en stenhård gummilist från ett växthus, avsedd för speciellt spår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Växthus i aluminium med glaspaneler och stenhårda gummilister i specialspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T tergo skrev:
ev kanske denna skulle kunna funka [länk]
Tack,
Den är lite stor - speciellt för att få in i spåret - men kanske kan vara värd att prova?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Leif Arvidsson har allt du behöver,
[länk]
Ja, de hade verkligen alla typer av lister. Dock så - liksom Clas Ohlsons list - så är de gjorda för att tryckas in i ett spår, medans listen på växthuset är styvare och "skjuts/puttas" in i spåret ifrån kortsidan (och har lite annan form på "klacken"). Men skall höra med dem om inte Classes variant fungerar på något sett.

Tack för tipset! :)
 
Ser ut som att vi kan ha ett likadant och ha samma problem.
Men för 17kr/m närmar man sig snart vad det kostar att köpa ett nytt växthus istället :thinking:
 
Om de inte är knastertorra så kommer de med största sannolikhet forma om sig när sommarvärmen kommer.
 
Ja de väldigt speciella och tyvärr knastertorra (och saknas på sina ställen):
Någons hand håller en detaljerad genomskärning av en Clas Ohlsson-list som ska modifieras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild på en modifierad list från Clas Ohlson med tecken på uttorkning och skador, på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men, vi har antagligen hittat ett sätt att modifiera Clas Ohlssons list som @tergo skrev om och kila ned cm för cm med spackespade. Mycket jobb, men det verkar fungera. ;)
 
@Idus hur blev det, funkade det bra?
Hittade du något bättre pris än 17kr metern?
(Jag behöver nog I runda slängar 100m)

Behöver eventuellt ge vårt växthus lite kärlek i sommar.
 
  • Gilla
boohoo
  • Laddar…
Hej, jag återuppväcker denna tråd då jag har samma problem eftersom jag också har detta växthus, vilken list ska man ha och ni som har fixat, hur blev det, vad använde ni? @13th Marine @Idus
 
RoTe
N nykomling79 skrev:
Hej, jag återuppväcker denna tråd då jag har samma problem eftersom jag också har detta växthus, vilken list ska man ha och ni som har fixat, hur blev det, vad använde ni? @13th Marine @Idus
Jag kontaktade Elite greenhouse I England som en gång i tiden tillverkade vårt växthus.
Det rann ut i sanden, men jag han få pris på 11.5pund för 32m, ex frakt som inte verkade bli så dyr.
 
  • Gilla
Idus
  • Laddar…
N nykomling79 skrev:
Hej, jag återuppväcker denna tråd då jag har samma problem eftersom jag också har detta växthus, vilken list ska man ha och ni som har fixat, hur blev det, vad använde ni? @13th Marine @Idus
Till sist så använde vi den Clas Ohlsson-listen som visas här nedan - men vi var tvungen att dela den (ta bort den nedre "pilen") och "kila ned" den manuellt cm för cm jämfört med den variant som var med ifrån början.

Dock så skall jag erkänna att vi inte gjort klart det - då det kommit många andra, mer prioriterade projekt emellan. Men en vacker dag så. ;)
 
  • Förpackning av SEAL STRIP O-profil tätningslist på skärmatta, termoplastisk, 8x8 mm x 7,5 m.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en fråga till, vad har ni för ventilationsöppnare till takfönstrena? Har ni hittat några som passar eller har ni orndat nya hål?
 
M
Idus Idus skrev:
Vi har köpt ett begagnat växthus vars gummilister är stenhårda. Vi hade därför tänkt köpa nya.

MEN, det är en specialvariant som skall sitta i ett speciellt spår (se bild) och tydligen så köper man det metervis - men jag har fortfarande inte hittat någon butik (lokalt eller på nätet) som säljer det.

Någon här som känner till var det går att köpa? Växthuset har texten "Royal" på dörren
Idus Idus skrev:
Vi har köpt ett begagnat växthus vars gummilister är stenhårda. Vi hade därför tänkt köpa nya.

MEN, det är en specialvariant som skall sitta i ett speciellt spår (se bild) och tydligen så köper man det metervis - men jag har fortfarande inte hittat någon butik (lokalt eller på nätet) som säljer det.

Någon här som känner till var det går att köpa? Växthuset har texten "Royal" på dörren


[bild]

[bild]


[bild]

[bild]

Om det är någon som fortfarande letar efter den typen av list har jag några rullar liggandes hemma, mitt växthus hann tyvärr blåsa sönder innan dom kom till användning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.