Om ni får välja helt fritt, vilken höjd på poolen skulle ni välja och varför?

Jag kommer få en stålstomme och kan välja mellan 120cm eller 132cm beroende på vilka bitar jag använder.
Rund med 6.2 meter diameter.
 
Vad ska du ha den till? Mysa med polarna, eller plaskdamm till barnen?
 
Blir väl lite motionssim för mig å sambon och hopp och lek för ungarna :)
 
Vad är specat för poolen? 132 cm ger en större belastning på poolstommen än 120 cm, så klart... Så om du gör "bomben" i en pool som är lite högre så kan såklart vågen från ditt plask komma högra upp på poolstommen och ge en högre belastning:beer:

Det får även plats med mer vatten vilket ökar trycket på poolkanten. Men om du litar på stommen så finns det väl ingen anledning till att inte ta det större djupet... Bara att hälla ut lite vatten om du vill ha den grundare.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Stommen är i 6mm hardox stålplåt så ev strukturella problem kan vi bortse ifrån.. ;)

Det jag nojar lite över är uppvärmningen.
Tanken är solfångare som enda värmekälla.

Egentligen är formen 134cm hög men 120 och 132 är dom höjder jag hittar som standard på liner.

Kan bygga ihop en ø 7.6meter som är 240cm djup också om jag vill :sweat::rofl:
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Värmebehovet blir i princip identiskt oavsett djup.
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Go for 132 cm då såklart! Är väl inget att tveka på :D
Köp 2 solfångare om det inte räcker med 1 :)
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Ja absolut största värmeavgivningen lär väl ske uppåt förstås :)

Tänkte isolera med 100mm markisolering både på vägg och i botten (y)

Det är gjutformar jag ska ta rätt på:
Arbetare vid gjutning av fundament med betongbil och gjutformar på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fiffigt återbruk, värmen går först o främst ut uppåt och i andra hand i marken genom de delar som inte har isolering, med 100mm frigg så har du bättre än nästan alla andra poolbyggen.

Jag skulle välja det djupare alternativet, gillar ni inte det så går det ju bygga upp botten med ett varv frigg till när det är dags för linerbyte.
 
Det var uppvärmningen som var mitt brydderi, men om djupet påverkar minimalt för uppvärmning så blir det såklart den djupare (y)

Har hittat en del liner som är 6m i diameter så det blir ju perfekt med 100mm isolering :)

Hur brukar man fästa linern upptill?
 
Linern är antingen dubbelvikt med en tråd i uppkant eller har en profil som man petar in i en list som spikats eller skruvats fast i stommen.
http://pool.blog.valborg.net/files/2013/07/wpid-DSC_1219.jpg

Mellan liner och stomme sätter man nåt mjukt som nonwovenduk
Fundera på rostskyddet av stommen, kan nog bli en del fukt i form av kondens eller spill uppifrån.
 
Standarddjup i en markpool är 138cm. Vi la på drygt 10cm på detta och det känns perfekt, så givetvis ska du gå för det större djupet.
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Det finns tre ringar som är 67cm hög och två ringar som är 60cm så det finns att pussla med.
Men det är linern som begränsar.
Har hittat 120 och 132 som standardhöjd, nån som vet om högre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.