Hej,

Jag är ute efter en motor på taket som ska fungera som köksfläkt.
Vet att det finns en hel del och priset varierar mkt.

Hittade en motor från systemair för 15000.
Tyckte det va dyft då man ska ha innedelen sen med.

Enda kravet jag har är att det ska finnas en extern utgång som man kan koppla in till ett smartsystem.

Och såklart styras med en vanlig varvtalsregulator från köket.
 
Glöm inte att du ska ha ett alliance-system i din köksfläkt när du kör med takfläkt
 
Eller en enkel 0-10v reglage.
Då man inte styr matningen till fläkten utan bara styrströmmen med 0-10V.
Så slipper man ju ha de tråkiga standardfläktarna som sitter överallt.
 
Var framgår det att det är 0-10V styrning ?


T Tjoa skrev:
[länk]

Något sånt här borde passa.
Styr den med valfri 0-10V signal.
 
  • Gilla
Mick3
  • Laddar…
Perfekt!!

Tanken är att man ska styra fläkten via en vanlig ”dum” varvtalsregulator, men på en utgång/ingång på fläkten ska jag sätta ett relä som startar fläkten vid tex hög inomhustemp, fuktsensor i badrummet etc etc.


Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom denna regulator har 10VDC både in och ut och att detta är ett tillbehör till fläkten samt att det i texten till regulatorn står ”Alla EC-fläktar från Östberg har egen 10 Vdc utgång som kan kopplas som matning till styrningarna.”

[länk]
 
Du köper väl bara en typ Östbergs takfläkt för nån tusenlapp o en invändig fläkt o slaktar bort fläkten från den o kopplar ihop
 
  • Gilla
Tjoa
  • Laddar…
Typ en badrumsfläkt menar du då?

Vill ja bra sug i fläkten o bra grundflöde. Ska riva hela köket o renovera övervåningen.
Så 5000 kan jag lägga på en ny bra motor.
Men gärna inte 15,000 som jag hittade en för



J jannebmw skrev:
Du köper väl bara en typ Östbergs takfläkt för nån tusenlapp o en invändig fläkt o slaktar bort fläkten från den o kopplar ihop
 
Hade en kollega som byggde nytt och gjorde så, svindyrt och till vilken nytta? Han tyckte att vanlig köksfläkt hade för hög ljudnivå, men fläkten körs inte direkt så mycket..
 
Ja en vanlig har göra hög ljudnivå. Därav.
5000 för en sån motor och 5000 för en innedel tycker jag inte blir farligt om du ska ha en ny 90cm vred flöjt från tex Franke.

Inte använder direkt mycket ????
Vi har 3 barn med kompisar hemma jämt.
Ugnen/spisen hinner inte ens bli kall när den ska användas igen. Diskmaskinen går minst en varje dag.

Så här hemma kommer återbetalningstiden bli kort.

H Husqvarna220Ac skrev:
Hade en kollega som byggde nytt och gjorde så, svindyrt och till vilken nytta? Han tyckte att vanlig köksfläkt hade för hög ljudnivå, men fläkten körs inte direkt så mycket..
 
Köksfläkten kanske för oss går 15min/dag, och vintertid så försöker man givetvis hålla nere tiden på den så mycket som möjligt, nog måste man vara bra känslig om man tycker en vanligt köksfläkt lever om,
 
Som jag nämnde tidigare så är det för att fläkten ska vara igång på tex nätterna på sommaren, för att suga ut luft och ha ventiler öppna in.
Sen även när brandlarmet går igång ska den suga ut.
Vid ett värde av fukt ska den gå igång o suga ut.

Så det är inte bara när maten lagas.

H Husqvarna220Ac skrev:
Köksfläkten kanske för oss går 15min/dag, och vintertid så försöker man givetvis hålla nere tiden på den så mycket som möjligt, nog måste man vara bra känslig om man tycker en vanligt köksfläkt lever om,
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Aha, ni har ingen vanlig vent? Eller är det självdrag? Förstår läget mer då...
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Aha, ni har ingen vanlig vent? Eller är det självdrag? Förstår läget mer då...
Självdrag.
Sen sitter det fresh fläktar i badrum och tvättstuga.

Tilluft i fönster.
Luftvärmepump
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.