Var kan man hitta en ytterdörr i gammal stil som inte kostar skjortan?
Varianterna man hittar på byggvaruhusen ser ju ut att vara gjutna i plast, bläää!!

Dels finns ju byggvårdsbutikerna om man kan tänka sig en gammal dragig dörr och om försäkringsbolaget inte har några åsikter?!?
Finns det nytillverkade dörrar som ser och känns riktiga, dvs trä och riktiga frästa/hyvlade lister och speglar?
 
Allmogesnickerier i Leksand har mycket fina ytterdörrar tycker jag. De har isolering så på det sättet är de moderna men de ser mycket genuina ut. Generellt kan man nog säga att det inte finns "billiga" ytterdörrar gjorda på riktigt sätt. Min sambo har snickrat ytterdörr själv och utifrån det kan jag säga att det inte på något sätt är överpriser...det är en himla massa jobb; virket skall sågas i remsor och limmas ihop för att förhindra att det slår sig, allt skall vara perfekt rakt och i vinkel annars kommer dörren inte att gå att stänga eller glipa och jaaa det är helt enkelt ett himla pyssel att få ihop en dörr. Annars blir det som du säger formpressad sågspånsdörr med sprutmålad färg på - som ser ut som om den vore av plast...men den är billig.
 
Vi beställde vår parytterdörr hos Qvesrums Byggnadsvård
http://www.qvesarum.se/ modell Ekestad i gedigen teak. De har stigit en del i pris sedan dess, men är fantastiskt fina. Ser verkligen inte ut att vara i plast.

/EB
 
Kerstinbosnickerier gör dörrar i gammal stil. Men passa dig lite sist jag handlade där krävde de förskottsbetalning och från andra håll har jag hört att de har lite problem med ekonomin.
http://www.kerstinbosnickeri.se/
Vår ytterdörr i trä men med speglar i plywood samt en glasad spröjsad fönster kostade 15 000:-. Modell beatrice på hemsidans inspirationssida!
 
Köpte dörr på Svangs snickeri (googla), egendesignad i ett komplicerat utförande med överljusfönster (dubbelglas) med riktig spröjs etc. Gediget utförande och trevliga att ha att göra med, kan rekomenderas varmt, var billigare än alla andra firmor jag hade kontakt med men saknade inget i kunnighet.
Lycka till
 
co skrev:
Kerstinbosnickerier gör dörrar i gammal stil. Men passa dig lite sist jag handlade där krävde de förskottsbetalning och från andra håll har jag hört att de har lite problem med ekonomin.
Kerstinbo snickeri har gått i konkurs. Drivs visst vidare av konkursförvaltaren. Man kanske skall akta sig för att beställa där för närvarande.
 
Kerstinbo i Konkurs?
Trist, vi köpte en mkt vacker dubbel-dörr därifrån i höstats till vår gamla Bergsmansgård, med handblåsta glas m.m....
Tur för oss att den han levereras innan dom konkade då....
 
Hej!

Gamla dörrar säljs ju också på Blocket rätt ofta till väldigt facila priser jämfört med nya. Fast då får man ju renovera lite istället.... Vi hittade en som passade till vår 40-talsstil för 500:-. (Nej, vi bytte inte ut den gamla, vi behövde en till.)

;) pinebar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.