Kim håman
Hej!
Våran grävda brunn har redan sinat!
Har en stor Björk 2 m bredvid våran brunn. Om man tar bort björken finns det chans att grundvattnet ökar till våran brunn?

Eller har ni andra tips för att öka flödet till våran brunn?

Brunnen har 12 ringar. Samt en rörspets som jag förmodar har suttit i brunnen ett bra tag.

Tacksam för lite tips!

Mvh Kim
 
Hur stor är björken, en björk som har en diameter upp mot 50 cm drar ca 1,5 m3 per dygn i starkt solljus, fimpa den och hoppas på att det blir bättre, kan ju vara något annat med, men har sett det förut. Rörspetsen är det från de ni tar vattnet, kan spola den baklänges med vatten ( ska vara bra tryck då ) eller en kompressor min 6 bar att blåsa den, spetsen kan ha fått grus/sand i hålen och inget ovanligt, prova att trycka den först
 
  • Gilla
Kim håman
  • Laddar…
Grundvattnet borde inte vara så lokalt att ett enstaka träd påverkar det märkbart.
 
  • Gilla
Kim håman
  • Laddar…
Kim håman
J jonaserik skrev:
Hur stor är björken, en björk som har en diameter upp mot 50 cm drar ca 1,5 m3 per dygn i starkt solljus, fimpa den och hoppas på att det blir bättre, kan ju vara något annat med, men har sett det förut. Rörspetsen är det från de ni tar vattnet, kan spola den baklänges med vatten ( ska vara bra tryck då ) eller en kompressor min 6 bar att blåsa den, spetsen kan ha fått grus/sand i hålen och inget ovanligt, prova att trycka den först
Tack för svaret!

Tror du att man kan ta upp rörspetsen och göra rent den? Eller ska man trycka den när den sitter i brunnen?
 
Prova att trycka den på plats. Funkar det inte, ta upp den och rengör eller byt.
 
  • Gilla
Kim håman
  • Laddar…
Kim håman
D Daniel 109 skrev:
Grundvattnet borde inte vara så lokalt att ett enstaka träd påverkar det märkbart.
Grannen har en grävdbrunn i närheten av min och vid den finns det 5st stora träd både i mellan och runt brunnarna. Så min tanke är att de dricker ganska mycket tillsammans. Vi har en bäck 15meter från brunnarna så tänker att det borde finnas rikligt med grundvatten. Grannen har även bekymmer med vattentillgång i brunnen.
 
Björken dricker framförallt ytvatten och det vill man ändå inte ha in i brunnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.