...igen. Med risk för att bli tjatig så har vi varit och tittat på ytterligare ett s.k. "renoveringsobjekt". Den här gången finns det el och ny brunn, men vattnet är än så länge bara draget fram till ytterväggen. Avlopp saknas.

Är det någon här som har ett ungefärligt hum (jo, jag vet att priserna varierar och att det inte går att säga exakt) vad det kan tänkas kosta att få:
en 3-kammarbrunn gjord inkl arbete och material, avloppsledningar dragna in till det tänkta badrummet, plus vattnledningar dragna från den befintliga anslutningen utanför ytterväggen in till kök och badrum.

Är det någon som gjort något liknande, eller delar av det?
 
Ingen aning om kostnaden, men om ni funderar på att köpa, har ni koll på att ni får installera avlopp? Vissa kommuner är kitsliga. Det är inte ovanligt att hälsovårdsmyndigheten har regler om att det i ett visst område bara får finnas avloppsanläggning av en bestämd typ. Eller i de mer extrema fallen att man överhuvudtaget inte får installera någon som helst form av avlopp (har hört talas om det senare på Gotland).

Sedan finns det förhållanden på tomten som kan begränsa vad man får göra, ex om grundvattnet ligger högt.
 
hempularen skrev:
har ni koll på att ni får installera avlopp? Vissa kommuner är kitsliga.
Näää... det har vi väl bara utgått ifrån. Att man får installera någon typ av avloppsbrunn i alla fall. Är detta mao något man bör kolla hos kommunen innan man slår till?
 
De olämpliga kostnaderna ligger häromkring på 5000:- per tömmning av en 3000L tank medan de tömmer min trekammarbrunn för 750:-, vi behöver bara tömma brunnen vartannat år men en tank brukar räcka 6-8 veckor
 
Ni får nog räkna med 2 avlopp: BDT infiltration och Septitank för Toalett.
Jag gissar på följande anläggningskostnad (efter egna undersökningar).

BDT:
===
Huvudbrunn + Fördelningsbrunn + Inf. rör: 10000:-
Infiltrationsbädd (Mackadam): 3000:-

TOA:
===
Septitank 3m3: 15000:-

Grävning:
8h a' 800:- + ditställningskostnad: 9000:-

Totalt: Ca: 40.000:-


Därtill kommer tömming:
BDT 1 gång per år: 700:- (Tyresö)
TOA 4 ggr. per år (3 familjemedlemmar) a' 700:- (Tyresö) : 2800:-
Totalt per år: 3500:-

Olika komuner har olika krav på avloppsinstallationen
så priset varierar.

MVH/Jonas

 
Du skriver att det finns ny brunn, men vatten bara draget fram till yttervägg, och inget avlopp. Det var det som triggade min fråga om det var klart med tillstånd. Jag tycker det verkar litet skumt om man gör en sådan brunnsinvestering, men inte har avlopp, eller ens färdig plan för avloppet. För mig låter det som att något gått snett i vattenprojektet, och att dom nu vill sälja av. Det snea skulle kunna vara att man fått avslag på avloppstillståndet.
 
[quote author=hempularen link=board=Grund;num=1110189525;start=0#6 date=03/08/05 kl 21:53:34] Jag tycker det verkar litet skumt om man gör en sådan brunnsinvestering, men inte har avlopp, eller ens färdig plan för avloppet. För mig låter det som att något gått snett i vattenprojektet, och att dom nu vill sälja av.
Nja, jag tror inte att det är så, huset har helt enkelt under många år varit ett föreningshus som använts från och till sommartid. Förra året tror jag man gjorde ett ryck och påbörjade en renovering, som sen gick i stå, troligen pga att några av eldsjälarna i föreningen blivit för gamla. Så man kom nog helt enkelt inte så långt.

Man självklart skall allt detta kollas innan vi lägger något bud - tack för hjälpen!
 
OK,

Jag är nog för misstänksam, det verkar ju finnas en naturlig förklaring. Men som sagt kolla det.

Och lycka till med affären.
 
Tack! :)

(Vi ska titta på det en andra gång imorgon, tillsammans med en timmerman. Det blir spännande att se vad han säger!)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.