Precis sånt har jag pysslat med idag. Ser ut som vi har liknande fönster.

Jag tar inte ut glaset och kittar om helt utan låter glaset vara kvar och tar bara bort kit som inte sitter ordentligt. Sen målarrvätt. Sen skrapa och slipa fönstret. Sen olja där det är trärent. Sen grundmåla. Sen kitta där det saknas kitt. Sen låta kit torka och sen slutmåla en eller två gånger.

Gångjärnen skrapar jag och sen målar med rostskyddsfärg.

Slitigt och roligt. Speciellt om man kan fokusera på ett fåtal fönster. Här behövs tyvärr alltför många fönster fixas under en och samma sommar.
 
  • Fönsterbåge på ett runt bord utomhus med kitt som delvis har tagits bort, redo för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gammalt fönster med dekorativt glas ligger på gräsmattan under renovering, omgivet av löst kitt och målarverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
CK’s
  • Laddar…
Mikael_L
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Å vad fint ni gjorde. Men det blir mycket arbete,plus att man ska veta exakt hur man gör med:). Men jag är helt klart inne på att renovera mina fönster hellre än att byta ut till nya. Jag vill gärna renovera huset så att den äldre stilen blir bevarad. Mitt förra hus var helt sönder renoverat. Huset tappade helt sin själ och jag trivdes inte alls. Nu har jag köpt ett hus som jag vill bevara den äldre stilen på:rofl:

Såhär ser fönstret ut från utsidan.
Det där ser inte alls speciellt illa ut.
Ja hade det nu varit fönster från 70-80-talet, tiden då man helt slutat bry sig om kvalitén på virket man gjorde fönster av, så hade det varit risk för att det var en del röta. Men under tidigare årtionden så var det ofta sån virkeskvalitet att det är stor chans att det där fönstret är kärnfriskt.

Om det är 2mm glas i bågen brukar det vara svårt att få ur de utan att ta sönder glaset, sätt gärna in 3mm sen i så fall, det ljuddämpare bättre.
Men å andra sidan, så kan skicket vara såpass bra att det inte ens är nödvändigt att kratsa bort allt kitt och ta ur någon ruta, som en tidigare skribent skrev
 
Mikael_L
Även om det tar tid att fixa ett gammalt fönster, så ska man också jämföra det mot kostnaden för ett nytt plus allt arbete/arbetskostnad för att byta ut till det nya.
Som regel får man rätt OK timpenning för att göra de gamla fönstren i skick.
 
Är det originalglas från trettiotalet ska du INTE byta det mot modernt och tjockare glas. Gammalt glas är ovärderligt. Modernt glas är bara platt och tråkigt och ger förfärliga speglingar.
 
  • Gilla
Solskensbonden
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.