Hejsan, jag undrar om någon kan komma med bärighet på ett hammarband för en carport .
Måtten blir 3.6bred och 6m lång med pulpettak.
På ena sidan funkar det med 4stolpar totalt men andra sidan skulle jag vilja ha 3 stolpar ovh så sätt bredare mellan plinten.
Så hur mycket kan hammarbandet räcka/sticka ut efter sista stolpen för att den ska kunna ta lasten?

Har testat träguidens mall å fått 45x195 men då är det stolpar i ytterkanterna
Snözon 2 - Alingsås
5graders vinkel på taket
Papptak med sedum


Hoppas nån kan hjälpa till.
 
Jag misstänker att 45x195 C 24 är för klent för den uppgiften. Jag skulle välja limträ. Då kan du dessutom få balkar som är 6 m långa.

Om man räknar med 2 kN/kvm i egenvikt för sedumtak kommer jag fram till en linjelast på kantbalkarna (en mer relevant beteckning tycker jag) på 7,2 kN/m. Då blir största lämpliga spännvidd (avstånd mellan stolparna) 1,8 m.
 
  • Gilla
wrang
  • Laddar…
Jag hade tom tänkt att ha 45x220 för att vara mer säker samt en regel på platten 45x120 ovanpå
 
Om du skruvlimmar (PU-lim eller liknande) symmetriskt en stående 45x220 med en liggande 45x120 får du en oerhört styv konstruktion. Den motsvarar en regel som är 45x307 mm. Den klarar ett avstånd mellan stolparna på 2,8 meter.
 
  • Gilla
wrang
  • Laddar…
Stolparna är limmade 2st 45x120mm med PU lim å skruvad med 80mm skruv cc300mm
Så skönt att höra att det funkar att ha den yttre 3:e stolpen längre in än jag funderat på.
Eller har jag missuppfattat detta


återkommer med skiss
 
En GS skiss så är det kanske lättare att förstå. Jag undrar nu vad ??? kan vara som utsick

Skiss i 3D av en person som står bredvid en delvis konstruerad byggnadsstruktur med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
GS skiss?
 
useless useless skrev:
GS skiss?
Ursäkta
Menar Google sketchup

Där ??? Är hur mycket det kan sticka ut utan att det försämrar hållfastheten
 
Det beror lite på vilket avstånd du har mellan takbjälkarna. Är c/c avståndet 1200 mm så kan du gå upp till ett utstick på 1200 mm utan problem. Samtidigt finns det skäl att vara försiktig. Även om det håller blir det kanske inte snyggt med tiden.
 
  • Gilla
wrang
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det beror lite på vilket avstånd du har mellan takbjälkarna. Är c/c avståndet 1200 mm så kan du gå upp till ett utstick på 1200 mm utan problem. Samtidigt finns det skäl att vara försiktig. Även om det håller blir det kanske inte snyggt med tiden.
Hade nog tänkt mig c/c 600 då carporten blir 6000mm
 
Vad hade du tänkt dig för storlek på utsticket?
 
J justusandersson skrev:
Vad hade du tänkt dig för storlek på utsticket?
Storlek?
Samma som hammarbandet eller menar du längd utanför stolpen?
Det är just detta jag skulle vilja ha hjälp med.
Så hur många xxxx mm kan hammarbandet sticka ut utanför 3:e stolpen.

Om 45x220 klarar tex 1500mm??
 
Jag har inga exakta mått att ge dig, men om du kan tänka dig en diagonal snedsträva en bit upp, så kan man öka den utskjutande längden.
 
Det är inte bara en fråga om byggnadsstatik utan även en stabilitetsfråga. Ett hörn i luften på en utomhuskonstruktion där en kantbalk träffar en takbalk kan med tiden få för sig att gå egna vägar. Dessutom är inte stolpkonstruktioner som en carport stabila utan väggpartier eller diagonaler av olika slag. Jag föreslår därför att du visar en bild på hur du tänkt dig konstruktionen i sin helhet.
 
  • Gilla
snoooze och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag har inga exakta mått att ge dig, men om du kan tänka dig en diagonal snedsträva en bit upp, så kan man öka den utskjutande längden.
Absolut om det blir bättre med snesträva
Ska skissa upp allt i 3D så ser man ev lättare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.