När blev det en ren tvättstuga? Var det i samband med renoveringen?
Nu har jag inte koll på om det var krav på tätskikt på golvet i en tvättstuga på 90-talet.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad spelar det för roll om försäkringen gäller eller inte? Åldersavskrivningen gör väl att ersättningen blir noll kronor iallafall?
Jag vet inte därför frågar jag er. För åldersavdrag gäller väll bara inredning och klinker, jag tänkte mer om en vattenskada upptäcks vid golvbrunnen när man renoverar för de ska väl egentligen täckas av försäkringen men enligt dem inte kommer göra detta pga brunnen. Nu är de ju en enplansvilla så de är ju betong under. Så då borde de inte bli mer dyrt än vad de skulle kosta och renovera hela tvättstugan, då de inte borde kunna bli vattenskador under klinker?
 
Demmpa Demmpa skrev:
När blev det en ren tvättstuga? Var det i samband med renoveringen?
Nu har jag inte koll på om det var krav på tätskikt på golvet i en tvättstuga på 90-talet.
Ja precis och de gjordes 94-97
 
Du skrev tidigare om att det inte syns om det finns någon klämring pga att det är ”betong” runt kanten på golvbrunnen.
Du skriver även att det är klinkers på golvet.

Är den gamla golvmattan som var i det tidigare badrummet utriven eller har dom klinkat direkt på gamla golvmattan?

Finns det något nytt tätskikt under fästmassan för klinkern?


Du behöver ta reda på hur reglerna för tätskikt i tvättstuga såg ut under tidsperioden 94-97 för att veta om det är något fel eller inte.


Men som tidigare skrivits, om det är ren betong i golvet så finns det inget som kan ta skada om golvbrunnen läcker lite. Det som kan hända är att den eventuella gamla golvmattan börjar mögla.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Det finns inget olagligt här.
 
  • Gilla
koppla och 4 till
  • Laddar…
Så länge vattnet försvinner ner är det inga problem. Det är först när vattnet står kvar, och svämmar över ut på golvet för att sedan sjunka sakta bort, då är det tid för en spolbil.
I mitt hus med gjutjärnsbrunnar från 1961 är det gjort kanske 2-3 ggr. Inga problem.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
H
Sen renovera är inte så dyrt heller. Haft in en firma som ska renovera ett badrum åt mig.
Ca 3,5 kvm stort.
Jag river ned allt, sätter nya skivor.
Sen kommer dom och spacklar väggar och golv.
Nu sätter vi mattor i badrummet.
18400 ska de ha för jobbet med allt material.
Då är inte rot avdraget då jag inte får rot avdrag.
 
  • Gilla
KeyserS
  • Laddar…
25 år gammal tvättstuga på betongplatta är inte så mycket att orda om även med gjutjärnsbrunn, använd den så länge ni har lust och renovera när det passar er. När är huset byggt, för med golvbrunn i gjutjärn så har du säkert gjutjärn även i resterande avloppsdel, eller hur mycket byttes vid renovering av badrum?
Är du osäker ska du ta ut någon kunnig person på plats för undersökning och beskriver lämplig åtgärd idag eller om något behöver göras. Ta inte illa upp, men utifrån vad du skriver blandar du olika saker och saknar grundläggande kunskap utifrån citat "så jag antar att de är betong under".;)
 
Jag satte in en ny gjutjärnsbrunn i mitt uthus förra veckan. Föredrar att inte ha plastbrunn där man "arbetar". Gjutjärnsbrunnar håller länge, mycket länge.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
När är huset byggt, för med golvbrunn i gjutjärn så har du säkert gjutjärn även i resterande avloppsdel,
Inte säkert, alla fyra golvbrunnarna som monterades när huset byggdes var gjutjärn, men inte ett enda gjutjärnsrör på hela fastigheten. Vårt hus är byggt 69/70.
 
G guggen skrev:
Jag satte in en ny gjutjärnsbrunn i mitt uthus förra veckan. Föredrar att inte ha plastbrunn där man "arbetar". Gjutjärnsbrunnar håller länge, mycket länge.
Finns rostfritt stål också.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.