Hej?
Har just haft en solcells säljare hemma som skulle räkna på solceller på taket, det slutade med att han skulle offers en 40 panels 12,4kW anläggning på mark i stället. Vi har en takkupa och träd på berget bakom som skulle skugga för mycket. Kostnaden skulle bli lite lägre än 22 paneler 6,6 kW på taket.

Jag skulle dessutom kunna bygga stativet själv och skära ner kostnaden mer, vågar inte upp på taket själv så där är eget arbete uteslutet.

Började fundera om jordskruvar kunde vara lämpliga att använda i vår lera. De verkar vara betydligt lättare att montera än att gräva ner en plint. Min farhåga är om de klarar lyftkrafter lika bra? Det blir lite vindfång i 20 paneler i var rad (1,6x1 st) vinklade 30 grader. Hade tänkt två bärlinor på 20 m i jordskruvar av olika längd. Vet bara inte vilka lyftkrafter det blir och vad de skruven klarar. Någon som vet hur många skruvar var bärlina skulle kunna behöva?
 
Vind- och snölaster för ett markstativ kan ju den solcellsfirman som vill sälja dig en anläggning göra beräkning på. Det gör ju den firman även om du lägger panelerna på taket.

För stora kommerciella solcellsanläggningar på mark, har jag sett att de använder en slags maskin(litet traktor) som skruvar ner jordskruvar i marken. Det är väl för att det ska gå snabbt. Att anlita en firma med sådan maskin för en liten solcellsanläggning på markstativ, är nog tokdyrt.

Att gräva ner plintar i marken och gjuta vid plintarna är säkert mycket arbetskrävande och tråkigt jobb. När de väl är på plats börjar det trevliga arbetet.

Du kan alltid be den solcellsfirman att lämna anbud på solcellsanläggningen med markstativ och be att få specificerat. Då ser du hur markstativet ser ut och om det passar din markbeskaffenhet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alltégammalt och 1 till
  • Laddar…
Finns ett koncept som heter " sluta gräv " Då kör man ner markskruvar med en handhållen maskin.
Vet inte vad det kostar, men det verkar gå fort och ingen åverkan på tomten.
Googla på "sluta gräv".
 
Måste vara billigare att hyra en minigrävare en kväll, och gräva plintar..

Jag står faktiskt i samma tankar, har paneler på hus och garage, men garaget är inget bra läge, samt att vi ska bygga komplementbostad, och husvagnen skulle haft ett väderskydd..

Så, kanske skulle bygga en rejäl markanläggning som även är väderskydd för husvagnen..
 
En fackverkskonstruktion av tryckade reglar och solpaneler monterade på plintar med ställning framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solpaneler installerade på en fackverkskonstruktion av tryckade reglar vid ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här gjorde jag. Köpte färdiga plintar och byggde en fackverkskonstruktion av tryckade reglar. Klarade stormen för några månader sen galant:D:D
 
  • Gilla
Robert Kooijman och 14 till
  • Laddar…
Men då hade du mycket jobb med att gräva ner färdig-plintarna och gjuta fast dem. Eller hur har du förankrat konstruktionen i marken? Med båtankare? Ligger panelerna bara löst på reglarna, några panelklämmor syns inte?

Hur tänker du ordna skydd så ingen kommer till skada pga hög likspänning. Du har där bakom panelerna uppåt 1000 Volt spänning. Barn och vuxna klåfingriga kan drabbas av elschock. Staket runt och varningsskyltar?
När tjuven ska stjäla dina paneler kan han också drabbas av elschock och kräva dig på skadestånd.
 
Redigerat:
Dom färdiga plintarna har en speciell utformning som gör att dom klarar uppåtlaster. Dom är liksom kilformade. Sen dessutom har jag förankrat ställningen i berget bakom. Panelerna sitter fast med vinkelbeslag. Återkommer med bild inom det snaraste.
 
  • Gilla
Petter Forsen och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Men då hade du mycket jobb med att gräva ner färdig-plintarna och gjuta fast dem. Eller hur har du förankrat konstruktionen i marken? Med båtankare? Ligger panelerna bara löst på reglarna, några panelklämmor syns inte?

Hur tänker du ordna skydd så ingen kommer till skada pga hög likspänning. Du har där bakom panelerna uppåt 1000 Volt spänning. Barn och vuxna klåfingriga kan drabbas av elschock. Staket runt och varningsskyltar?
När tjuven ska stjäla dina paneler kan han också drabbas av elschock och kräva dig på skadestånd.
Vem ska komma in bakom där? Och på hans tomt, annars skulle jag noga säga, skyll dig själv, måste ha verktyg eller nåt annat för att komma åt spänning, absolut ingen fara..

Men snyggt bygge! Och bra tomt till detta, helt klart!
 
S Självbyggaren skrev:
[bild] [bild]Så här gjorde jag. Köpte färdiga plintar och byggde en fackverkskonstruktion av tryckade reglar. Klarade stormen för några månader sen galant:D:D
Riktigt nice, lägg gärna upp en tråd här om ditt bygge, det skulle nog vara uppskattat av många här på forumet.
 
P Petter Forsen skrev:
Hej?
Har just haft en solcells säljare hemma som skulle räkna på solceller på taket, det slutade med att han skulle offers en 40 panels 12,4kW anläggning på mark i stället. Vi har en takkupa och träd på berget bakom som skulle skugga för mycket. Kostnaden skulle bli lite lägre än 22 paneler 6,6 kW på taket.

Jag skulle dessutom kunna bygga stativet själv och skära ner kostnaden mer, vågar inte upp på taket själv så där är eget arbete uteslutet.

Började fundera om jordskruvar kunde vara lämpliga att använda i vår lera. De verkar vara betydligt lättare att montera än att gräva ner en plint. Min farhåga är om de klarar lyftkrafter lika bra? Det blir lite vindfång i 20 paneler i var rad (1,6x1 st) vinklade 30 grader. Hade tänkt två bärlinor på 20 m i jordskruvar av olika längd. Vet bara inte vilka lyftkrafter det blir och vad de skruven klarar. Någon som vet hur många skruvar var bärlina skulle kunna behöva?

Hej! TÄNK PÅ att du får bidrag för solceller en gång per BYGGNAD om de placeras på tak, allternativt en gång per FASTIGHET man placerar dem på mark :))

Peace ☮
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ovdimus Ovdimus skrev:
Hej! TÄNK PÅ att du får bidrag för solceller en gång per BYGGNAD om de placeras på tak, allternativt en gång per FASTIGHET man placerar dem på mark :))

Peace ☮
Ovdimus Ovdimus skrev:
Hej! TÄNK PÅ att du får bidrag för solceller en gång per BYGGNAD om de placeras på tak, allternativt en gång per FASTIGHET man placerar dem på mark :))

Peace ☮
Ovdimus Ovdimus skrev:
Hej! TÄNK PÅ att du får bidrag för solceller en gång per BYGGNAD om de placeras på tak, allternativt en gång per FASTIGHET man placerar dem på mark :))

Peace ☮
Förstod jag det rätt om man har flera byggnader så kan man söka en gång till vid senare tillfälle?
Och en gång om man plascerar det på marken?
Kan man alltså få bidraget för alla byggnader och mark instalation samtidigt?
 
P Petter Forsen skrev:
Förstod jag det rätt om man har flera byggnader så kan man söka en gång till vid senare tillfälle?
Och en gång om man plascerar det på marken?
Kan man alltså få bidraget för alla byggnader och mark instalation samtidigt?
Stämmer, på första frågan.
Stämmer på andra frågan.

vet ej om du får räkna byggnader och mark som en installation. Men det borde du om du lägger ansökan som en installation. Men det är upp till handläggaren
 
Fick inte sålt in det hos regeringen hemma trotts den tekninska och ekonomiska fördelen, det blir på taket i stället 6,6 kW till nästan samma kostnad som 12,4 kW.
Argumentet var att det skulle bli fult.
 
P Petter Forsen skrev:
Fick inte sålt in det hos regeringen hemma trotts den tekninska och ekonomiska fördelen, det blir på taket i stället 6,6 kW till nästan samma kostnad som 12,4 kW.
Argumentet var att det skulle bli fult.
Hur många paneler skall du sätta?
 
Han skrev 22 i första inlägget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.