Jag var och köpte ett nytt batteri till HQ 308 årsmodell 2014. Köpte ett original batteri och såg att dom ändrat kapacitet på det till
18,5 V / 2,1 ah / 38,85 Wh (18v,1,6ah,28,8wh)
Har jag fått rätt batteri? Har hört att om man köper ej original batteri så är dom oftast på 2,5 ah och då kan maskinen ta skada.
 
Jämför artikelnummer på batterierna. Är det original så ska det funka utan problem.
Det hade ju inte varit smart av Husqvarna att kränga batterier som knäcker klipparnas elektronik.
 
Den sista siffran är en 2:a. istället för 1:a.
Antagligen en uppdatering eller så gav säljaren mig fel. Ville kolla här innan jag trycker i det.
 
Tror inte dem siffrorna stämmer. Är det samma antal celler och samma batterikemi så ligger de också på samma spänning. Dvs 18 eller 18,5 är orelevant. Skulle det varit en cell mer så skulle det stått runt 1,2v mer för nimh eller 3,7v för litium
Och att de har mer kapacitet innebär enbart att det i detta fallet att det tar lite längre tid att ladda och att klippare kan klippa lite längre.
 
Bara spänningen är rätt, men vill inte ha ett mindre batteri, snarare större..
 
De nya original 2,1Ah batteriet har art.nr 5865762-01 (Det hade åtminstånde det ifjol när jag bytte.) Kanske är det 5895861-01 i år? & är bara att plugga in, ladda & köra vidare med. Det är samma till alla HQ 105/305/308, Gardena R40/50/70/80LI, Flymo 1200R, McCulloch 1000R m.fl.

Att det är högre kapacitet (Ah) förstör inte klipparen. Det är ju klipparen själv som bestämmer hur mycket ström den vill dra ut ur batteriet. Så högre kapacitet ger bara längre klipptid. Spänningen (V) är "standardiserad" till 3.7V för cellerna. 5x3,7=18,5V.

Vill man nollställa laddcykelräknaren, så måste man tyvärr till en verkstad för att fixa det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.