Behöver en utomhuskran. Enda lösningen är en PEM-slang i mark, dragen upp på vägg med en PRK och tappkran. Inget komplicerat med det, MEN slangen är så gräsligt ful. Hur skyddar/döljer man bäst o enklast? Vanligt förzinkat kabelskydd? Det är bara en meter slang som ska döljas.
 
Kabelskydd eller några tryckta bräder, bara välja
 
Kan det vara ett alternativ att måla in den i samma kulör som fasaden?
 
Svårt att få färg att fästa på plast och den kommer säkert att flagna snabbt
 
N Nisse Hult64 skrev:
Behöver en utomhuskran. Enda lösningen är en PEM-slang i mark, dragen upp på vägg med en PRK och tappkran. Inget komplicerat med det, MEN slangen är så gräsligt ful. Hur skyddar/döljer man bäst o enklast? Vanligt förzinkat kabelskydd? Det är bara en meter slang som ska döljas.
Hej!

Hur gick det med din installation? Har exakt samma funderingar som du (hade).

”Utloppet” från kranen går normalt sätt i en vinkel ut från huset och vill man då dra PEM-slangen längs med väggen så blir det ju en ganska trist böj på slangen i dragningen från den raka kopplingen (rak PRK exempelvis) in till husväggen.

Skulle vara intressant att veta om du fick till det på ett tjusigt sätt. Bilder?

Som skydd tänkte jag att man kanske kunde använda ett galvaniserat kabelskydd för elinstallation likt detta (dock behöver skyddet vars djupare än 15 mm för att min PEM 25 ska få plats):
Galvaniserat U-profil kabelskydd för väggmontage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.bauhaus.se/u-profil-schneider-galvaniserad-1m

Lite trist är det ju förvisso att behöva sätta fast skyddet med skruvar i tegelväggen, men vad göra?
 
Redigerat:
P PFA skrev:
Hej!

Hur gick det med din installation? Har exakt samma funderingar som du (hade).

”Utloppet” från kranen går normalt sätt i en vinkel ut från huset och vill man då dra PEM-slangen längs med väggen så blir det ju en ganska trist böj på slangen i dragningen från den raka kopplingen (rak PRK exempelvis) in till husväggen.

Skulle vara intressant att veta om du fick till det på ett tjusigt sätt. Bilder?

Som skydd tänkte jag att man kanske kunde använda ett galvaniserat kabelskydd för elinstallation likt detta (dock behöver skyddet vars djupare än 15 mm för att min PEM 25 ska få plats):
[bild][länk]

Lite trist är det ju förvisso att behöva sätta fast skyddet med skruvar i tegelväggen, men vad göra?
Fick du tag på något skydd? Ska också dra upp mitt sommarvatten på en träfasad och söker liknande skydd som på bilden.
 
Jag avslutade med galvade rör istället:
uhFtautidC8mbpzmNyE-4fbyUfHxKiXIAXw546DJmzp-m17QNEZlfBWs2pq2E4URK1Qmkqv-TLmYARmt1Oqx_z9EtRtibIdZX_sbK7mRUyK6ecuwkWsSlJwOH2e-8OGoJC72sIClBUf7ZKIaPayxjdGtpWJsJw0Emfz2ol24491Dnz_WfRLiV8OSXYXN0xxwolIe7t_0zoUEeZEAxBoFQmAGobA9kvAVrThNw_QV9GdEijAG85pEeZZlEZQWFHtqDcd3tjEaQLdT4aOczN_Xi7eAv3WHYLgJAnJParwJ8Q_M0u48rUVKMeZDg8ZpKWFg1cAd9iAfmWxH0r3eRApINfUw1NUFIjk8lYd9JRDEs5qBCnoPaAqq4ZhetJWzU_36n1oz18UaCmCOc2aW0OS0g7MHZoMfHgNG71AezgRZg6URxmOEfJfDjGPHNWxWFuxAhJsJAmhD3nkM2JWsyTrCqt9az3QOUZDgdbIWxiiPYL_OBovV0VZJRrMmSoe6ywgwhSI5iJCBnwvK6d7mgwpqfK0FwyKVzxO_VwZAlAZ5uXjV_vWwQxnghkftskshj-S1VYPt_RYFK59nXMqroVr9HTWfOH7n17cLLDKHl-MQOQzL7F-4riQqOfoWRPgWoPg5H5NFypMQLiigcyRO3GDSF5wkQs2eRNh_Dl2QLzUDrImc7_kH6kJ_rXVxXXtCgu8T-ZLZx0rVwtLvbozp1PJ00iMfeg=w727-h969-no
Yp3fa6-yBymLI8jTIkOwqNEwXiuVq3PxYNx1kktsla6zwafG9PSmzY9_k_HOM4NOZvs5e-DYpn1_JBFD1zcpQibMGVwUmIgu3k-l7rTl2cySGej0LhxlArorH7eC_DAPHrZc5l7sGJoVvAhiSWCoe10wnh5oqhxSuuAGRu2oRLG1r3KgEzwLQiGoqiDiGMqE8hyw76MImh1UAEB2ThOTfhG-f4al_9Eve-gBHq4v5s6NrzCberu2tNKX_deDFnIp7vi48gpBokSZ_3ZdTz1lXnOiiDzw2YoV-F8cFk-yb_zB1-N-n48-lur1GAD39ANgVjOgY9cR_rOkZCoV59moDU7rLnFfXlmy1-swGOv5rtDEjQeuXypEcCGf_IP2uuk6rRWzBtnYydnzyRvZZG3cv2vKONePKWCUPq2u08Tc-20UwULQX1CiE6JaVDa1-C1qetu2y3--jtwGn3dr8o3fT5mPf6AjEuoJJmyqLjcyCgODGRlgmUb8YbFAE7ohd0bwP5BLd41_ICtmOmiy4GMOJpRYZV-aG6gKNVVTk9pSCOm4dgbQ6Eo-zgpgtEpJFfMWSjEA47dFItJGo4yX8ardAtYSjMcSQYGdjqMZf0KXpDVgQwLpjVu7kdTdx2dnHo151P5quvv-7kuHwrZlgACFPYAuLqO7pmitLckm_1kKKHeUn5j8Xw7qBeNeawpqVmyqanNh73Eq5RUuWUotCOhYY197Kg=w727-h969-no
 
  • Gilla
Schwen92 och 2 till
  • Laddar…
nästan ovidkommande.. men tänk på att den modellen på kran lämnas bäst halvöppen på vintern.
Om de finns vatten i kranen och den stängs så är risken stor att den sprängs på sidan...

Edit:
 
Redigerat:
A Alexn72 skrev:
nästan ovidkommande.. men tänk på att den modellen på kran lämnas bäst helt öppen på vintern.
Om de finns vatten i kranen och den stängs så är risken stor att den sprängs på sidan...
Det är en bra varning, jag har sju kranar av denna modell, och en frös sönder i vintras.
 
Nej, kulventiler ska stå halvöppna. Man vill varken ha instängt vatten i kulan eller utanför.
 
  • Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Killen på rinkabyrör sa när jag köpte en ny är att hans rekommendation är att skruva av dem helt ;)
Annars så finns ju varianter med krankägla om man hellre vill ha det.
 
Ronny Ronnski Pettersson Ronny Ronnski Pettersson skrev:
Fick du tag på något skydd? Ska också dra upp mitt sommarvatten på en träfasad och söker liknande skydd som på bilden.
Jag har tyvärr inte kommit så långt, för mycket annat kom i vägen :)

Elektrikern har dolt kablarna på tegelfasaden med ett sådant här U-format kabelskydd. Kan kanske fungera?
 
  • U-format kabelskydd monterat längs en tegelfasad, döljer elektriska kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • U-format kabelskydd monterat längs med tegelfasad, mätt med en linjal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PFA
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är en bra varning, jag har sju kranar av denna modell, och en frös sönder i vintras
Dom ska stå helt öppna och helst ska det vara utan vatten i hela kopplingen och rör ner under mark, dränering av rören är bra på lägsta punkten av slangar/rör.
 
Nej, det ska de inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.