hej på er,
Jag har just skaffat mig en robotgräsklippare, Gardena Sileno Life 1000.
Så nu är det ”bara” att lägga ut begränsningslina och guidelina och då skulle jag behöva lite tips.
Jag har en trädgård med lite rabatter och buskage och då blir det på flera ställen smala passager, den smalaste är 80 cm, någon 1,5 m osv. På bilden som jag bifogar har jag gjort en hyfsat skalenlig bild över trädgården där jag ritat in ett önskeläge på begränsningslinjen samt förslag på guidelina och station. Tomten är på knappt 900 m2 men stor del tas upp av hus, garage, buskage etc.
Skulle vara mycket tacksam för kommentar till mitt förslag. Kanske måste jag klippa vissa delar för hand men helst allt med roboten , vidga någon passage etc.
Mycket tacksam för tips !!!
 
  • Handritad skiss av en trädgård med förslag på placering för begränsnings- och guidelinjer för robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Första tipset är att planera om trädgården något och eliminera alla smala smala tarmar. De bäddar för problem.

Andra tipset är att låta klipparen köra över hela gången mot entrén.

Tredje tipset är att dra guidekabeln hela vägen till framsidan.
 
  • Gilla
golfgreen och 1 till
  • Laddar…
K Kapten Bölja skrev:
hej på er,
Jag har just skaffat mig en robotgräsklippare, Gardena Sileno Life 1000.
Så nu är det ”bara” att lägga ut begränsningslina och guidelina och då skulle jag behöva lite tips.
Jag har en trädgård med lite rabatter och buskage och då blir det på flera ställen smala passager, den smalaste är 80 cm, någon 1,5 m osv. På bilden som jag bifogar har jag gjort en hyfsat skalenlig bild över trädgården där jag ritat in ett önskeläge på begränsningslinjen samt förslag på guidelina och station. Tomten är på knappt 900 m2 men stor del tas upp av hus, garage, buskage etc.
Skulle vara mycket tacksam för kommentar till mitt förslag. Kanske måste jag klippa vissa delar för hand men helst allt med roboten , vidga någon passage etc.
Mycket tacksam för tips !!!
Av erfarenhet skulle jag skippa alla små smala gångar till höger i trädgården. Kör trimmer där istället, tror det kan böka till det för klipparen.
 
Inte så förvånad över kommentarerna, roboten får nog problem med ”tarmarna” .
Gjorde ett alternativ som i och för sig ger mer manuellt arbete men å andra sidan fungerar det säkert mycket bättre. På sikt kan jag förändra trädgården men känns som ett lite större åtagande.
Bifogat nytt förslag. Tacksam för återkoppling både vad gäller avgränsningslinan men även ändrad dragning av guidelinan samt hur smala passager man kan ha utan att få problem.
 
  • Handritad skiss av trädgårdsplan med avgränsnings- och guidelinjer för robotklippare, inklusive måttsättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Björkarna behöver ingen slinga om det inte finns en rabatt runt stammarna.
Smalast passage är ca 60 cm, men bättre om du kan få den bredare än 150 cm, för att få mindre problem.
 
  • Gilla
Kapten Bölja
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Björkarna behöver ingen slinga om det inte finns en rabatt runt stammarna.
Smalast passage är ca 60 cm, men bättre om du kan få den bredare än 150 cm, för att få mindre problem.
Anledningen till att jag drar lina runt björkarna är att det lutar upp mot dom oC då känns det som risk att roboten går in i rotdelar som är i marknivå. Tack för info ang passagebredd. Köpte ju robot för att slippa manuellt, hade inte tänkt att ha två gräsklippare :)
 
Du kan alltid testa utan slinga runt björkarna. Fungerar det är det ingen idé att ha en slinga där. Får du problem, skarvar du in en slinga som du ritat. Många gånger går det att stoppa klipparen med rundstavar som du slår ner runt buske/träd som roboten skall undvika. Räcker med så många så den inte kommer emellan pinnarna.
 
  • Gilla
Kapten Bölja
  • Laddar…
Jag tycker inte att du behöver gå så långt som till alternativ två, nåt sånt här borde räcka.
Skiss av en trädgårdsplan med markerade stigar, rabatter och sittområden, överstrukna delar med rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
golfgreen och 1 till
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Du kan alltid testa utan slinga runt björkarna. Fungerar det är det ingen idé att ha en slinga där. Får du problem, skarvar du in en slinga som du ritat. Många gånger går det att stoppa klipparen med rundstavar som du slår ner runt buske/träd som roboten skall undvika. Räcker med så många så den inte kommer emellan pinnarna.
Tipset om rundstavarna kändes som en enkel och bra tips, aldrig hört idén tidigare
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker inte att du behöver gå så långt som till alternativ två, nåt sånt här borde räcka.
[bild]
Tack för återkopplingen till det första alternativet som givetvis är ett önskeläge. Tror jag satsar på det du beskriver ev att jag tar en funderare på om jag kan bredda någon av passagerna.
En annan fråga, vad använder du för verktyg när du ritar den blå linjen?
 
:crysmile: Kör billigast möjliga lösning: Draw editor. Typ som MS Paint fast för iphone.
 
  • Gilla
Kapten Bölja
  • Laddar…
K Kapten Bölja skrev:
Anledningen till att jag drar lina runt björkarna är att det lutar upp mot dom oC då känns det som risk att roboten går in i rotdelar som är i marknivå...
Ett alternativ här kan vara att fylla på med jord och så nytt gräs så de ytliga rötterna inte längre sticker fram. Under tiden gräset etablerar sig använder du antingen någon tillfällig avgränsning (med pinnar nedslagna i marken, blomstöd eller plankor... finns många alternativ om du söker på detta) eller så lägger du begränsningskabeln i en slinga för att sen ta bort den/ minska ned omfånget.
 
  • Gilla
Kapten Bölja
  • Laddar…
Lägg slinga runt träd mm, finns ingen anledning att klipparen ska fara in i hinder och på sikt skada karossen när elektroniken kan ta hand om det.
 
  • Gilla
seerikand och 2 till
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
skada karossen
Husqvarna har en stötupptagande kaross, så det är inget i maskinen som skadas när klipparen kör emot något.
Det skakar betydligt mer när den tar sig fram på ojämna gräsmattor.
 
thomas33 thomas33 skrev:
Husqvarna har en stötupptagande kaross, så det är inget i maskinen som skadas när klipparen kör emot något.
Det skakar betydligt mer när den tar sig fram på ojämna gräsmattor.
Där har vi skilda åsikter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.