planlösning 1 eller 2 - något annat förslag?

  • 1

    0 Röster 0,0%
  • 2

    0 Röster 0,0%
  • något annat

    2 Röster 100,0%
  • Antal röster
    2
Hej!

Jag och min fru har precis köpt en lägenhet och kommer att göra en totalrenovering. Innan vi sätter igång behöver vi input så att planlösningen blir smart, lätt att missa lösningar när man redan byggt en bild.

Önskemål:

Stort badrum ink badkar
Möjlighet att göra om trean till en fyra
Platsbyggda garderober

Tar gärna emot tips och tankar :)
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Är det tillräckligt tyst på gatan för att ha sovrum på den sidan?
Kontrollerat med föreningen vilka väggar som är bärande och var det går stammar (man kan inte lita på mäklarritningar)?

Om ni ska dela ett av rummen mot gatan för att få två sovrum så bör ni nog göra det med vardagsrummet. Matsalen är så pass liten att de två rummen där blir väldigt små och svårmöblerade.

Ibland går det att flytta köket till vardagsrummet för att få ett kombinerat kök-vardagsrum och så använda köket som sovrum. Det kräver att man ändrar ventilationen i lägenheten och därmed föreningens tillstånd samt bygglov eller bygganmälan.

En toalett kräver rätt mycket fritt utrymme på sidorna och framför den för att det ska gå att använda den och städa runt/bakom den. Det ser lite väl trångt ut i dina ritningar.

P.S. Ladda gärna upp bilder direkt till forumet i stället för att klistra in dem i ett dokument som gör det besvärligare att se dem.
 
Tycker man ska tänka efter innan man flyttar kök, många gånger förloras den gamla charmen och den historiska kopplingen. Går det inte att behålla som det är och bara försöka förstora badrummet? En tanke kan också vara ringa på hos grannarna med samma original planlösning och se hur de har gjort... Är det äkta trägolv, lägg några tusen extra på att fixa friser etc om ni flyttar en vägg. Tycker det ser för jäkligt ut när man ser på golvet att det är ombyggt. Än värre är väl när man lägger laminatgolv eller fuskparkett i en sån gammal våning...

Ett alternativ är att behålla matsal som matsal och kombinerat vardagsrum, dela nuvarande vardagsrum med en temporär vägg som går återställa när man vill ha en rymlig trea. Vardagsrummet har ju redan två dörrar. Blir smala rum, men funkar som barnrum.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gammelnörden och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Är det tillräckligt tyst på gatan för att ha sovrum på den sidan?
Kontrollerat med föreningen vilka väggar som är bärande och var det går stammar (man kan inte lita på mäklarritningar)?

Om ni ska dela ett av rummen mot gatan för att få två sovrum så bör ni nog göra det med vardagsrummet. Matsalen är så pass liten att de två rummen där blir väldigt små och svårmöblerade.

Ibland går det att flytta köket till vardagsrummet för att få ett kombinerat kök-vardagsrum och så använda köket som sovrum. Det kräver att man ändrar ventilationen i lägenheten och därmed föreningens tillstånd samt bygglov eller bygganmälan.

En toalett kräver rätt mycket fritt utrymme på sidorna och framför den för att det ska gå att använda den och städa runt/bakom den. Det ser lite väl trångt ut i dina ritningar.

P.S. Ladda gärna upp bilder direkt till forumet i stället för att klistra in dem i ett dokument som gör det besvärligare att se dem.
Tjena,

Tyst mot gatan så det är inga problmem.
Har koll på väggarna så det går att göra enlig dem förslagen jag har tagit fram
Stämmer att sovrummen blir rätt så små men vardagsrummet är väldigt fint och elegant så man vill gärna inte klippa det rummet.

Tack för input!
 
J JohanLun skrev:
Tycker man ska tänka efter innan man flyttar kök, många gånger förloras den gamla charmen och den historiska kopplingen. Går det inte att behålla som det är och bara försöka förstora badrummet? En tanke kan också vara ringa på hos grannarna med samma original planlösning och se hur de har gjort... Är det äkta trägolv, lägg några tusen extra på att fixa friser etc om ni flyttar en vägg. Tycker det ser för jäkligt ut när man ser på golvet att det är ombyggt. Än värre är väl när man lägger laminatgolv eller fuskparkett i en sån gammal våning...

Ett alternativ är att behålla matsal som matsal och kombinerat vardagsrum, dela nuvarande vardagsrum med en temporär vägg som går återställa när man vill ha en rymlig trea. Vardagsrummet har ju redan två dörrar. Blir smala rum, men funkar som barnrum.
Yes, det jag siktar på. Tror det blir en bra lösning. Ska även kolla hur grannen ovan gjort. hoppas bara att badrummet blir tillräckligt stort!
 
Gammelnörden
Mitt förslag är att ta tillvara hallens fina form, istället för att förstöra den, genom att spegla motstående väggs form. Jag har utgått från ritningens angivna mått i mitt förslag.
Planritning av en hall med måttangivelser, möbleringsförslag som speglar den motstående väggens form.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Mitt förslag är att ta tillvara hallens fina form, istället för att förstöra den, genom att spegla motstående väggs form. Jag har utgått från ritningens angivna mått i mitt förslag.
[bild]
Wow, tusen tack för en riktigt bra set-up!

Hallen är som du säger väldigt charmig så går det att lösa på ett bättre sätt är det super.
Smart med uppdelningen av rummen så att de blir relativt rymliga.

Tyvärr måste vi installera en kvarn toa i det lilla badrummet, hoppas att det funkar med måtten ändå. Idag finns bara en dush och handfat där.

Klipper in några bilder på hur det ser ut idag.

Charmig hall med klassisk inredning, spegel, byrå och bokhylla, som leder in till ett angränsande vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett litet badrum med toalett och handfat, samt en hall med charmig grön tapet, tavlor och möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Charmig hall med bokhyllor, bord, stolar och orientaliska mattor framför ljust fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Charmig inredd hall med bord och stolar, spegel, fönster och dekorativa föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Charmig och ljus köksinteriör med vitt kakel och röda väggar, matbord och balkongdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Charmig hall med bokhyllor, tavlor, möbler och en ljus matta på ett mörkt trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
Gammelnörden och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.