T
Hej, jag har fundering. Jag har skaffat ett konto på Ahlsells och sprang in köpte en del till avloppet, smidigt då det ligger nära där jag bor.

Priset för denna del är 180 kr på Rinkaby Rör samt 199 kr på Bauhaus, inkl moms.

Hur är det då möjligt att Ahlsells listpris är 419 kr exkl moms, 523 inkl moms? Sen ger dom mig en rabatt på 56%, vilket ger att mitt pris hamnar på 228 kr.

Rabatten är alltså helt oförhandlad och jag är en ny kund som aldrig handlat på Ahlsell någonsin.

Sker detta för att hantverkarna ska ha ett "officellt pris" de ska kunna visa sina kunder, har hört att visa kör att dom delar på rabetten med kunden?

Varför vill Ahlsells ha listpriser som är 290% högre än Rinkaby Rör?
 
  • Gilla
  • Arg
Mattias00 och 14 till
  • Laddar…
Det är precis som du säger.
56% är ironiskt nog ganska lågt för att vara Ahlsell. Inte ovanligt med >90% rabatt på produkter.
 
  • Gilla
  • Arg
Niklasjac och 14 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Det är på helt kommersiella grunder där avsikten är att lura dig att vara trogen kund genom stora rabatter. Det finns inga som helst skäl att misstänka att Ahlsells gör det för att underlätta för hantverkarna att blåsa sina kunder – och på så vis bli trogna kunder hos Ahlsells.

Noll skäl att tro det. Inga. Cirkulera, det finns inget att se här.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Fartland och 97 till
  • Laddar…
T
Det var det dummaste jag hört. Det tog 30 sekunder att hitta 2 billigare leverantörer. Men i din värld kanske Ahlsells kunder antingen är väldigt lata eller pantade, eller i allafall de trogna kunderna för alla andra lär ju ha gått till annan leverantör?!
 
  • Gilla
uuu och 1 till
  • Laddar…
Alla Ahlsells kunder har individuella rabatter på varorna de säljer och "kick back" vid året slut om du handlar mycket.
Det har varit en hel del inlägg om detta här på BH, eftersom en del hantverkare utgår från Ahlsells prislista och ger kunderna tex 20% rabatt för att ge intrycket av att de gör en bra deal.
 
  • Gilla
TCG och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag anar en viss ironi i tidigare inlägg.

Det är självklart så att Ahlsell tjänar på att hjälpa vissa mindre nogräknade hantverkare att blåsa kunder med orden "Jag har bra rabatter så du får 20% på listpris". Det kommer de själva aldrig erkänna såklart.

Hittills har jag haft med bra hantverkare att göra som inte försökt lura mig så. Jag tro de flesta är ok, men alltför ofta så händer detta och då och då försvaras det av vissa hantverkare med orden "den är min rabatt som jag förhandlat till mig", men som synes fick du ju rejäl rabatt direkt.
 
  • Gilla
TCG och 8 till
  • Laddar…
Hade varit intressant att läs hur Ahlsell svarar på detta.
Kan inte byggahusredaktionen skriva en artikel om det?
 
  • Gilla
  • Wow
MFreud och 46 till
  • Laddar…
K
Tror hemligheten ligger i att de du jämförde med är nätbutiker och det tar ett par dagar att få hem en pryl. Alshell ligger ofta nära i alla lite medelstora småstäder och det tar inte många sekunder för hantverkaren att hämta något han glömt eller behöver för sitt småjobb.

Sen ger han dessutom kunden 30% rabatt på listpriset oc kunden blir glad..
 
  • Gilla
per 85 och 2 till
  • Laddar…
K
Sen är en hel del hantverkare riktigt tröga - "rören du köper på rinkabyrör är tillverkade i polen medan de jag kan köpa på alshell är från Sverige och mycket bättre"

Samma fabrikat - hur skulle de annars kunna hålla lägre priser?
 
  • Gilla
Boan och 3 till
  • Laddar…
Priset man faktiskt betalar brukar inte variera särskilt mycket mellan de olika butikerna.
"List pris" och rabatter är bara till för att hantverkare skulle kunna skriva att kunden får rabatt på materialet.
Jag menar vad låter bäst:
  • 50% rabbat på listpris.
  • 100% påslag på inköpspris.
Även om båda dessa betyder samma sak så låter den första mycket bättre och kunden blir mycket nöjdare.

Dock så har det på senare tid kommit fram att det är olagligt att skriva så. Det är tydligen vilseledande... :rolleyes:
 
  • Gilla
leffe-e och 4 till
  • Laddar…
Listpriserna är inte till för att hjälpa oärliga hantverkare att blåsa sina kunder. Och grossisternas prislistor är inte till för prissättning gentemot konsument. Att de används så är fel. Anledningen till att de ser ut som de gör är för att grossisten skall på ett hanterbart sätt kunna hantera prissättning av uppemot 100000 artiklar i ett rabattavtal mot sin kund. Som grossist har du inte en rabatt på allt från en leverantör, det varierar stort från samma leverantör och olika varugrupper. Gällande Rinkaby rör så kan jag meddela att det är mycket konkurrenskraftiga priser på det mesta. I stort är det vad en VVS firma betalar hos grossist. De flesta nätshoppar handlar i princip allt från grossist. Rinkaby däremot köper en del direkt från leverantör, men också en hel del från grossist.
 
  • Gilla
soerling
  • Laddar…
När jag jämfört priser på Ahlsell så är det ett skämt att se deras prissättning på många saker.
Rinkaby Rör ligger många gånger nära Dahls priser när man jämfört med exakt samma RSK nummer.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Det har ju framkommit i några trådar här att det är inte bara rabatterna som är konstiga hos de där grossisterna. De tillämpar även olika prislistor mot olika kunder. Så en hantverkare kan ha 70% rabatt på ett pris på 500 kr, en annan kund får 80% på 650 kr, för exakt samma vara.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Just Ahlsells prislista anses i branschen vara en av de högsta. Det finns olika prislistor för olika kunder, det företag jag har insyn i har det mot vissa kunder. Det har att göra med när prisförhandlingen är gjord, i vissa fall kan det vara att kunden har en prislista som är undantagen prishöjningar under en viss tid framåt. Det förekommer Inte på det sättet forumet tycks tro. Att bara administrera ett sådant upplägg skulle vara för tidskrävande.
 
  • Gilla
darey
  • Laddar…
Japp. Jobbade ett år i byggbranschen och maken till komplexa lösningar har jag inte skådat. Det var inte ara gjort för att man skulle kunna faktturera kunderna mycket. I många fall gav uppläggen möjlighet för de lokala cheferna att blåsa "huvudkontoret".

Det är som sagt en prislista man har hos ahlsell (Vi hade närmare 90% på stora delar av sortimentet). Men som nämns så finns det även kunder till byggbolagen som har "rabattbrev".Dvs om exv Skanska bygger en fastighet så vill de ju ha sitt material så billigt som möjligt för att få ner kostnaderna (göra mer vinst).

Tyvärr förstår få kunder upplägger och det ger möjlighet för mindre trevliga bolag att blåsa sina kunder.

Sen får man många gånger se till totalkostnaden. Jag har varit med om bolag som i princip sålt materialet till inköpspris och sen fakturerat mig mer i arbete (hej ROT). Men har även varit med om företag med nästan omöjligt låga timpriser men där man i princip fakturerat ahlsells listpris på delarna.
Här gäller det ju såklart att ha en dialog och öppenhet kring vad man köper och betalar för. Före fakturan kommer.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.