Hej! Funderar på att ställa en mindre "pool" på gräsmattan (3,6m i diameter) (https://outl1.se/bestway-rund-tradgardspool) och delvis bygga in den med tryckat virke och delvis med trädgård/stödmur på sidorna.

Jag har fyllt upp tomten på ena sidan av huset med 7st lastbilar (0-90 förstärkningsmaterial) och ska ut/på med anläggningsjord/gräsmatta 30cm i sommar. Jag höjde marken även för att kunna gå högre upp med Isodrän på källarväggarna.

Har höjt ca 1m för att få rätt fall på marken bort från huset mellan mig och grannen (stort renoveringsprojekt). Jag har 50-60m ned till Ångermanälven och funderar på om det är vettigt och möjligt att pumpa upp vatten från älven? Tömma kan jag enkelt göra ut i slänten.

Poolen jag funderar på är väl en "snikmodell" som jag länkar till ovan. Är det värt att ta hem två lastbilar till för att få ut höjningen än mer (kunna gå runt halva poolen med stödmur eller är det bättre att strunta i pool? Fick bara en hastig idé och tänkte jag slänger upp en fråga här :)

Lastbil tömmer grus för markförstärkning nära ett hus med terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt från ett fönster med inomhusväxter och Ångermanälven i bakgrunden under solnedgången.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus med nyuppfylld tomt nära en sjö, potentiell plats för en rund pool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det lär inte vara några problem, uppfordringshöjden ser inte ut att vara mer än 10-20 meter. Bygg ett litet pumphus nere vid vattnet och sätt in en https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...enpumpar/hydroforpumpar/tradgardspump-731123/.

(Fin utsikt förresten, där skulle man gärna ta sitt morgonkaffe!)

Edit: Storleken (och kostnaden) för pumpen har främst betydelse för flödet, dvs hur snabbt du fyller din pool. Om du kikar på pumpkurvorna så kan du lätt välja en billigare pump, med nackdelen att det kan ta en vecka att fylla en stor pool.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ingemar O och 2 till
  • Laddar…
Hur värmer du poolen? Och hur värmer du huset?
 
T term skrev:
nackdelen att det kan ta en vecka att fylla en stor pool.
Nja, en vecka är väl att ta i ? Om den föreslagna polen fylls till 1,5m djup, så innehåller den c:a 15 m3 och fylls då på c:a 4,5 timmar med ett flöde på 60l/min.
 
Jag föreslår att det inte är två lastbilar hit eller dit som styr om du ska skaffa pool eller inte. Det är dock trevligt att kunna röra sig runt poolen.

Att använda sjö/älvvatten är oftast inget problem, du kan få jobba lite extra med reningen inledningsvis bara. Se upp för billiga filter av cartridge-typ som ofta följer med dessa pooler - skaffa ett rejält sandfilter så är sjövatten inget problem.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Nja, en vecka är väl att ta i ? Om den föreslagna polen fylls till 1,5m djup, så innehåller den c:a 15 m3 och fylls då på c:a 4,5 timmar med ett flöde på 60l/min.
Den länkade pumpen klarar säkert det, men jag syftade på om man skulle lägga mindre slantar på en mindre pump.
 
Skulle alla ggr använda älvsvatten, samt att du intr behöver så mycket rening, utan att vattnet byts oftare, och tex klor försvinner väldigt fort från vattnet, vi har Spabad med klor, efter 1 vecka är allt borta och vattnet pumpas till en bevattningstank för trädgården.
 
T term skrev:
Den länkade pumpen klarar säkert det, men jag syftade på om man skulle lägga mindre slantar på en mindre pump.
Jag är HELT säker på att även Julas minsta pump ( 800W och 60l/min c:a 600 kr ) klarar att fylla poolen på mindre än 1 dag, men naturligtvis går det långsammare än med pumpen för 3000:-.
Se typisk kurva ( bild stulen från nätet)
Diagram som visar prestandakurvan för en centrifugalpump med flöde mot lyfthöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle klart nöja med den mindre pumpen, jag har en dränkbar pump från Biltema när jag tömmer Spabadet, den kostade typ 300:- nåt, tror det är 1” på den, men kör med vanlig trädgårdslang, har inte så jättebråttom heller, men 1.5kbm tar väl grovt uppskattad 30-40min, så bråttom har man inte...annars får man väl klocka hur lång tid det tar första gången, och sätta timer i uttaget..

Denna har jag, men jag har ingen lyfthöjd.

https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/drankbar-pump-dp-252-2000038655

Finns även större: https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/drankbar-pump-dp-402-2000038656
 
Hej alla :) Tack så jättemycket för alla svar och tips på pumpar och lösningar. Har inte haft tid att logga in och återkoppla förrän nu men återkommer i helgen.
 
Hej! Lite tid har nu förflutit och undrar om jag vet vad jag har gett mig in på

Jag kan väl berätta att jag tidigare har jobbat både i Sverige (på bla ett oljeraff i Lysekil och i Norge på Bergen Yards och ute vid kusten mot Offshore...). Har tänkt om lite :) Jag tänkte låta detta projekt med pool få ta lite tid men bli bra och ordentligt i slutändan. Samtidigt till minimal kostnad. Så jag har börjat handgräva och hacka mig fram

Tänkte sedan svetsa (när så dags) en rund balja med trappa ned (djupet blir totalt ca140 och ca 3m/diameter. En firma jag har i närheten kommer få valsa och laserskära ut plåten.

Har nu grävt fram husets elkabel som typiskt går rakt under kommande stålpool

Känns sådär bra att ha den där under Har frigjort kabeln från sprängsten och kommer sedan ringa grävare som får lyfta upp dom gigantiska stenblocken.

Men denna pump borde jag kunna fylla poolen med
Tryckhöjd 30m och 63kubik i timmen Blir väl typ 16liter/sekund

https://www.vidaxl.se/e/8718475872092/vidaxl-bensindriven-vattenpump-65-hk-80-mm
 
  • En grävd grop för en blivande pool med en skottkärra och stenblock vid en villa med lusthus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handgrävd grop i marken med synlig elkabel och stora stenblock som ett förberedelsesteg för att bygga en pool.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.