Hej!

Någon som kan säga hur det står sig mellan dom olika inverters märkena ?

T ex garantiner läste på fronius sida att om man reggar den så får man ytterliggare 5 års garanti , totalt 10 år utan det kostar något .

Nån som har någon erfarenhet ifrån dom andra märkena t ex ?
 
  • Gilla
Erik79
  • Laddar…
Jag har för mig att för en växelriktare Fronius Symo, om man inte registrerar den hos Fronius, då har man 2 års garanti. Om man registrerar den hos Fronius får man istället 5 års garanti. Men kolla upp så jag inte missförstått. Jag vet att man mot en peng kan köpa till längre garanti, utöver de 5 åren, uppåt 20 år. Det är i 5 års steg, tror jag. Men det kan vara tveksamt att nu köpa till garanti, mer än 10 år, då priserna för växelriktare troligen kommer att minska ytterligare. Har man en Fronius(Kostal eller SMA), kan man i framtiden byta till annat fabrikat om den skulle haverera.
 
Jag kör SMA, de har hållit på länge och väl..
 
Hej

Frontius kör med 60 månader först, sen har dom en promo fram till siste december reggar man den innan dess får man ytterligare 60 månader utan extra kostnad.

Är det nån skillnad på smas kontra Frontius statistik sida?
 
HEj , blandar ihopa det , först är det 2 år sedan om man reggar den så får man 5 år till :)
 
F
Fronius har väl också ett program för utbyte? Har man en kass Fronius och lämnar in den så får man en ny billigare. Vet inte om SMA och Kostal har det med?

Jag har en Kostal men det är för att den erbjuder en helt annan flexibilitet med tre MPPA jämfört med Fronius och SMA.
 
Piko Kostal neu edition känns som lite gedignare kvalité men enklare generellt. Mindre funktioner. Låter mer när den arbetar. Support samtal till Tyskland tog 20 min, större delen var telefonkö.

Fronius symo låter mindre när den arbetar, mer funktioner, enklare, otrolig support. Ett support samtal till Tyskland tog 6 min inklusive telefonkö. Något plastigare än piko kostal neu edition.

Varför jag vet❓sålde min piko kostal neu edition och bytade till fronius för att jag uppgraderade min anläggning.

https://www.solarweb.com/Home/GuestLogOn?pvSystemid=d7d3ce8a-413d-4dec-9fbf-209567e7bef1
 
F
Ovdimus Ovdimus skrev:
Piko Kostal neu edition känns som lite gedignare kvalité men enklare generellt. Mindre funktioner. Låter mer när den arbetar. Support samtal till Tyskland tog 20 min, större delen var telefonkö.

Fronius symo låter mindre när den arbetar, mer funktioner, enklare, otrolig support. Ett support samtal till Tyskland tog 6 min inklusive telefonkö. Något plastigare än piko kostal neu edition.

Varför jag vet❓sålde min piko kostal neu edition och bytade till fronius för att jag uppgraderade min anläggning.

[länk]

Vilka funktioner har du i Fronius som du saknar eller verkligen skulle vilja ha haft på Kostal?

Jag kan inte säga att jag upplevde nån ljudskillnad på en 17kW Kostal jämfört med en Fronius. Däremot så tycker jag att fläkten gick oftare på Fronius men det finns ingen vetenskap bakom det utan det är en helt subjektiv bedömning.
 
Fronius inverter kan plockas ner utan att lossa en enda kabel.
Dessutom finns det plats i invertern för extra din moduler.
Den har även möjlighet med extern elmätare begränsa strömmen som levereras på nätet.
Och den kan fristående starta ett relä som startar en last när den producerar över en viss gräns.
Har dock bara den att recensera
 
Alexn72,

Hur är det med reläet för att starta t.ex. en värmepump? Finns det verkligen ett relä inne i Fronius Symo växelriktaren som är så kraftigt att det kan hantera strömmen (230 Volt) till en värmepump? Det kan ju var 10 Ampère. Att det finns digitala in-och utgångar på Fronius Datamanager har jag sett, men inget som man kan kalla relä. De nämner i bruksanvisningen att potentialfritt relä skulle finns i växelriktaren. Men det kanske inte kan styra högre ström än några milliAmpère. Vi har en Fronius Symo 15.0-3-M.
 
Hej! Enklare att plocka ner och byta ut samt skicka på service, enklare att konfigurera, wifi, skruvansutningar ingen mp4 övergång. Bättre web-portal., känns som dem jobbar mer med den, oftare uppdateringar etc. Snabbare support osv listan kan göras längre vid behov :).

Du har väl lyssnat på för mycket hårdrock i din ungdom ;) mindre "frekvenspipande" från fronius.
 
A Arnodt skrev:
Alexn72,

Hur är det med reläet för att starta t.ex. en värmepump? Finns det verkligen ett relä inne i Fronius Symo växelriktaren som är så kraftigt att det kan hantera strömmen (230 Volt) till en värmepump? Det kan ju var 10 Ampère. Att det finns digitala in-och utgångar på Fronius Datamanager har jag sett, men inget som man kan kalla relä. De nämner i bruksanvisningen att potentialfritt relä skulle finns i växelriktaren. Men det kanske inte kan styra högre ström än några milliAmpère. Vi har en Fronius Symo 15.0-3-M.
Fronius en kan styra ett relä eller kontaktor som kan hantera pumpen, eller vad du nu vill koppla in :) du kopplar inte in din belastning direkt i Fronius en :)
 
L larsw1 skrev:
Hej!

Någon som kan säga hur det står sig mellan dom olika inverters märkena ?

T ex garantiner läste på fronius sida att om man reggar den så får man ytterliggare 5 års garanti , totalt 10 år utan det kostar något .

Nån som har någon erfarenhet ifrån dom andra märkena t ex ?
Jag har en Fronius sedan 2015, den har bara hängt där och surrat. Köpte den väldigt billigt från England. (mer än halva priset jämfört med återförsäljare i Sverige).

De stora märkena tror jag är kvalitetsmässigt likvärdiga. Jag kommer inte skaffa längre garanti, den känns som kvalite och jag hoppas att den beter sig som min Sony förstärkare från 80talet, dvs bara går och går....)
 
Vad ska man med en massa funktioner till? Används typ aldrig, Ljudnivån spelar väl ingen roll? Har den knappast i sovrummet..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Vad ska man med en massa funktioner till? Används typ aldrig, Ljudnivån spelar väl ingen roll? Har den knappast i sovrummet..
Beroende på hur insatt man är och hur man vill nyttja sin anläggning.
"Varför skall man ha AC i bilen? 280 dagar i Sverige är ändåkalla "

Varför inte då hade du kunnat ta tillvara på värmen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.