Har ett hus från 1972 med asfalterad garageuppfart. Ska kapa bort en bit och började fundera på om dammet skulle kunna vara giftigt när jag kapar den?
 
Asfalt är segt som kall honung. Det blir inget damm.

Sten blir det damm av dock. Köp ett enkelt andningsfilter, brukar finnas i fempack.
 
Allt byggdam är mer eller mindre onyttigt. Använd andningsskydd när du kör vinkelslip o liknande arbeten.
 
Bindemedlet i asfalt var fram till tidigt 70-tal (1973) stenkolstjära. Stenkolstjära är cancerogent
Beläggningen kan även innehålla kvarts, och kvartsdamm är farligt.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Såpass gammal, ja. Ny asfalt är inte det, men är fortfarande klassad miljöfarlig p.g.a. det som binds från hjul och trafik.

Är det en garageuppfart och utomhus så känns det onödigt att bry sig, ta på en klassad mask om du är orolig.
 
E
Andningsskydd bör användas oavsett vid arbete som alstrar damm, rök, och dimma. Lungfibros kan orsakas av både asbestos och silikos. Dammpartiklar av organiskt material är oftast större och fastnar istället i luftvägarna.
 
Om du ska hyra maskin, hyr en motorkap och en tryckvattentank så dammar det ingenting.
 
Tack för svaren. Har en stor vinkelslip med diamantkapskiva och den funkar fint i asfalten så känns onödigt att hyra en motorkap. Det är ju från 1972, kan det vara det där giftiga då eller var det mer på vägar dom använde det? Har ju vanligt munskydd köpt för en tjuga på biltema.
 
B brasklappen skrev:
Tack för svaren. Har en stor vinkelslip med diamantkapskiva och den funkar fint i asfalten så känns onödigt att hyra en motorkap. Det är ju från 1972, kan det vara det där giftiga då eller var det mer på vägar dom använde det? Har ju vanligt munskydd köpt för en tjuga på biltema.
Sålänge munskyddet är p3-klassat så räcker det. Finns engångsmunskydd med den klassningen. Huruvida det är giftig asfalt eller inte märker du när du bryter upp den. Den giftiga luktar riktigt mycket, den nyare som inte är giftig är i princip doftlös
 
P Prodigys skrev:
Sålänge munskyddet är p3-klassat så räcker det. Finns engångsmunskydd med den klassningen. Huruvida det är giftig asfalt eller inte märker du när du bryter upp den. Den giftiga luktar riktigt mycket, den nyare som inte är giftig är i princip doftlös
Nu är asfalten bortbruten. Den var i princip doftlös. Satte man näsan mot den uppbrutna asfalten så kunde man känna lite lukt av tjära eller vad det nu luktar som, men på 10cm avstånd gick det inte att känna någon lukt alls. Så jag utgår från att det inte var någon giftig asfalt och att min gård inte är förgiftad
 
B brasklappen skrev:
Nu är asfalten bortbruten. Den var i princip doftlös. Satte man näsan mot den uppbrutna asfalten så kunde man känna lite lukt av tjära eller vad det nu luktar som, men på 10cm avstånd gick det inte att känna någon lukt alls. Så jag utgår från att det inte var någon giftig asfalt och att min gård inte är förgiftad
Med största sannolikhet är det okej. Finns undantag men det är rätt ovanligt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.