Hej allihop!

Jag har gett mig på vågstycket att köpa ett hus från 30 talet som behöver fixas lite på. Bland annat fönstren i köket. Jag visste från början att det behöver göras något med det,frågan är vad och hur.

Går det att fixa till detta fönster på egen hand,eller måste det bytas ut,är den stora frågan för mig just nu.

Om det går att göra något själv,tänkte jag att jag kunde göra det nu till våren/sommaren.

Så vad säger ni kunniga där ute? :)
 
  • Gamla köksfönstret med slitage och färgskalning, samt utsikt mot gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Microkatten
Du har tur, för idag 30e maj är det fönsterrenoveringens dag! :D

Det framgår inte vad du tycker är fel med fönstret, men om fönster är av bra kvalitét brukar många gå att rädda även om de ser ganska risiga ut. Det finns trådar om fönsterrenovering här på Byggahus, böcker och kurser, så är du intresserad av att renovera själv finns det mycket hjälp att få.
 
  • Gilla
  • Wow
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Verkar vara i gott skick. Målade med linoljefärg.
Fönster från 30-talet brukar vara i en kvalitet som knappast görs idag. Väl värda att bevara.
Byggfabriken har en bra sammanfattning av fönsterrenovering. https://www.byggfabriken.com/renoveringshjalpen/renovera-fonster/
Den fula träfiberskivan som senare lagts till som fönsterbänk skulle jag definitivt byta ut mot furu (målad med linoljefärg).
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Du har tur, för idag 30e maj är det fönsterrenoveringens dag! :D

Det framgår inte vad du tycker är fel med fönstret, men om fönster är av bra kvalitét brukar många gå att rädda även om de ser ganska risiga ut. Det finns trådar om fönsterrenovering här på Byggahus, böcker och kurser, så är du intresserad av att renovera själv finns det mycket hjälp att få.
Jag har tyvärr ej möjlighet att njuta av fönster renoveringens dag då jag jobbar hela dagen. Men sidan finns väl kvar även efter idag,hoppas jag,så kan jag gå in och titta vid ett senare tillfälle. Tack för ditt svar.
 
hscn hscn skrev:
Verkar vara i gott skick. Målade med linoljefärg.
Fönster från 30-talet brukar vara i en kvalitet som knappast görs idag. Väl värda att bevara.
Byggfabriken har en bra sammanfattning av fönsterrenovering. [länk]
Den fula träfiberskivan som senare lagts till som fönsterbänk skulle jag definitivt byta ut mot furu (målad med linoljefärg).
Ok. Trevligt att dem ser ut att vara i gott skick,men jag med mina nybörjar ögon tycker de ser gräsliga ut. På vissa ställen har färgen släppt helt och det ser illa ut. Tack för svar.
 
Kan vara bra med bild från utsidan för att göra bedömning. Att färgen släppt betyder inte att fönstren är slut. Det är omfattning av röta som avgör om de behöver repareras eller kasseras
 
Microkatten
Så länge virket inte är ruttet så spelar det ingen roll att färgen har släppt, så låt inte utseendet lura dig. Du kan t.ex. gå över bågarna med en kniv el dyl och känna om virket är ok. Oftast är det understycket som fått värst stryk. Skulle virket vara dåligt där går det att ta bort det dåliga virket och fälla in friskt virke.

Är virket ok så är det sedan kittningen som kan behöva ses över, och därefter målningen. Dessa saker kan man göra själv, medan infällning av nytt virke är svårare men också möjligt att göra själv om man har lust och möjlighet.
 
Närbild på slitet fönster med flagande grön färg och synlig trästruktur, före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av gamla fönster med verktyg och avlägsnat kitt på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverade fönster på arbetsbänk, halvfärdigt med slipverktyg och trämatrial runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär såg våra fönster till glasverandan ut före och efter. Så länge trät inte är helt ruttet går det fint att rädda. Tar mycket tid men det är ett väldigt tillfredsställande arbete att livrädda gamla fönster :D
 
  • Gilla
Galcien och 3 till
  • Laddar…
Finns några trådar om fönsterrenovering här på forumet, här är en av de mer informativa. Även om det tar ganska mycket tid är det i mitt tycke klart man ska renovera fönstren, väldigt skön känsla när man sätter in de fina nyrenoverade fönstren.
Att byta ut gamla kvalitetsfönster till nya fönster brukar oftast ge hela huset ett ändrat utseende till det sämre.
 
  • Gilla
FG
  • Laddar…
BiFuel BiFuel skrev:
[bild] [bild] [bild]
Såhär såg våra fönster till glasverandan ut före och efter. Så länge trät inte är helt ruttet går det fint att rädda. Tar mycket tid men det är ett väldigt tillfredsställande arbete att livrädda gamla fönster :D
Å vad fint ni gjorde. Men det blir mycket arbete,plus att man ska veta exakt hur man gör med:). Men jag är helt klart inne på att renovera mina fönster hellre än att byta ut till nya. Jag vill gärna renovera huset så att den äldre stilen blir bevarad. Mitt förra hus var helt sönder renoverat. Huset tappade helt sin själ och jag trivdes inte alls. Nu har jag köpt ett hus som jag vill bevara den äldre stilen på:rofl:

Såhär ser fönstret ut från utsidan.
 
  • Slitet gammalt fönster med flagnande vit färg och behov av renovering för att bevara husets äldre stil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De där är ju i toppskick!(y) Bara lite nytt linoljekitt, skrapa bort lös färg och måla om. Man lär sig. Jag kunde ingenting om sånt när vi köpte vårt hus. Kolla in på vår blogg (finns i min profil) om du vill se lite mer om fönster mm.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
BiFuel BiFuel skrev:
De där är ju i toppskick!(y) Bara lite nytt linoljekitt, skrapa bort lös färg och måla om. Man lär sig. Jag kunde ingenting om sånt när vi köpte vårt hus. Kolla in på vår blogg (finns i min profil) om du vill se lite mer om fönster mm.
Ok..?:D Det lät ju för bra för att vara sant. Jag ser fram emot att få göra i ordning mina fönster. Får bara hitta något forum där jag lär mig exakt hur jag ska göra:D(y)
 
Jag lånade den här boken på biblioteket inför mitt fönsterrenoveringsprojekt. Det står det mesta i den.

https://www.bokus.com/bok/9789113024103/gamla-fonster-renovera-restaurera-och-underhalla/

Det tar mycket tid att renovera ett fönster om man ska göra ett grundligt jobb. Jag byter ut glaset mot isolerglas och tjockare rutor när jag ändå håller på.

Vintertid har man oftast mindre att göra och det går utmärkt att renovera fönster då om man skruvar dit en skiva och sätter isolering i fönsterhålet.
 
Ja, det tar enormt mycket tid om man gör det noggrant. Jag kolla härom året och det tog nästan 8 timmar bara att få bort glasen, gammalt kitt, beslag och färg från ett (kopplat) fönster! Men då satt det väldigt besvärligt kitt (gummiliknande som sög sig fast) och att få bort rutorna utan att spräcka dem tog stor del av tiden.

Med glasbyte, kitt och 3 strykningar linoljefärg (olika färg in- och utvändigt) närmar det sig säkert 40 timmar. Så man får se det som terapiarbete ;)
 
Vi gick en en-dags kurs i fönsterrenovering och lärde oss massor, var superkul, kändes som att vara tillbaka i träslöjden! Sen blev det visserligen för avancerat för oss iaf då vissa understycken o karmar delvis fick bytas ut pga röta, av en kunnig fönsterrenoverare (som dessutom var vår lärare på kursen) men allt kittande o målande har vi gjort själva sena vinterkvällar när barnen sover! Tar tid men det är så kul och det luktar så gott med allt linoljekitt m.m som används. Investera i en speedheater, tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.