Hej
Har tänkt att lägga in golvvärme i ett gammalt torp med torpargrund.
Törs man göra detta eller är det en dum ide??
vissa säger att det är livsfarligt för grunden å fuktproblem kommer som ett brev på posten.
En åsikt jag fått är att täta grunden helt för att förhindra att få in fukt i grunden. Å på så vis skapa en mullbänksgrund. är detta en bra ide??
Nån som har nån bra åsikt ang detta??
mvh Calle
 
Det är alltid bra att täta nerifrån så att inte markfukt kommer upp i grunden. Huruvida det är bra att täta så att det inte kommer in luft är det mer tveksamt. Då är det nog ett alternativ att göra om torpargrunden till platta på mark (med isolering under - viktigt!). Det verkar som ett stort och dyrt jobb att göra på ett gammalt torp...
 
Hej

Det finns inget som säger att huset skulle ta skada av det.
Men om du inte vill elda för kråkorna bör du ta upp alla golv och isolera om
samt dragtäta alla golvfack.

I samband med detta ser du om något är dåligt och kan byta detta trä.

När det är gjort så kanske du har minskat värmen som kommer ned i grunden
från bostadsutrymmet eftersom du förbättrat isoleringen.

Detta kan sänka temperaturen i grunden med en ev. ökning av fukhalten.
Om det går åt detta håll så är det bara att plugga ventilerna och sätta in en
fuktstyrd luftavfuktare.

Så vilken väg du än väljer att ta, så lär ev. problem med grunden gå att lösa.
 
Golvvärme i dåligt isolerade golv med torpargrund är en mycket dålig kombination för att det är inte som en vanlig värmeförlust. Den värme som möter den kalla luften i grunden är avsevärt mycket högre med golvvärme än normalt,det bildas kondens!!!!
Detta kommer att bli ett stort problem framöver med ruttnande bjälklag.
 
Sophie skrev:
Golvvärme i dåligt isolerade golv med torpargrund är en mycket dålig kombination för att det är inte som en vanlig värmeförlust. Den värme som möter den kalla luften i grunden är avsevärt mycket högre med golvvärme än normalt,det bildas kondens!!!!
Detta kommer att bli ett stort problem framöver med ruttnande bjälklag.
Jag tror att du har fått det helt om bakfoten. Det kan aldrig bli kondens för att värme (energi) tar sig igenom ett bjälklag ner i grunden. Det skulle kunna bli det om varm luft tog sig ner i grunden, för den varma luften innehåller ofta mer fukt, som sen kondenserar när den kyls ner. Men i det här fallet handlar det om att energi tar sig ner i grunden, och faktum är att det om något skulle vara bra för grunden. Om grunden blir varmare blir den oftast också torrare.

Det är ett känt fenomen att gamla hus där man förr eldade kontinuerligt och murstocken värmde upp grunden kan få problem med fukt när man i modern tid inte eldar längre och kanske till och med isolerar golvet mer. Då blir det kallare i grunden och markfukten har möjlighet att stiga upp och kondensera.
 
  • Gilla
johansan och 1 till
  • Laddar…
jag får tacka för alla svar.
Och som vanligt så finns det en massa olika åsikter om vad som är bra eller inte.
Jag har varit inne på den åsikten om att förr eldade man ju mkt mera och ´då värmdes murstocken upp vilket gjorde att även luften i torpargrunden värmdes upp. Så då blir de ju samma sak som att ha golvvärme (i stort sett)
frågan är nu om jag skall täta grunden? det har ju genom årenslopp blivit springor mellan vissa stenar å så. så frågan är nu om jag skall täta dessa å bara behålla ventilationen i de tegelrör som finns. skall man ha mkt ventilation eller ingen alls ??

 
För fuktens skull är det i princip bättre att ha otätt, men man kan stänga till för att få bättre värmeekonomi. Framför allt på vintern kan det vara okej att ha en ganska tät grund. Är det en kallmur mellangrundstenarna idag?
 
nu vet jag ju inte vad du menar med en kallmur?? e ju bara nybörjare :)
det finns stora bäranade stenar de mellan dessa är mindre, den har det gjutits en mur innanför stenarna. måste ha blivit gjort på 40 talet. i muren finns sen typ 6-7 tegelrör. så ventilationen där e ju vääldigt liten. sen har det ju blivit lite glipor mellan stenarna så det äe ju ventilation där också.
Annars så ligger stockarna på en stor jordkulle som de har grävt. så de ligger direkt på jorden. har öppnat ett golv och jorden är jätte fin så vet inte om de blandat i något i jorden då vi annars bara har lerjordar där hemma.
mvh calle
 
Kallmur är när man bara staplar stenarna utan något murbruk. Men i ert fall är det alltså betong inblandat.

Ventilernas sammalagda yta bör ligga omkring en halv promille av grundens totala yta. Det är bara att mäta och räkna..
 
aha där ser man :) skoj att lära sig nått nytt ju :)
tack för dina synpunkter får hem å räkna nu då :)
 
Jag har rivit upp alla golv på bottenvåningen i vårt hus med torpargrund, skottat ur kolstybb och sand som var gamla isoleringen, lagt i nya golvbjälkar, isolering och sen golvvärmeslangar. Är toppenskönt med varma golv och inget drag. (tidigare var det direktverkande el och i några rum bara kaminer)
Vi eldar fortfarande dagligen i vedspis och kamin vilket håller muren varm, dessutom håller jag koll på fukthalten i grunden, men hittills har jag inte sett några tecken på att det skulle vara nåt problem.
Vi har några mindre ventiler i grunden, men huset står på mkt torr mark så, det finns inte en tillstymmelse till fukt från marken, enda ev. problemet skulle kunna vara kondenserande uteluft.
Att lägga golvvärme utan att förstärka isoleringen neråt är nog ingen bra ide, i vårt fall var det på vissa ställen bara ett par cm grus mellan golvbrädorna och blindbotten.

/T
 
Håller med om att det blir att elda för kråkorna om isoleringen inte är tillräckligt god. Jag har provat denna variant själv och vi värmer o värmer... Visst så kommer en del av värmen uppåt, men råttorna under huset har nog aldrig varit så nöjda o glada som dom är nu.

På landet så valde jag den lite mer omständiga metoden. Bröt upp alla golv, plockade ut alla golvbjälkar (vissa var helt uppruttnade), och plockade bort resterna av stockarna som golvbjälkarna en gång vilat på. Sen var det gräva, städa, gräva, städa osv osv osv. När allt var ute och förhoppningsvis varje liten träflisa borta så täckte jag hela golvet med 15-20 cm singel. Ovanpå det så gjorde jag en grovgjutning för att få fast alla kvarvarande grundstenar som huset står på samt murstocken. Ovanpå grovgjutningen så ligger det 20 cm cellplast och därefter en 10-cm betongplatta med vattenburen golvvärme ingjuten. Utanför grundstenarna så står det numera fastmurade prefabriserade element bestående av cellplast med ett gjutet ytterskal. Denna är sedan putsad för att slippa den tråkiga ytan.
Hur som helst så är resultatet efter allt slit ett dragfritt golv som är varmt o skönt. Men trots det omfattande arbetet så upplever jag att en viss del av värmen i alla fall smiter neråt. Speciellt i den del där jag lagt flytande lamell-golv (trots att detta bara är 14 mm tjockt). Så golvvärme utan isolering är nog inte mycket att satsa på. Tofflor och element är nog melodin i så fall.
Lycka till!
 
AlbinG skrev:
Håller med om att det blir att elda för kråkorna om isoleringen inte är tillräckligt god. Jag har provat denna variant själv och vi värmer o värmer... Visst så kommer en del av värmen uppåt, men råttorna under huset har nog aldrig varit så nöjda o glada som dom är nu.

På landet så valde jag den lite mer omständiga metoden. Bröt upp alla golv, plockade ut alla golvbjälkar (vissa var helt uppruttnade), och plockade bort resterna av stockarna som golvbjälkarna en gång vilat på. Sen var det gräva, städa, gräva, städa osv osv osv. När allt var ute och förhoppningsvis varje liten träflisa borta så täckte jag hela golvet med 15-20 cm singel. Ovanpå det så gjorde jag en grovgjutning för att få fast alla kvarvarande grundstenar som huset står på samt murstocken. Ovanpå grovgjutningen så ligger det 20 cm cellplast och därefter en 10-cm betongplatta med vattenburen golvvärme ingjuten. Utanför grundstenarna så står det numera fastmurade prefabriserade element bestående av cellplast med ett gjutet ytterskal. Denna är sedan putsad för att slippa den tråkiga ytan.
Hur som helst så är resultatet efter allt slit ett dragfritt golv som är varmt o skönt. Men trots det omfattande arbetet så upplever jag att en viss del av värmen i alla fall smiter neråt. Speciellt i den del där jag lagt flytande lamell-golv (trots att detta bara är 14 mm tjockt). Så golvvärme utan isolering är nog inte mycket att satsa på. Tofflor och element är nog melodin i så fall.
Lycka till!
Det här verkar vara väldigt långt ifrån ämnet byggnadsvård, dvs underhålla hus med traditionella material och metoder.

Och jag kan lägga till att golvvärme i ett gammalt hus som har haft mullbänk är sådant man inte har. Det är inte god smak.
 
Blommis skrev:
Det här verkar vara väldigt långt ifrån ämnet byggnadsvård, dvs underhålla hus med traditionella material och metoder.
Både ja och nej. Tilläggas till ämnet bör kanske också att huset hade äkta hussvamp. Efter otaliga kontakter med olika byggnadsvårdsfolk, Antisimex m.fl. så landade vi i den här lösningen. Det var det den ända lösningen som Antisimex godtog för att få täckna en försäkring mot bl.a. framtida hussvamp. Hade dom inte gått med på det så hade jag aldrig vågat satsa all tid och alla pengar på att renovera kåken som varken sett en hammare eller målarfärg sedan 1920-talet då det renoverades. I vårt perspektiv så "räddade" vi därmed huset. Alternativet hade varit att låta tiden gå och låta hussvampen ta död på resten också. Eller chansa på en lösning som ingen vågade garantera och försäkra. Säkert fel och/eller fegt i dina ögon. Men så gick våra tankar och beslut.
 
och så har vi hamnat i den diskussionen om vad som är byggnadsvård igen.
var ska gränsen dras ? Det som jag vill skapa är ett hus där jag kan bo men fortfarande behålla den gamla charmen. tycker ju att det är bättre att bo i det å göra vissa förändringar än att låta det vara å låta huset förfalla.
Bor ju på landet å har skog så får ju veden gratis vilket ju gör att man kan elda lite åt råttorna ;) Vill ju bara inte att huset ska få mögel eller stora problem med nått annat.
Kommer ju ha kökspanna som värmer en acctank. kommer ju att elda i den gammla murstocken så den komemr ju att bli varm men den mesta värmen försvinner ju i vattnet. så för att värma upp grunden som förr så borde ju golvvärme vara det bästa alternativet för att bibehålla det mesta som det var förr. och bäst för huset? eller jag har kanske fel e ju ingen expert bara en vanlig lekman som inte pysslat med detta förut
Tack igen för alla synpunkter
mvh calle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.